Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Jeg vil si at man er ansvarlig for forventningene man rimelig kan anta at skapes ved sine utsagn. Altså om jeg sier til deg: "Jeg tror muligens jeg kan finne på å komme på festen din på lørdag, hvis jeg ikke skulle finne noe bedre å gjøre." Ikke bli overrasket om jeg ikke kommer på festen...

Det som er vanlig for Musk-hatere er at de fullstendig ignorerer alle de forbeholdene Musk tar, og tar det han sier som løfter.

Nei, han sier ikke at det kanskje, muligens blir noe av. Han sier at det er "sannsynlig", eller at han er "sikker" elller at han er "overbevist". Det er noe annnet.

Den vanlige prosedyren.

  1. Musk kommer med en forventning om noe(robot-taxier i 2020).
  2. Tro 100% på det.
  3. Det slår ikke til
  4. Mentalt C-moment hvor Musk visstnok mente noe helt annet.
  5. (Kalle folk som påpeker denne vrangforestillingen for "hatere".)
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (Akkurat nå):

Kan noen mods komme og rydde opp i tråden plz? Kan dere heller lage en egen tråd for å diskutere Musk's uttalelser, hvordan å tolke de og hvem som har lengst tiss der?

Off ja samme hver gang, det er synd at folk alltid må blande inn CEO når de skal snakke om dette selskapet. Det skjer stort sett ingen andre plasser. Synd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leste en plass på facebook at yoke kun ventet på "godkjenning" for å kjøre elektronisk og dermed slipper en å ratte som en bavian slik som nå. Noen som har mer info om dette eller var det tøys? Håper det er sant, da er det spennende. Ellers ser jeg bare negativer med yoken 😕 Håper virkelig ikke jeg må kanselere model's bestillingen min pga dette, kunne ikke velge ratt når jeg bestilte 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, oophus said:

Hva med "Musk-elskere"? Du har jo innrømmet selv at du var overbevist om at uttalelsene var korrekte, og diskuterte hardt for det her inne. Hvis man skal holde Musk ansvarlig basert på tolkning og generell leseforståelse fra hans uttalelser basert på det en majoritet trudde i etterkant, så se deg selv i speilet og se hva du selv tenkte. 

Det er først nå du prøver å vinkle uttalelsene som noe annet, og nå har du plutselig fått ny leseforståelse av samme uttalelse? Du har snudd 180 grader rundt. For tidligere så var du overbevist over hva det betydde, mens nå betyr det ingenting? 

Jeg tar ca ingen av Musks uttalelser som løfter. De inngår derimot i min analyse av hva jeg tror Tesla jobber med og hvor langt de sannsynligvis har kommet. Og hans uttalelser om dagens sitasjon er i min erfaring stort sett riktige. Jeg har ikke sett noen uttalelser fra Musk som er åpenbare løgner, og svært lite som kan kalles løfter, så jeg har ingen grunn til å tro at Musk forsøker hype noe som helst. Men Musk er hyperoptimist, så hans uttalelser om fremtiden må tas med noen bøtter salt.

Mitt syn på hva som ville presenteres på Battery Day var ikke basert på noen enkelt uttalelse, studie, artikkel eller lignende. Det var en helhetlig vurdering av all tilgjengelig data. Og så tok jeg feil, fordi jeg kan kun basere min konklusjon på det som er offentlig tilgjengelig av informasjon, og som jeg faktisk har kommet over.

Og det er f.eks helt greit å være svært skuffet over fremgangen på FSD, spesielt her i Norge, men samtidig kan man ikke klandre Musk for mye for at problemstillingen var mye vanskeligere enn han trodde. Det er mange eksempler på at Musk forsøker gjøre ting som er mye vanskeligere enn han tror. Men det er også litt av styrken til Musk. Han er villig til å forsøke å gjøre vanskelige ting, og ofte har han suksess, selv om det kan være mange år etter han trodde, og etter mye blod, svette og tårer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Leste en plass på facebook at yoke kun ventet på "godkjenning" for å kjøre elektronisk og dermed slipper en å ratte som en bavian slik som nå. Noen som har mer info om dette eller var det tøys? Håper det er sant, da er det spennende. Ellers ser jeg bare negativer med yoken 😕 Håper virkelig ikke jeg må kanselere model's bestillingen min pga dette, kunne ikke velge ratt når jeg bestilte 😕

Hva mener du med å kjøre  elektronisk ?

Lenke til kommentar

Er det noe poeng i fortsette diskusjonen ang akkurat dette? Det virker som dere står i hver sin leir, og det er helt greit det. Dere trenger ikke bli enige og dere trenger egentlig ikke fortsette stillingskrigen. 

Musk har en litt annen tidsforståelse enn mange av oss. Det er jo en grunn til begrepet Elon time. Stort sett bommer han på tiden. Men model y kom vel ut litt før. Men alt annet litt for sent. 

Robottaxi? Ja kanskje blir det en naturlig konsekvens av selvkjørende biler. Men før vi er der må vi faktisk få på plass selvkjørende biler. Betatesting viser god fremgang og mye kult. Men det er jo veldig langt fra at det er selvkjørende. Kanskje er det kortere vei frem til selvkjørende biler en hva jeg tror. Kanskje er det lengre. Men mange selskaper jobber mot målet dog med litt forskjellig tilnærming. Det blir hyggelig når det blir en realitet. Men det er ikke noe jeg hadde betalt penger for idag, siden sjåføren fortsatt er juridisk ansvarlig for alt som skjer under kjøring. Om vi kommer dit at sjåføren/eieren ikke lengre er juridisk ansvarlig for det som skjer på en kjøretur da tenker jeg det er verdt å kjøpe. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, AL123 said:

Hva mener du med å kjøre  elektronisk ?

Mener nok variabel utveksling på styreservo, kontrollert elektronisk. (Det må fortsatt være mekanisk link, som i en bremsekraftforsterker eller standard servostyring, slik at om elektronikken går fyken så fungerer det fortsatt.)

Planetgir i servoen er kanskje den mest aktuelle hardware-løsningen.

Det bør være relativt enkelt å se på de bilene som er levert om de er utstyrt med nødvendig hardware, men jeg har ikke sett noe spesifikt om dette.

Det jeg har hørt er at det vil være mulig å velge ratt. Det kan være tilfelle selv om man ikke kan velge på nett. Og uansett er det ikke sikkert yoke blir tilgjengelig i Europa.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med å kjøre  elektronisk ?

At de skal kjøre direkte fra encoder i ratt til servo. Altså at fallback er slik det er nå men at når de skal kjøre direkte(etter godkjenning) slipper en rattingen. Var bare en random kommentar på facebook en plass, høres for godt ut til å være sant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Off ja samme hver gang, det er synd at folk alltid må blande inn CEO når de skal snakke om dette selskapet. Det skjer stort sett ingen andre plasser. Synd. 

Første gangen jeg har sett noen ønske at man skal separere en CEO og selskapet han er en CEO for rundt diskusjoner som omhandler selskapet. 

Jeg regner med at flere får opp øynene for hva fyren helst ønsker å oppnå, og at hans tid som CEO helst burde være forbi kjappere enn senere. Et utgangspunkt jeg disktuerte for flere år siden. Elon Musk fungerte greit når et selskap skal vokse kjapt. Men samme mentalitet gav kjapt voksesmerter når man skal bli et globalt selskap, og det er til Teslas beste at noen andre tar over.  

Hans eskapader innenfor krypto med åpenbar agenda rundt hvorfor, burde vise hva han får ut av som CEO av Tesla. Bonuspakken hans er jo bygget for å kunne utnytte tilgangen til mediene med millioner som følgere. Da ligger det mindre risiko for å nå bonusene, når uttalelser får markedet til å bevege seg, og ikke kvalitet, vekst, markedsandeler eller noe annet som er målbart. 

Lenke til kommentar

Ellers må jeg jo si at det er litt fascinerende at Musk's laden og gjøre skaper et slikt voldsomt engasjement. Og jeg feks leste jo alle kommentarene selv om jeg følte det nærmet seg stillingskrig. Og at temperaturen blir såpass høy i en tråd som handler om en bilmodell fra et ganske så ferskt selskap er nesten verdt et dypdykk. Hva gjør at så mange blir så engasjerte i akkurat Tesla? Selv treige Ford lager jo elbiler. Men det blir liksom ikke det store trykket. Heller ikke Audi eller Mercedes evner vel å skape slikt engasjement? 

Musk gjør mye bra, og sikkert endel feil. Han er kanskje slurvete og upresis, eller pinlig nøyaktig fordi han har knekt koden på hvor langt han kan strekke ting uten at det får konsekvenser? Uansett årsak så skaper hans lederstil og SOME hang spaltemeter på spaltemeter om elbiler. Og kanskje hjelper det trykket på å fyre noen bål under bena på konservative bilprodusenter slik at de revurderer egne mål og planer for overgangen til elektriske biler? 

For når alt kommer til alt. Vi trenger nullutslippsbiler. Og vi trenger veldig mange flere av dem på kort tid. Endelig ser det jo ut til at elbil også er aktuelt utenfor Norge. Og salgsveksten ute i Europa på elbiler viser vel at noe er i ferd med å snu. 

Så ja kanskje er Musk en løskjeftet optimist. Eller en kynisk kalkulerende opportunist som knivskarpt taler elbilens sak og skaper drømmer, visjoner og handlekraft også hos andre. 

Selv er jeg bare glade at noe skjer. At det er fremgang og at flere velger nullutslipp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror Model S har nådd flere lokale optimum (produksjon, egenskaper etc) som lar seg gjøre med uavbrutt produksjon og at den ikke kommer seg så mye videre fra dagens form uten å måtte redesigne mye av både produksjonslinjer og design.

Neste år, 22.6.2022, er det 10 år siden seremonien for første kundeleveranse. Jeg spekulerer i at årsaken til at Plaid+ ble kansellert er at det kommer en skikkelig redesignet versjon 2 av model S. Såpass forskjellig at det ikke lar seg gjøre å innføre gradvis, men samtidig med et tydelig slektskap til Model S 2012-2022. Versjon 2 kan bli optimert for produksjon i eksisterende fabrikker, med f.eks gigapress som fellesnevner (ny støpeform selvsagt). Kanskje til og med bruk av samme produksjonslinjer som 3 og Y, med rask on demand bytte av hvilke modeller som produseres. F.eks 1 uke av gangen med hver modell og så et bytte i løpet av noen timer. Det tror jeg kan bli mye billigere å produsere enn å ha separate linjer for hver modell. Det vil også si at vi kan få model S produksjon i Tyskland og dermed slippe frakt-tid og -kostnader fra Freemont. Økt produksjonskapasitet vil også bety lavere priser.

Jeg har tro på at model S2 annonseres neste år og at produksjonen starter opp når ordreboka på model Y krymper, ca 2023.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Første gangen jeg har sett noen ønske at man skal separere en CEO og selskapet han er en CEO for rundt diskusjoner som omhandler selskapet. 

Jeg regner med at flere får opp øynene for hva fyren helst ønsker å oppnå, og at hans tid som CEO helst burde være forbi kjappere enn senere. Et utgangspunkt jeg disktuerte for flere år siden. Elon Musk fungerte greit når et selskap skal vokse kjapt. Men samme mentalitet gav kjapt voksesmerter når man skal bli et globalt selskap, og det er til Teslas beste at noen andre tar over.  

Hans eskapader innenfor krypto med åpenbar agenda rundt hvorfor, burde vise hva han får ut av som CEO av Tesla. Bonuspakken hans er jo bygget for å kunne utnytte tilgangen til mediene med millioner som følgere. Da ligger det mindre risiko for å nå bonusene, når uttalelser får markedet til å bevege seg, og ikke kvalitet, vekst, markedsandeler eller noe annet som er målbart. 

Jeg sier bare at det er langt i fra normalt. Jeg har feks aldri i noen diskusjon ang mitt firma sett slike sammenhenger der folk feks klager på produktet og refererer direkte til CEO. Det er en veldig unormal praksis og helt idiotisk å alltid legge skyld der om det er noe en er uenig i, eller om noe har gått bra/dårlig. Det er orfte flere personer involvert. 

Men igjen så er jo ikke Elon som alle andre og setter seg selv i søkelyset, absolutt. Men jeg finner de diskusjonene ekstremt kjedelige. Jeg har aldri kjøpt Tesla basert på hans uttalelser feks, det ville vært ganske dumt.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Selv er jeg bare glade at noe skjer. At det er fremgang og at flere velger nullutslipp. 

Jeg trur man bommer litt om man antar at folk som er lei av Musk ikke ønsker nullutslipp? Det var mye oppmerksomhet rundt Elisabeth Holmes også. Alle ønsket jo at det hun utviklet og stod for å snakket om var sant. Det er jo teknologi som ville ha hjulpet kloden. 

Samme logikk fulgte mellom bull og bears der også. De som var bears var liksom imot tankegangen rundt teknologien, og ønsket at verden var dårligere enn den kunne bli. Ikke akkurat en logisk slutning jeg ville tatt. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror Model S har nådd flere lokale optimum (produksjon, egenskaper etc) som lar seg gjøre med uavbrutt produksjon og at den ikke kommer seg så mye videre fra dagens form uten å måtte redesigne mye av både produksjonslinjer og design.

Neste år, 22.6.2022, er det 10 år siden seremonien for første kundeleveranse. Jeg skekulerer i at årsaken til at Plaid+ ble kansellert er at det kommer en skikkelig redesignet versjon 2. Såpass forskjellig at det ikke lar seg gjøre å innføre gradvis, men samtidig med et tydelig slektskap til Model S 2012-2022. Versjon 2 kan bli optimert for produksjon i eksisterende fabrikker, med f.eks gigapress som fellesnevner (ny støpeform selvsagt). Kanskje til og med bruk av samme produksjonslinjer som 3 og Y, med rask on demand bytte av hvilke modeller som produseres. F.eks 1 uke av gangen med hver modell og så et bytte i løpet av noen timer. Det tror jeg kan bli mye billigere å produsere enn å ha separate linjer for hver modell. Det vil også si at vi kan få model S produksjon i Tyskland og dermed slippe frakt-tid og -kostnader fra Freemont. Økt produksjonskapasitet vil også bety lavere priser.

Jeg har tro på at model S2 annonseres neste år og at produksjonen starter opp når ordreboka på model Y krymper, ca 2023.

Jeg er redd for ditt scenario da jeg har en model S 2021/22 i bestilling. Jeg venter på EU specs før jeg gjør endelig bestemmelse her, får jeg rundt ratt eller yoke uten behov for ratting samt ny ladeport osv så går jeg for den jeg har i bestilling, under tvil 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Jeg sier bare at det er langt i fra normalt. Jeg har feks aldri i noen diskusjon ang mitt firma sett slike sammenhenger der folk feks klager på produktet og refererer direkte til CEO. Det er en veldig unormal praksis og helt idiotisk å alltid legge skyld der om det er noe en er uenig i, eller om noe har gått bra/dårlig. Det er orfte flere personer involvert. 

Men igjen så er jo ikke Elon som alle andre og setter seg selv i søkelyset, absolutt. Men jeg finner de diskusjonene ekstremt kjedelige. Jeg har aldri kjøpt Tesla basert på hans uttalelser feks, det ville vært ganske dumt.. 

Er jo derfor jeg sier at jeg ikke trur Tesla går konkurs eller forsvinner. Det er haugevis av folk som sendte inn sin søknad fordi tankegangen rundt firmaet lyser opp hos dem. De ønsker å bruke tiden sin til å utvikle noe flott, og det er nok mange flinke folk som jobber i Tesla. De burde få bedre arbeidsvillkår og bli løftet opp, og utnytte tiden sin til ting som faktisk gir mening. EM's ønske om å innovere konstant hele tiden, gjør at man lager et ratt f.eks som få vil ha, inkludert deg selv. Det er bedre om disse folkene settes på arbeid som gjør bilene bedre, og ikke komponenter som kun skal selge en íde EM har satt seg fast i. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tror Model S har nådd flere lokale optimum (produksjon, egenskaper etc) som lar seg gjøre med uavbrutt produksjon og at den ikke kommer seg så mye videre fra dagens form uten å måtte redesigne mye av både produksjonslinjer og design.

Neste år, 22.6.2022, er det 10 år siden seremonien for første kundeleveranse. Jeg skekulerer i at årsaken til at Plaid+ ble kansellert er at det kommer en skikkelig redesignet versjon 2. Såpass forskjellig at det ikke lar seg gjøre å innføre gradvis, men samtidig med et tydelig slektskap til Model S 2012-2022. Versjon 2 kan bli optimert for produksjon i eksisterende fabrikker, med f.eks gigapress som fellesnevner (ny støpeform selvsagt). Kanskje til og med bruk av samme produksjonslinjer som 3 og Y, med rask on demand bytte av hvilke modeller som produseres. F.eks 1 uke av gangen med hver modell og så et bytte i løpet av noen timer. Det tror jeg kan bli mye billigere å produsere enn å ha separate linjer for hver modell. Det vil også si at vi kan få model S produksjon i Tyskland og dermed slippe frakt-tid og -kostnader fra Freemont. Økt produksjonskapasitet vil også bety lavere priser.

Jeg har tro på at model S2 annonseres neste år og at produksjonen starter opp når ordreboka på model Y krymper, ca 2023.

Jeg anser ditt scenario som *svært* usannsynlig. Det er fullt mulig det kommer en Plaid+ neste år med batteri med 4680-celler og diverse andre forbedringer, men de kommer ikke til å lansere et nytt karosseri med Plaid, for første gang på 9 år, og så komme med et helt nytt karosseri igjen neste år.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

Er jo derfor jeg sier at jeg ikke trur Tesla går konkurs eller forsvinner. Det er haugevis av folk som sendte inn sin søknad fordi tankegangen rundt firmaet lyser opp hos dem. De ønsker å bruke tiden sin til å utvikle noe flott, og det er nok mange flinke folk som jobber i Tesla. De burde få bedre arbeidsvillkår og bli løftet opp, og utnytte tiden sin til ting som faktisk gir mening. EM's ønske om å innovere konstant hele tiden, gjør at man lager et ratt f.eks som få vil ha, inkludert deg selv. Det er bedre om disse folkene settes på arbeid som gjør bilene bedre, og ikke komponenter som kun skal selge en íde EM har satt seg fast i. 

For min del blir bilene totalt sett bedre å bedre, uten tvil. Dette er fjerde gangen jeg kjøper ny bil og for meg er det ikke ett annet alternativ som tikker nok bokser på pluss siden til å veie opp. Men ja, det er en del tull som blir laget. Men om en får kjøre yoke uten å ratte så ser jeg på det som noe positivt, som jeg først må teste såklart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...