Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

0-100 kilometer i timen-tallet Tesla oppgir på sin norske nettside er 2,1 sekunder. Dette med en fot utrulling, en målemetode som er uvanlig, men som også Ford bruker blant annet på sin Mustang Mach-e.

Trodde dette var standard målemetode på "racerbiler"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (26 minutter siden):

Trodde dette var standard målemetode på "racerbiler"?

Så Model S er blitt en racerbil så fort den fikk en ekstra motor? Tesla bruker jo vanlig målemetode ellers på bilene. Unntaket er plutselig å skifte målemetode på Plaid. 

Syns både Ford og Tesla kan holde seg til vanlig målemetode. Hvis ikke blir det mer rett å si X sekunder fra nesten 50 til 100 km/t. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (17 minutter siden):

Så Model S er blitt en racerbil så fort den fikk en ekstra motor? Tesla bruker jo vanlig målemetode ellers på bilene. Unntaket er plutselig å skifte målemetode på Plaid. 

De har vel alltid brukt med 1 fots utrulling på Performance-modellene, og de har vel alltid fått samme kritikken for det...

Personlig tror jeg årsaken er pga dragrace-kulturen i usa, der hvor stoppeklokka starter når fremhjula er av startlinja som er 1 fot bred (den har vektsensor, man kjører bilen bare såvidt langt frem man trenger for at den skal sense vekt og får dermed 1 fot kjørelengde før klokka starter). Og det er sikkert derfor amerikanske Ford bruker samme målemetode. Og Dodge for Challenger, etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (4 minutter siden):

De har vel alltid brukt med 1 fots utrulling på Performance-modellene, og de har vel alltid fått samme kritikken for det...

Er jo litt spesielt å skulle trumfe frem en greie fra USA til hele det globale markedet som ikke bruker det impariske systemet. Isåfall er det på høy tid å bli enige om to standarder og vise tider mot begge. Det kan jo ikke være vanskelig når de mikser og matcher mellom vanlige modeller og sprekere versjoner fra før. 

Så jeg håper kritikken fortsetter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan man måler spiller vel egentlig ingen rolle, så lenge man opplyser om det. Har uansett veldig lite å si for hvordan en bil oppleves. Amerikanerene har nå engang sine egne greier og har alltid hatt det. Og det skal vi være glade for. Deres manglende evne til å se utenfor USA har ødelagt deres evne til å konkurere med resten av verden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (3 timer siden):

Så lenge det oppgis hvordan det er målt så er det vel ikke noe stort problem. Dragracing er utrolig vanlig i USA.

Problemet er vel at tallet ikke er eksakt. Det varierer fra bil til bil. Man vet ikke om det er 6-96 eller 10- 96. Med dagens gps/laser systemer burde det være mulig å måle 0-100 og oppgi dette. Det blir som å oppgi toppfart i medvind.

Er det tall for hvor raskt den lader 10-80%?

Rart de kansellerte bilen med 800km rekkevidde. Hadde trodd at det var viktigere med 200km ekstra rekkevidde enn 0,3sek raskere akselerasjon

Lenke til kommentar

Den så ganske lik ut som forrige modell. Noen som vet hva Tesla har gjort for å redusere luftmotstandskoeffisienten såpass mye? 

Andre produsenter tester vel også med rullende hjul? Mener å ha sett at luft tunnelene har "mølle" hjulene ruller på.

Og over 20000 runder per minutt på en større motor er jo helt ekstremt og krever ingeniør kunst. Overraskende at de ikke heller implementerte høy og lav gir.

Til slutt, hvis den har to motorer bak, har den da også "torque vectoring", eller er det noen annen grunn til at de velger to motorer fremfor kun én større og kraftigere motor?

Lenke til kommentar

Skal bli interessant å sammenligne Tesla S mot Mercedes EQS. 

Mercedes har komfort i topp klassen med tanke på støydemping, sete kvalitet - også for alle passasjerene, smidighet (sving på bakhjulene), avanserte matrise front lykter.

Men Tesla har sitt eksklusive lade nettverk, er fokusert på å levere galskap akselerasjon og lavest mulig pris til forbruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (3 minutter siden):

"ingen trenger så mye rekkevidde"... Det samme kan en høyeste grad si om akselerasjonen 0-100. Jeg vil tro at flere kan ha mer nytte av 800 km rekkevidde enn 13m/s^2 akselerasjon.

Her er det vel gleden som er viktigst angående akselerasjonen, og muligheten til å skryte av det. TMS er uansett heftig rask selv på de tregeste modellene. Enig i det med at rekkevidden nok er det som i praksis er mest nyttig. Spesielt for de som tenker å utnytte bilen på Autobahn.

Men når man kommer opp i såpass, så er det i mine øyne mest fordi man ønsker å få lang nok rekkevidde når man trekker henger, og det ser ikke ut som refresh-modellen vil få mulighet til å trekke noe etter seg. Synd, for da hadde TMS med den rekkevidden gjort et kraftig byks på salgsfronten.

Ikke alle er like glad i TMX (jeg synes den er helt ok) både pga utseende og fordi falkedørene gjør at man ikke kan frakte takboks. Men med "Plaid+-rekkevidde" og 2250 kg på kroken, så kan man få med seg en grom campingvogn eller en OK båt, alt etter hva man ønsker å kunne trekke bak en sånn bil. Og det uten å føle at man må stoppe i tide og utide pga ladebehov. Da vil pausene komme til mer naturlige tider, fordi man stopper når man vil ha pause, og lader samtidig, fremfor å pause når man må lade.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (9 timer siden):

 Andre produsenter tester vel også med rullende hjul? Mener å ha sett at luft tunnelene har "mølle" hjulene ruller på.

Det varierer. Det optimale er med rullende hjul, fordi hjulene skaper mye skitten luft som må håndteres på et vis.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (8 timer siden):

Skal bli interessant å sammenligne Tesla S mot Mercedes EQS. 

Mercedes har komfort i topp klassen med tanke på støydemping, sete kvalitet - også for alle passasjerene, smidighet (sving på bakhjulene), avanserte matrise front lykter.

Men Tesla har sitt eksklusive lade nettverk, er fokusert på å levere galskap akselerasjon og lavest mulig pris til forbruker.

Det er vel ikke så relevant hvor mye bedre en EQS er? EQS (og S-klasse) er tross alt ikke en bil som konkurrerer om å være raskest, så vi vet allerede at Tesla vil kjøre fra den. Akkurat som at det finnes et hav av bensinbiler som kjører fra vanlige S-klasse med forbrenningsmotor. Det er luksus, velvære og komfort fra A til Å som er fokuset der. Kan ikke se for meg at EQS-kundene er så fryktelig opptatt av Model S, med nyrike som "endelig" har råd til S-klasse når den ikke har avgifter som hederlig unntak. Blir som å sammenligne en Toyota Avensis eller VW Passat med S-klasse. To vidt forskjellige biler for to vidt forskjellige kunder.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (9 timer siden):

Den så ganske lik ut som forrige modell. Noen som vet hva Tesla har gjort for å redusere luftmotstandskoeffisienten såpass mye? 

Andre produsenter tester vel også med rullende hjul? Mener å ha sett at luft tunnelene har "mølle" hjulene ruller på.

 

Alle mainstream bilprodusenter har vindtunnel for roterende hjul. Mange år siden man begynnte med det. Uten det kan man rett og slett ikke måle luftmotstanden. Uansett tok Musk noen spanske når han lanserte Plaid. EQS har lavere luftmotstand, og verdens raskeste bil er nødvendigvis den som går raskest, og for tiden er den svensk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...