Redaksjonen. Skrevet 9. juni 2021 Del Skrevet 9. juni 2021 Renault etablerer det som skal bli Europas største senter for elbilproduksjon Lenke til kommentar
Diskursen Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 At de er Europas største er vel ikke helt riktig når tesla sin utenfor Berlin er 5x så stor. 2 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 Størrelse kan være så mangt. Pressemeldingen nevner mulighet for 400.000 biler per år sammen med Europas største. Tesla har sagt 500.000 per år. Basert på det er Renault ikke størst. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 Ikke heng dere opp i ordkløveri! Det som er viktig er at dette er enda et viktig steg i elektrifisering. Det grønne skiftet går sin gang! 5 Lenke til kommentar
ChrisQ Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 Og naive meg som trodde Norge nærmest var dominerende i Europa på batterier. Det er ihvertfall inntrykket en sitter igjen med i disse dager. Batteriproduksjon er Norges fremtid, som om vi skulle være enerådende. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 ChrisQ skrev (1 time siden): Og naive meg som trodde Norge nærmest var dominerende i Europa på batterier. Det er ihvertfall inntrykket en sitter igjen med i disse dager. Batteriproduksjon er Norges fremtid, som om vi skulle være enerådende. Hvorfor trodde du det? Jeg kan ikke huske å ha lest noe som skulle tilsi noe slikt, og jeg leser ganske mye om energi og batterier. Men det er bra å se at det er hele 3 batterifabrikker under planlegging/bygging så det kan jo være at vi blir store på batterier, vi har jo ihvertfall mange forhold som ligger til rette for det. 1 Lenke til kommentar
ChrisQ Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 RJohannesen skrev (7 minutter siden): Hvorfor trodde du det? Nei, gjorde vel egentlig ikke det, og det tror jeg du forsto 😉 Reaksjonen var myntet på dette kjøret om at Norge har fordeler som gjør at 'alle' bare må se til Norge for batteriproduksjon, og at dette er en viktig bærebjelke som er med på å erstatte økonomi og arbeidsplasser som utgår når vår petroleumssektor skal tvinges i kne. Jeg sa noe mer om dette i kommentaren nedenfor (klikk i toppen av boksen): Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 Her har ikke TU gjort jobben sin... 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 hekomo skrev (22 minutter siden): Her har ikke TU gjort jobben sin... Hvordan vet du det? Det spørs jo hva man måler? Antal biler, ansatte, areal, antall produksjonslinjer etc Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 ChrisQ skrev (2 timer siden): Nei, gjorde vel egentlig ikke det, og det tror jeg du forsto 😉 Reaksjonen var myntet på dette kjøret om at Norge har fordeler som gjør at 'alle' bare må se til Norge for batteriproduksjon, og at dette er en viktig bærebjelke som er med på å erstatte økonomi og arbeidsplasser som utgår når vår petroleumssektor skal tvinges i kne. Jeg sa noe mer om dette i kommentaren nedenfor (klikk i toppen av boksen): Jeg forstår ikke helt hvor du vil med kommentarene dine. Norge var heller ikke dominerende på olje, faktisk hadde vi lite peiling på dette. Men utenlandske oljeselskap kom til Norge og fant olje her fordi vi hadde ressurser her samt politikere som var interessert i å få til noe. Så har vi utviklet oss selv til å bli gode på alt fra leting og drift til bygging av utstyr til oljeindustrien. Fordi politikere la til rette for det og fordi vi hadde mange mennesker som var villige til å lære noe nytt, og til å satse og finne forbedringer. Når det gjelder batteriindustri så er det jo ganske likt. Vi har ressurser, vi produserer og eksporterer hundretusenvis av tonn av høykvalitets aluminium, nikkel, kobolt, kobber osv. samt store mengder kraft. Vi har også sterkt kraftnett som enkelt kan levere store mengder kraft til nye kunder hvis de lokaliserer seg riktig. Og vi har mange dyktige folk som kan operere og drifte kompliserte høyt automatiserte fabrikker som batterifabrikker. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 RJohannesen skrev (4 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvor du vil med kommentarene dine. Norge var heller ikke dominerende på olje, faktisk hadde vi lite peiling på dette. Men utenlandske oljeselskap kom til Norge og fant olje her fordi vi hadde ressurser her samt politikere som var interessert i å få til noe. Så har vi utviklet oss selv til å bli gode på alt fra leting og drift til bygging av utstyr til oljeindustrien. Fordi politikere la til rette for det og fordi vi hadde mange mennesker som var villige til å lære noe nytt, og til å satse og finne forbedringer. Når det gjelder batteriindustri så er det jo ganske likt. Vi har ressurser, vi produserer og eksporterer hundretusenvis av tonn av høykvalitets aluminium, nikkel, kobolt, kobber osv. samt store mengder kraft. Vi har også sterkt kraftnett som enkelt kan levere store mengder kraft til nye kunder hvis de lokaliserer seg riktig. Og vi har mange dyktige folk som kan operere og drifte kompliserte høyt automatiserte fabrikker som batterifabrikker. For ikke å glemme at vi er ledende i bruk av batteriteknologi i maritime installasjoner. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 AL123 skrev (16 timer siden): Hvordan vet du det? Det spørs jo hva man måler? Antal biler, ansatte, areal, antall produksjonslinjer etc Den er ikke større på noen av disse måtene. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. juni 2021 Del Skrevet 12. juni 2021 hekomo skrev (39 minutter siden): Den er ikke større på noen av disse måtene. Har du noen kilder på dette? Renault oppgir iallefall 6 produksjonslinjer, hva oppgir Tesla? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå