Redaksjonen. Skrevet 9. juni 2021 Del Skrevet 9. juni 2021 Er standardisering en brems for utvikling av tekniske løsninger? Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 9. juni 2021 Del Skrevet 9. juni 2021 Mye av presiseringen i denne kommentaren burde stått i forrige kommentar, da ville det blitt færre reaksjoner basert på misforståelser. 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 Her kom det ikke frem noe nyttig eller ny informasjon. De fleste er fullstendig klar over sammehengen mellom normer, lovverk og standarder. Det oppfatter jeg også at de fleste som kommenterte artikkelen tidligere er. Problemet kom med holdningene i forrige innlegg. Istedenfor å finne en løsning på 11 kW lading var løsningen å strupe ned ladehastigheten. Med holdning "det er bar nok for meg, så da må det være bra nok for alle andre" og samtidig oppfordre installatører til å slutte å installere 11 kW lading. Jeg føler rett og slett jeg må sakse inn konklusjonen. Quote Så kort oppsummert: En installasjon hvor en Type 2 kontakt kobles 3-fas til et 230 V IT-strømnett, uansett sikkerhetstiltak i ladestasjonen, er etter mitt syn ikke i samsvar med NEK 400. Hadde jeg vært elinstallatør hadde jeg ikke tatt den store risikoen jeg ser ved å utføre en slik installasjon, langt mindre ville jeg levert en samsvarserklæring på en slik installasjon. Som elbillist vil jeg heller ikke tatt sjansen på å ha en slik installasjon hjemme. Etter 400.000 kilometer i elbil på under 10 år vet at jeg ikke har behov for den ekstra ladefarten, 4,5 kW er nok. Derfor fikk man reaksjonene i forrige innlegg. At pipen nå har fått en annen tone er bra, men ikke dra kortet med at de du diskuterer med er kunnskapsløse. Min oppfatning er stikk motsatt. 3 Lenke til kommentar
rm84 Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 Hadde jeg syntes leverandørene eller installatørene av ladestasjoner gjorde ting som ikke var i henhold til en standard, ville jeg gått til DLE eller DSB med saken. Det er ærverdig at man tar opp saken med leverandøren eller installatøren først, så man kan løse problemet på lavest mulig nivå, det er ikke en plikt men det er respektabelt. Deretter må man ta det opp med riktig myndighet for å eskalere saken. Jeg forstår vedkommende opptrer som betalt kursholder for installatører og dessuten leder en av mange NEK-komiteer som bearbeider hver sin del av systemet. I mitt hode er det utrolig risikabelt for omdømmet til alle parter å gå ut offentlig for å informere, det er ikke godt å vite hva motivet er. Kommer han ingen vei med DLE/DSB? Hvis biler tar skade av dette problemet må vel forsikringsselskapet være interessert i regress og sak, slik at det vil foreligge rettspraksis på temaet. Da ville det være noe å skrive om offentlig. Men her på diskusjon.no er vi bare løse kanoner i ingenmannsland, i en debatt som slettes ikke bidrar til tillit rundt elektrifiseringen av samfunnet. Så hvor vil vi med denne offentlige debatten? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå