Gjest [email protected] Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Dette er blant de mest spennende norske maritime nyvinningene Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Slike konsepter blir lansert med jevne mellomrom. Hvorfor det går som det (ofte) går vet ikke jeg, men håper virkelig at det slår til denne gangen. 🤞 1 Lenke til kommentar
Erasmus67 Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Dere som kan så mye - hvorfor forsvant hydrofoilene fra norske farvann hvis de er så supereffektive? Vi har også- eller hadde - flyvebåden mellom Køben og Malmø. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Erasmus67 skrev (1 minutt siden): Dere som kan så mye - hvorfor forsvant hydrofoilene fra norske farvann hvis de er så supereffektive? Vi har også- eller hadde - flyvebåden mellom Køben og Malmø. De forsvant først og fremst av to årsaker. Dårlige egenskaper i høy sjø, og høyt vedlikehold pga stor punktbeslastnying ved innfestning mellom foil og skrog. De hadde imidlertid overlegne farts/driftsøkonomiegenskaper i forhold til feks katamaranene fra Westermoen, som erstattet mange av de. HSD og Westemoen prøvde seg på en renessanse av hydrofoilen på slutten av 80-tallet der de kombinerte katamaranskrog og elektronisk justerbare foiler mellom skrog. Problem med materialegenskaper til foiler førte imidlertid til at prosjektet ikke ble sluttført. Med dagens karbonfibermaterialer og elektroniske kontrollmuligheter kan mye av ulempene være fjernet. Uansett vil slike løsninger alltid være forbundet med visse kompromisser. 3 Lenke til kommentar
Gjest Jan M M Skrevet 8. juni 2021 Del Skrevet 8. juni 2021 Det har også å gjøre med at hydrofoilbåtene fra 60-tallet hadde skråstilte foiler som "skar seg på skrå" gjennom vannet. De mest effektive foilsystemene i dag har foilen (vingen) helt senket under vann. Som en flyvinge, kun med et vertikalt stag opp til fartøyet. Det er mer effektivt og mindre belastende. Lenke til kommentar
norske Skrevet 9. juni 2021 Del Skrevet 9. juni 2021 svaret på det er vel at det gikk politikk i det hele. samme grunnen som at Skibladner (over 120 år gammel) er den eneste i Norge med framdrift av et "hjul" påsatt "årer". Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 10. juni 2021 Del Skrevet 10. juni 2021 Slik jeg har oppfattet dette bli det ikke bare fremdriften som blir annerledes. Disse nye foilene er aktive systemer, påpasset av computerkraft, så det blir som å "fly" båten med undervansvinger, det er ingen naturlig stabilitet slik de gamle systemene hadde. Slikt gjør normalt ting mere komplisert, sårbart for feil, og dyrt i innkjøp og drift. Da er jeg spent på batterivektens betydning med dagens batterier, og kraftbehov når fartøyet skal "ta av", som jeg antar er den tyngste delen. På fiskebåter må man ta hensyn til at fiskeredskap heller ikke skal sette seg fast i foiler med tilbehør. Undervanns utsettes skrog ror, og propell for mange uforutsatte hendelser, det erfaringen har alle med arbeidsoppgaver på sjøen. Det bli litt som å dra offroad med en sportsbil. Jeg kan ikke se for meg at det vil passe like bra til alt. En arbeidsbåt bør heller ikke være for lett, for da er det ikke så mye den kan brukes til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå