Gå til innhold

Norge bommer på klimamålet for 2020: – Utrolig flaut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fiskeskjaer skrev (1 minutt siden):

Så om ikke der hadde vært en alvorlig feil i regnskapet så hadde vi nådd målet? Det må jo være positivt.

Vanskelig å nå målet når man skal ha +X tilslutt.

Ja, hadde det ikke vært feil så hadde det vært riktig. Og godt er jo det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, andre land har hatt lavt hengende frukt som f.eks. kull å kutte i, som ikke Norge har.

Men likevel har Norge høyere utslipp pr innbygger (8,28 tonn/år) enn f.eks. Storbritannia (5,5) eller Sverige (4,54).

Kilde

Endret av vramdal
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vramdal skrev (7 minutter siden):

Ja, andre land har hatt lavt hengende frukt som f.eks. kull å kutte i, som ikke Norge har.

Men likevel har Norge høyere utslipp pr innbygger (8,28 tonn/år) enn f.eks. Storbritannia (5,5) eller Sverige (4,54).

Kilde

Det er vel pga at vi har en europeisk strømmiks med innblandet kull her i landet, det sammen med kalde vinterdager øker det totale utslippene.

Vi har også Europas høyeste befolkningsvekst å  at vi i det hele tatt har klart å kutte tyder på at vi har en tilbakegang ikke bare på utslippene men også på velferden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når resultatet er 50 millioner tonn og målet var 48.6 millioner tonn så ligger en bare 2.9% over målet. Det betyr at en ligger omtrent der en hadde som mål, ganske greit resultat det selv om en kanskje skulle ønske at en greide målet. Målet var å overoppfylle Kyoto forpliktelsen med 10%, så er en nå godt i rute

Endret av Svein M
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bygg gratis pendlerparkeringer

Vurder gratis billettpris i rushtiden på morgenen (jobbreiser = skatteinntekter og studentene = framtidige skatteinntekter og pensjonistene kan godt på nyte godt av gratis pris om de kommer seg opp om morgenen 😄

Slutt å bygge fartsdumper og 40-soner overalt pga lokale lobbygrupper og tullete trafikksikkerhets planer.  Veien er til for effektiv transport. Ikke at folk skal taste på mobilen og GPS'en osv som de gjerne gjør under 50 km/t slik at antatt effekt av lav fart spises opp av uoppmerksomhet.  (Og litt mer kritisk sans... vei med 80/60 uten noen farts-relaterte dødsulykker siste 4 år, hvorfor skal man da sette ned farten?)

Bredde veiene og lag sykkelfelt på hver side istedenfor g/s-veier som sikkert ga mening for 30 år siden, men ikke med dagens (el-)syklister.

Sponse el-sykler for pendling til stasjoner/kollektivknutepunkt

Bygg dobbeltsporene der de er flaskehals for øket trafikk 

Lenke til kommentar
Dajus skrev (5 timer siden):

Det er mye lettere å kutte CO2-utslipp for et land som har en stor andel kull i sin kraftproduksjon. Storbritannias gode resultat skyldes jo mye at de ganske enkelt kunne gå fra kull over til til gass og vind.

Når vi i utgangspunktet har en CO2-fri kraftproduksjon blir jobben med å kutte mye tyngre. Man kan gjerne sitte på gutterommet og vedta 55% kutt innen 2030, men det hadde jo vært fint om man også la ved en plan for hvordan man har tenkt å oppnå dette målet.

 

Vi har jo også store utslipp fra fossil kraftproduksjon. Forskjellen er bare at vi ikke vil kvitte oss med den fordi den har gjort oss søkkrike. Med over 10 tusen milliarder på bok fortsetter vi å prioriterer økt rikdom foran fremtidige generasjoners klima og miljø.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vannkraft gjør at Norge har lite utslipp. Det er ikke så mange steder å kutte. Bilparken blir utslippsfri etterhvert som folk går over til el-bil. Det tar tid, men Norge er langt fremme, sammenlignet med andre land. 

Jeg forstår at media og resten av venstresiden skal holde liv i "klimakrisen" (som er så godt skjult at gudene alene må vite hvor den befinner seg, kanskje i Afrika et sted), men det får nå være måte på selvpisking og streng moral. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye CO2 slipper man ut når man eksempelvis sprenger en 15 kilometer lang og 15 meter bred annleggsvei gjennom den den urørte fjellheimen, planere ut femti "fotballbaner" for så å fundamentere og deretter reise 50 150 meter høye vindturbiner med all påkrevt infrastruktur? Hvor mange tonn diesel, betong og dynamitt gikk med... maskinpark, motorolje, hydraulikkolje samt CO2 regnskap for fremstilling av dette? Hver gang jeg kjører forbi stillestående monsterturbiner her i Rogaland, sender jeg en tanke til de 15TWh som Lyse sendte rett i fjorden i 2020 uten å lede vannet gjennom kraftverkene. Var dette for å holde kraftprisene unaturlig høye og derigjennom subsidiere vindenergi som til nå har vært en CO2 versting!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Denne kurven viser hvor gode norske politikere er til å prate andre rundt,

så gode faktisk at de tror på det de sier selv.

For vi er jo så utrolig flinke...

Vi har jo kvoter, opprinnelsesgarantier, avgifter, div. regnskap, strømkabler til utlandet og mye annet smart som er effektivt for miljøet. Vi er steike gode på papir...

Det er alle de andre som ikke forstår at vi er best...

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (54 minutter siden):

Vannkraft gjør at Norge har lite utslipp. Det er ikke så mange steder å kutte. Bilparken blir utslippsfri etterhvert som folk går over til el-bil. Det tar tid, men Norge er langt fremme, sammenlignet med andre land. 

Jeg forstår at media og resten av venstresiden skal holde liv i "klimakrisen" (som er så godt skjult at gudene alene må vite hvor den befinner seg, kanskje i Afrika et sted), men det får nå være måte på selvpisking og streng moral. 

 

image.thumb.png.21228f2d9938fb4f4461f8239542503f.png

Er ikke så mye bilene bidrar med, desverre. Skal vi være snille så kan vi også sløyfe de 14 millionene fra olje- og gassutvinningen. De forsvinner (så godt som) når alle andre land har kuttet sin olje- og gass-avhengighet. Da har vi kuttet 45 %..

Edit: glemte jo selvfølgelig internasjonal luftfart som ikke teller med her (nordmenn flyr mye til utlandet). Også vårt overforbruk med duppedingser og klær som skal fraktes fra øst-Asia. 

Tror vi skal prøve å legge inn en litt bedre innsats jeg.

Endret av simpelt_tull
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
simpelt_tull skrev (2 timer siden):

image.thumb.png.21228f2d9938fb4f4461f8239542503f.png

Er ikke så mye bilene bidrar med, desverre. Skal vi være snille så kan vi også sløyfe de 14 millionene fra olje- og gassutvinningen. De forsvinner (så godt som) når alle andre land har kuttet sin olje- og gass-avhengighet. Da har vi kuttet 45 %..

Edit: glemte jo selvfølgelig internasjonal luftfart som ikke teller med her (nordmenn flyr mye til utlandet). Også vårt overforbruk med duppedingser og klær som skal fraktes fra øst-Asia. 

Tror vi skal prøve å legge inn en litt bedre innsats jeg.

Ja, det tror du nok. Men hvor er denne klimakrisen? Det er jo ikke mulig å få øye på den noe sted. Ingen blir skadet eller drept, såvidt jeg vet. Nå står det jo i VG og Dagbladet at det finnes en klimakrise, og statsministere og politikere sier det, så da er det selvfølgelig nødt til å være sant. Men jeg bare lurer på hva det er vi betaler for, nøyaktig? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (11 minutter siden):

Ja, det tror du nok. Men hvor er denne klimakrisen? Det er jo ikke mulig å få øye på den noe sted. Ingen blir skadet eller drept, såvidt jeg vet. Nå står det jo i VG og Dagbladet at det finnes en klimakrise, og statsministere og politikere sier det, så da er det selvfølgelig nødt til å være sant. Men jeg bare lurer på hva det er vi betaler for, nøyaktig? 

Dette har vi jo vært gjennom flere ganger. Hvis du bare ser ut av ditt eget vindu, så ser du ingen klimakrise. Men verden er litt større enn det. Og du har jo Internett. Det er jammen ikke vanskelig å finne vitenskapelige artikler som omtaler dette. F.eks. denne fra NOAA:

https://www.noaa.gov/stories/record-number-of-billion-dollar-disasters-struck-us-in-2020

Konklusjon: Det blir mye dyrere hvis vi fortsetter å ødelegge klimaet på denne planeten.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...