Gå til innhold

DSB kjenner til flere tilfeller hvor trefaselading har skadet elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ganske sikker på at den byråkratiske kverna har begynt å kverne på nytt regelverk rundt 3 fase lading på IT nett og når DSB er ute å mener noe om saken synsing eller ikke vil det føre til nye regler om temaet, spørsmålet er bare om de rekker å komme men nye reguleringer innen 2022 for å få det med i den nye NEKen eller om det blir som et tillegg dukkende opp i elsilkerhetblekka som kommer ut 2 ganger i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, RonnyVa said:

Vi skal jo egentlig være litt stolte over IT-nettet. Det gir uvurderlig trygghet for strømforsyning på f.eks. sykehus.

Du vil jo helst ikke miste strømmen midt under en operasjon? 😊

Men på sykehus så er det vel ikke strømleverandørens IT-Nett som brukes? (Det ville jo ikke gi de egenskaper som man ønsker mht jordfeilstrøm og driftssikkerhet.) For å få til det så er vel forutsetningen bruk av skilletrafo og etablering av et lite lokalt IT nett inne i sykehusmiljøet?! Det kunne man jo få til akkurat like bra med et TN forsyningssystem.?! (NEK 400:2018 fritt fra hukommelsen og uten å kikke. Kan være jeg husker feil.)  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
13 minutes ago, RonnyVa said:

Vi skal jo egentlig være litt stolte over IT-nettet. Det gir uvurderlig trygghet for strømforsyning på f.eks. sykehus.

Du vil jo helst ikke miste strømmen midt under en operasjon? 😊

IT nett er vel standard for sykehus også i land hvor TN er mest utbredt.

1 minute ago, arne22 said:

Men på sykehus så er det vel ikke strømleverandørens IT-Nett som brukes? (Det ville jo ikke gi de egenskaper som man ønsker mht jordfeilstrøm og driftssikkerhet. For å få til det så er vel forutsetningen bruk av skilletrafo og etablering av et lite lokalt IT nett inne i sykehusmiljøet?! Det kunne man jo få til akkurat like bra med et TN forsyningssystem.   

Sykehus er nok store nok til at de har sine egne trafostasjoner fra nettleverandørens side.

Lenke til kommentar

Jeg synes å minnes at det står beskrevet i NEK 400:2018 hvordan man setter opp skilletrafo og etablerer lokale IT nett inne i et sykehus. Det kan vel se ut som at det kan være rett, ettersom det ser ut til å finnes utstyr i salg som er tilpasset en slik oppgave.

https://www.elteco.no/medisinske-skilletrafoer-1

Quote

Fra 1kVA til 10kVA for gruppe 2 rom i henhold til NEK 400-7-710

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvor dyrt/vanskelig er det om det kreves at bilene som minimum er i stand til å oppdage at de kobles til 3-fas IT-nett og deretter nekter lading? Eventuelt som default faller tilbake på 1-fas lading selv om laderen tilbyr 3 faser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kahuna said:

Hvor dyrt/vanskelig er det om det kreves at bilene som minimum er i stand til å oppdage at de kobles til 3-fas IT-nett og deretter nekter lading? Eventuelt som default faller tilbake på 1-fas lading selv om laderen tilbyr 3 faser.

Tror det er nettopp de Easee tilbyr.

Lenke til kommentar
Quote
  • Laboratory rooms, medical facilities, construction sites, repair workshops, mobile electrical installations, and other environments that are supplied via engine-generators where there is an increased risk of insulation faults, often use an IT earthing arrangement supplied from isolation transformers. To mitigate the two-fault issues with IT systems, the isolation transformers should supply only a small number of loads each and should be protected with an insulation monitoring device (generally used only by medical, railway or military IT systems, because of cost).

Gjelder nok ikke togene, men signalsystemene o.l..

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det billigste er antagelig å legge inn krav om at ladestasjonen koblet opp på 3-fase skal lade likt på alle tre-fasene. Om det i løpet av ladeøkten skjer at dette ikke stemmer så kan ladestasjonen gå over til enfase lading resten av økten. For Easee så vil det bare være å legge ut en Software-oppdatering, så er det kompatible med nytt krav. Det vil ta fra eTron o.l. funksjonaliteten for "kvasi-trefase lading" som strengt talt har lite nytteverdi i kW, og fortsatt muliggjøre lading av TM3 på 11 kW som gir stor forskjell i ladehastighet mot enfaselading.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...