Gå til innhold

DSB kjenner til flere tilfeller hvor trefaselading har skadet elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst bør man vel ta tak i dette og sikre at internasjonale standarder også omfatter veldefinert håndtering av lading på IT-nett. Det er viktig at norske representanter i standardiseringsorganene fronter dette internasjonalt.

Så vil sikkert noen si at vi har et såpass spesielt nett at vi ikke kan forvente at dette inngår i standardene. Imidlertid er dette ikke spesielt vanskelig å håndtere og alle parter er tjent med at standardene er tilstrekkelig komplette. Norge er et viktig elbilland og de ulike aktørene ønsker nok å fremstå med best mulig salg i "benchmarkingslandet".

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke komme med konkrete eksempler slik at folk ser hvordan det kan gå? Tipper at dette er eksempler på grov uforstand og egenkomponerte koblinger eller rett og slett feil på bilen. En annen ting er bilprodusentene som burde undersøke om det er mulig å lade på denne måten på deres merker. Nå er det bare føre var prinsippet som gjelder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har noen regnet på kostnadene for å få de største byer og omegn over på TN-nett (400 V, og ellers likt som resten av kontinentet)? 

Det må jo bli en enorm utgift, og klønete omgjøringsprosess. Allikevel kan det jo være at vi på lang sikt er tjent med å samkjøre med resten av Europa? 

Det er jo ekstremt klønete for alle produsenter å måtte passe på å støtte en sær sær løsning?

Dersom elbiler tar av, og batterier som kan hjemmelades på høy effekt dukker opp (3-fase 400V har godt med potensiale!) kan det godt være noen produsenter ikke engang gidder å selge bilen sin her oppe..!

Nei; ikke noen umiddelbar fare med det første, siden vi står for en viktig andel av markedet. Men med rødgrønt politisk vilje om å begrense elbilsalg (moms, bompenger, ++), og samtidig motsatt - og faktisk grønn - politikk på kontinentet, kan mye snu. Plutselig er det Tyskland eller Frankrike som leder an. Og nesten ingen kjøper elbil i Norge. Og de rimeligste priset modellene kan kanskje ikke ta kostnaden ved å tilpasse seg vårt nett? (Mye kan skje på ti år. Hvor var vi eksempelvis i 2011, for ti år siden mtp el-bil?)

Endret av qualbeen
Typo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4ZOOWZKB skrev (48 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke komme med konkrete eksempler slik at folk ser hvordan det kan gå? Tipper at dette er eksempler på grov uforstand og egenkomponerte koblinger eller rett og slett feil på bilen. En annen ting er bilprodusentene som burde undersøke om det er mulig å lade på denne måten på deres merker. Nå er det bare føre var prinsippet som gjelder.

Noen bilprodusenter som Audi vet det i hvertfall og har promotert dette lokalt så ja de vet det nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Carl Anton Stenling said:

Først og fremst bør man vel ta tak i dette og sikre at internasjonale standarder også omfatter veldefinert håndtering av lading på IT-nett. Det er viktig at norske representanter i standardiseringsorganene fronter dette internasjonalt.

Nei. Dette IT fordelingsnett er jo en løsning som stort sett bare brukes av ett land i verden og den er under utfasing. Det vil være urealistisk å forvente at en hel verden skal tilpasse seg en gammel løsning som nå er under utfasing i et lite land langt oppe mot nord.

Her er det nok det lille landet som må tilpasse seg resten av verden og det er jo også det man holder på med, sånn sakte og sikkert.

Her er ellers en rapport som handler om utfasingen av det norske IT systemet:

https://publikasjoner.nve.no/eksternrapport/2019/eksternrapport2019_07.pdf

Den beskriver overgangen fra IT 230V system til TN 400V system som en "oppgradering". Noe av grunnen til det er jo at det er det systemet som brukes i EU og Europa.

 

Endret av arne22
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Sitat

Han utdyper at det er to måter å lade elbiler med trefase på TN-nett. Enten er det snakk om trefase deltalading, eller tofaselading med simulert nøytralleder. 

Eh.. IT og TT mente han?

Lenke til kommentar
7 hours ago, rm84 said:

Eh.. IT og TT mente han?

Jeg vil tro at det er journalisten som er litt ustødig i gjengivelsen.

Ville tro at den riktige formuleringen ville være omtrent slik:

Quote

Han utdyper at det er to måter å lade elbiler med trefase på IT-nett. Enten er det snakk om trefase deltalading, eller tofaselading med simulert nøytralleder, også kalt åpen delta oppkobling.

Da blir det jo slik som du foreslår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, qualbeen said:

Har noen regnet på kostnadene for å få de største byer og omegn over på TN-nett (400 V, og ellers likt som resten av kontinentet)? 

Det må jo bli en enorm utgift, og klønete omgjøringsprosess. Allikevel kan det jo være at vi på lang sikt er tjent med å samkjøre med resten av Europa? 

Jeg er også interessert i dette! Jeg ble født og oppvokst i et TN-land og ble ganske forundret da en norsk elektrikernabo hevdet at anlegget i vår blokk var feil fordi sikringen gikk da en fase kom i kontakt med jord. Hallo, sånn skal det være, tenkte jeg - men vi bodde i et nyere TN-bygg, mens elektrikeren hadde alltid jobbet med IT-nett.

Jeg antar at kablene ikke bør skiftes, da høyere spenning betyr lavere tap for samme effekt. Det kan dog hende at en del utstyr i fordelingsstasjoner ikke kan tåle 400 V og må skiftes. Kanskje noen elektriker kan opplyse oss?

For blokkbeboere nedstrøms fra fordelingsstasjonen bør det ikke bety noe - vi ser fortsatt 230 V mellom to ledere.

Lenke til kommentar
Federico Zenith skrev (2 timer siden):

For blokkbeboere nedstrøms fra fordelingsstasjonen bør det ikke bety noe - vi ser fortsatt 230 V mellom to ledere.

Her må en skille mellom enfase og trefase anlegg.

- Om det går enfase fra  fordelingsstasjonen til forbruker, så vil det i de fleste tilfeller være unødvendig å skifte forsyningskabel, eller gjøre endringer hos forbrukeren.

- Om det går trefase fra  fordelingsstasjonen til forbruker så må forsyningskabelen som regel skiftes. I tillegg må inntak, sikringsskap, trefasekurser og trefasedrevet utstyr hos forbrukeren byttes eller bygges om.

Endret av Andre Nyttårsdag
Lenke til kommentar

Overskriften er jo feil, det er TO-faselading som er skadelig, ikke tre-fas.

Og det er ikke så rart heller, det blir jo en enorm skeivbelastning på lederne.

Det bør snarest komme forskrifter og krav til elbiler at de skal støtte 3faselading, og at ladeboksen skal være forberedt for både TN og IT. Såvidt jeg vet har nå Tesla nylig kommet med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Stefse said:

Det bør snarest komme forskrifter og krav til elbiler at de skal støtte 3faselading, og at ladeboksen skal være forberedt for både TN og IT. Såvidt jeg vet har nå Tesla nylig kommet med dette.

Det høres ut som unødig fordyrende krav. Hvorfor skal alle være nødt til å kjøpe utstyr tilpasset et strømnett de aldri kommer til å ha i hus?

Lenke til kommentar

 

3 hours ago, Stefse said:

Det bør snarest komme forskrifter og krav til elbiler at de skal støtte 3faselading, og at ladeboksen skal være forberedt for både TN og IT.

Ville vært det samme om vi skulle kreve at ecall-systemene i bilene skulle kunne håndtere 110, 112 og 113 separat - særregler med stoooor S.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det finnes jo forskrifter om det i dag. Tolket sammen med de aktuelle normene og tilbakemeldingene fra bilfabrikantene så er vel konklusjonen den at for de fleste bilmerker så er 230V trefaseladning ikke er lovlig. 

(Når man ser forskrifter, normer og ansvarsfordeling mellom bilfabrikant og el-installatør under ett.)

Det bør være urealistisk å forvente at alle verdens elbiler skal fordyres ved at de tilpasses et norsk IT system som er under utfasing.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...