faaeri Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hei. Jeg har drevet med nettverksinstallasjoner en god stund, men mest i "gamle dager" da man brukte NT. Nå har jeg oppgradert serveren hjemme først til 2000 Advanced server og deretter til 2003 Enterprise. Nå skjer det ofte at jeg ikke får koblet til, eller åpnet nettverksstasjoner. Jeg får enten beskjed om at ressursen ikke er tilgjengelig, eller så få jeg beskjed om å skrive inn brukernavn og passord. Hvis jeg skriver det vanlige brukernavnet får jeg beskjed om at jeg ikke har rettigheter. Hvis jeg bruker administrator, får jeg beskjed om at jeg kun kan aksessere ressuren med en bruker av gangen fra samme maskin. Det rare er at dette bare skjer noen ganger (men ganske ofte). Jeg får logget meg på domenet som normalt. En ping til serveren gir alltid svar, og jeg bruker VNC for å fjernstyre serveren fra PC-en, og VNC funker alltid, selv om jeg ikke får koblet til nettverksstasjoner. Jeg får alltid aksessert andre maskiner i nettverket, og serveren får aksessert alle maskiner. Jeg kjører TCP/IP, DHCP og WINS. Hva gjør jeg feil? Dette skjedde aldri i gamle dager? Vennlig hilsen Erik Lenke til kommentar
sof Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har du sett den opp som domenekontroller?? Ifall ikke må du logge på klienten med et brukernavn+passord som er likt en bruker på serveren. Er maskin domenekontroller må du logge på klientpc'en med en domenebruker, altså en bruker som ligger i activedirectory. Du trenger ikke wins dersom du kjører rimelig uptodate klienter, installer heller DNS som del av activedirectory. sof Lenke til kommentar
KNurven Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 hvilke klienter er det snakk om. er det 2000 maskiner så vil jeg muligens si at dette er et dns problem. installer dns på servere og legg inn dns på klienter. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Takk for hjelpen. Det hjalp en hel del å installere dns. Men det er fortsatt ikke bra. Ofte tar det veldig lang tid å åpne en folder. Jeg har en folder med alle bildene mine i (nesten 5000), og den er særlig problematisk. Hvis jeg åpner den, er det ofte den ikke viser alle filene. Dersom jeg prøver å flytte noen bilder til en annen folder (på samme stasjon), hender det at hele explorer går ned, eller at det tar veldig lang tid før den vil gjøre det. Noen tips? Erik Lenke til kommentar
prolixin Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Active Directory er jo avhengi av DNS for å fungere. Og du får jo beskjed om å installere DNS når du promoterer serveren til DC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå