Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan få troen på seg selv, bygge selvbildet

Gjest cb4a2...5ff

Anbefalte innlegg

Gjest cb4a2...5ff

Hei.

Jeg har ikke så godt selvbildet, det er vel helt ok, men jeg tviler ofte på meg selv, spesielt i situasjoner hvor jeg  bør være bestemt , lite nølende.

Jeg er ekstremt kritisk til meg selv, mine ferdigheter, min kompetanse ( høgskoleutdanning), kritisk om mange sider ved meg selv. Jeg har ofte hørt at jeg er skoleflink ( spesielt av medstudenter), men føler ikke jeg er der jeg ønsker å være i arbeidslivet, da mener jeg at mine kolleager ikke ser på meg som dyktig. Tror dette er pga jeg ofte tenker meg godt om, eller tenker høyt før jeg svarer på noen spørsmål, at jeg ikke er tydlig nok.

Uansett er dette et problem på flere områder, som dere sikkert har forstått. Det er perioder jeg ikke klarer å tenke logisk, fordi jeg har så mange erfaringer med at logikk ofte ikke fungerer. Min indre kritiker gjør at jeg tenker for avansert om mye, eller tenker for nyansert, jeg vet at verden ikke er svart-hvitt, og dette preger ofte måten jeg tenker på . Det er sikkert fordeler med dette og, men det gjør hvertfall ting vanskligere. Det skaper tvil om hva kompetanse på diverse områder.

Jeg har også til tider problemer med å formulere meg klart, eller så føler jeg det selv. Tenker egentlig at folk må rette på meg hvis de ikke forstår hva jeg mener, om jeg prater rundt meg selv. Hittil har det aldri skjedd, men jeg selv får følelsen hvis jeg prater med noen lenge, føles ut som jeg detter litt ut av samtalen( prater rundt et emne), også blir folk litt forvirret og lurer på hva jeg egentlig driver med. Har fått bekreftet at jeg kan prate litt usammenhengende en gang, dette var av ei vennine, men da var jeg fullt klar over at det skjedde. Problemet stammer fra at jeg er redd for å ikke bli hørt/ misforstått, og at jeg da kan gjenta ord/setninger. Også blir jeg litt stresset og faller litt ut av samtalen, da kommer følelsen om at jeg prater rotete.

Eneste jeg er trygg på er at jeg er et godt likt menneske. Jeg har mange venner og ingen problemer med å få meg venner, har heller aldri hatt det. Lurer på om jeg har vært populær og, uten og egentlig forstå det selv, at jeg undervurderer meg selv.  De fleste vet hvem jeg er , selv når jeg har gått på store skoler i store klasser. Min sosial kompetanse er jo ganske så god, selv om jeg ofte føler ubehag og er redd for å "forvirre" folk.

Generelt er jeg usikker på om jeg er god nok, god nok som meg, god nok som  menneske. Min indre kritiker er så utrolig streng.. Jeg sliter litt med å se det alle andre ser.

Noen som har tips?

Hilsen gutt 28

Anonymous poster hash: cb4a2...5ff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg bare er en del av å være menneske. Alle har en indre stemme som kritiserer en selv. Det jeg kommer på umiddelbart når jeg leser dine kvaler, er noe som kalles imposter syndrome, du kan lese mer her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Impostor_syndrome

Det er kanskje ikke så mye hjelp i å lese om det, bortsett fra at du kan få innblikk i hvor vanlig det er. Ellers er mitt råd å prøve å gi mer faen. Jeg likte godt en bok som heter The Subtle Art of not Giving a Fuck av Mark Manson. Livet er veldig imperfekt, og alle har tvil. Det er egentlig kun få ting man virkelig kan forbedre i livet sitt. Resten er bekymringer og tankespinn som ikke fører noe godt med seg, kun stress, tvil, fremtidsnoia, dårlig selvtillit. Å gi faen på riktig måte er en treningssak.

Mange får også hjelp av meditasjon for å "roe ned" tankespinn og for å konsolidere sinnsro, likevekt og stabilitet i den mentale hygiene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cb4a2...5ff
KarvaBlad skrev (7 minutter siden):

Dette tror jeg bare er en del av å være menneske. Alle har en indre stemme som kritiserer en selv. Det jeg kommer på umiddelbart når jeg leser dine kvaler, er noe som kalles imposter syndrome, du kan lese mer her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Impostor_syndrome

Det er kanskje ikke så mye hjelp i å lese om det, bortsett fra at du kan få innblikk i hvor vanlig det er. Ellers er mitt råd å prøve å gi mer faen. Jeg likte godt en bok som heter The Subtle Art of not Giving a Fuck av Mark Manson. Livet er veldig imperfekt, og alle har tvil. Det er egentlig kun få ting man virkelig kan forbedre i livet sitt. Resten er bekymringer og tankespinn som ikke fører noe godt med seg, kun stress, tvil, fremtidsnoia, dårlig selvtillit. Å gi faen på riktig måte er en treningssak.

Mange får også hjelp av meditasjon for å "roe ned" tankespinn og for å konsolidere sinnsro, likevekt og stabilitet i den mentale hygiene.

Ts her!

Takk for så raskt svar! Ja, har tidligere lest om imposter syndrome eller "bedrager syndromet" som det heter på norsk. Garantert et fenomen som rammer meg, og fint å lese at flere opplever det samme.

Skal sjekke ut boka du anbefaler.

Meditasjon er også et tiltak jeg har bestemt meg for å begynne med. Har funnet en del videoer på youtube, skal teste i morgen :)

Lenke til kommentar
Gjest cb4a2...5ff skrev (3 minutter siden):

Ts her!

Takk for så raskt svar! Ja, har tidligere lest om imposter syndrome eller "bedrager syndromet" som det heter på norsk. Garantert et fenomen som rammer meg, og fint å lese at flere opplever det samme.

Skal sjekke ut boka du anbefaler.

Meditasjon er også et tiltak jeg har bestemt meg for å begynne med. Har funnet en del videoer på youtube, skal teste i morgen :)

Så bra at du prøver å gjøre et par tiltak (bok+meditasjon) og ikke bare lar det skure og gå. Sånn skal det være!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...