NTB - digi Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 Oslo stenger for utleie av elsparkesykler på nattetid 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 På sommeren lengre nord i landet f.eks. Trøndelag og nordover er det så lyst om natten at det ikke er noe problem. I sør har de desverre ikke lyse vakre sommernetter. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 KjeRogJør skrev (23 minutter siden): På sommeren lengre nord i landet f.eks. Trøndelag og nordover er det så lyst om natten at det ikke er noe problem. I sør har de desverre ikke lyse vakre sommernetter. Har nok i liten grad noe med mangel på lys å gjøre, men heller klientellet som bruker de på natten og deres promille. 8 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 Det er fornuftig å rydde opp i dette, men eit forbod mot å leige elsparkesykkel mellom kl 01 og 05 på grunn av at enkelte ikkje klarer å la være å køyre i fylla synes eg er litt strengt, særleg når det fortsatt er lov å bruke privat elsparkesykkel (eller anna sykkel) i samme tidsrom. Eg synes også at argumentasjonen om at det er omsynet til blinde, svaksynte, rullestolbrukarar og eldre blir tynn når restriksjonane blir på nattestid når det er få i denne gruppa som ferdes i gatene. Det er mulig denne argumentasjonen utelukkande var meint for geofencing-kravet, men det er likevel litt tynt grunnlag for å forby bruk om natta. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 (endret) The Avatar skrev (17 minutter siden): Det er fornuftig å rydde opp i dette, men eit forbod mot å leige elsparkesykkel mellom kl 01 og 05 på grunn av at enkelte ikkje klarer å la være å køyre i fylla synes eg er litt strengt, særleg når det fortsatt er lov å bruke privat elsparkesykkel (eller anna sykkel) i samme tidsrom. Eg synes også at argumentasjonen om at det er omsynet til blinde, svaksynte, rullestolbrukarar og eldre blir tynn når restriksjonane blir på nattestid når det er få i denne gruppa som ferdes i gatene. Det er mulig denne argumentasjonen utelukkande var meint for geofencing-kravet, men det er likevel litt tynt grunnlag for å forby bruk om natta. Man har vel ikke lov sykle drita ? Jeg personlig har sett en del damer bruker de her hjem på kvelden er jo ganske trygt i forhold til gå hjem, så synes det er synd at noen idioter skal ødlegge for alle, men slikt er det med alt i samfunnet. Endret 6. juni 2021 av DaniNichi Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 Forby utleie må være den beste løsningen Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 (endret) Jeg bor sentralt i Oslo, og syns det har blitt altfor mange. Det er utrolig rotete og det forsøpler byrommet. Dessuten har jeg blitt "snitta" mange ganger på fortau og gater, dvs at folk kjører fort, lydløst og nære forbi meg. Jeg syns det hele er harry og jævlig. I artikkelen står det: Det er utleierne som får ansvaret for å fjerne, flytte og rydde elsparkesykler som hindrer fremkommelighet eller som er utenfor den tildelte sonen. Lykke til, sier jeg bare. 8000 sparksykler fordelt på 4 leverandører blir 32000. Det må jo være en fulltidsjobb for flere dusin mennesker å rydde disse. Endret 6. juni 2021 av KarvaBlad 1 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 Leste litt mer om emnet her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQ4GKk/lan-marie-berg-strammer-inn-elsparkesykkelbruken Der står det at antall sparksykler skal ned fra nåværende 20000 til 8000 totalt. Altså litt annen info enn i TU. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 6. juni 2021 Del Skrevet 6. juni 2021 Ja det er 8000 totalt. Personlig synes jeg å sperre for bruken på natten er litt kjipt, men noen ødelegger for oss andre. "This is why we can't have nice things". Fint de tar tak i det. Blitt et kaos. 1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. juni 2021 Del Skrevet 7. juni 2021 Snakkes mye om ulykker relatert til elsparkesykler. Men jeg syns det er frustrerende at det aldri kan deles noen form for brukbar statistikk når det kommer til det temaet. Avisene skriver om «X-antall personer registrert på legevakta» og «dobling i antall ulykker» uten å sette tallene i noen form for kontekst. Antall ulykker må settes opp mot antall brukere og kjøreturer for at dataen skal ha noen verdi. Og for å ha et referansepunkt bør tallene også sees opp mot andre sammenlignbare transportmetoder som tråsykkel f.eks. Men alt i alt positiv til at det blir litt bedre regulert. Største problemet er vel at en del brukere ikke evner å parkere på en fornuftig måte. Det kunne vært løst ved å kreve bilde av parkeringen og fakturert brukerne som kaster de fra seg midt på fortauet. 1 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juni 2021 Del Skrevet 7. juni 2021 DaniNichi skrev (7 timer siden): Man har vel ikke lov sykle drita ? Det er ingen låst promillegrense på sykkel, men under definisjonen av atbein er køyrande så er det eit generelt krav at ein skal være skikka til å køyre. Det betyr fort at ein kan lovlig sykle full, men om du kræsjer så har du beviselig ikkje våre skikka til å sykle sjølv om du berre har hatt lav promille (eller var trøtt, sjuk, eller ikkje skikka til å sykle av andre grunnar). Lenke til kommentar
graavik Skrevet 7. juni 2021 Del Skrevet 7. juni 2021 Synes det blir en veldig bakstreversk handling å sperre for utleie om natten bare fordi endel ikke kan oppføre seg. Man bør heller bli flinkere til å følge opp folk som bryter reglene. Folk som parkerer fullstendig idiotisk bør også følges opp og gjøres personlig ansvarlige. Man bør ikke straffe alle andre som faktisk oppfører seg bra. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 7. juni 2021 Del Skrevet 7. juni 2021 KarvaBlad skrev (10 timer siden): Jeg bor sentralt i Oslo, og syns det har blitt altfor mange. Det er utrolig rotete og det forsøpler byrommet. Dessuten har jeg blitt "snitta" mange ganger på fortau og gater, dvs at folk kjører fort, lydløst og nære forbi meg. Jeg syns det hele er harry og jævlig. I artikkelen står det: Det er utleierne som får ansvaret for å fjerne, flytte og rydde elsparkesykler som hindrer fremkommelighet eller som er utenfor den tildelte sonen. Lykke til, sier jeg bare. 8000 sparksykler fordelt på 4 leverandører blir 32000. Det må jo være en fulltidsjobb for flere dusin mennesker å rydde disse. Ja da får de vel bare ansette folk? Hadde det vært opptil meg så hadde disse selvskapene fått bøter hvis de ikke sørger for at syklene står parkert på en ryddig måte. Hvis det blir for kostbart så får de bare avvikle virksomheten. Man godtar ikke at private bedrifter gjør som de vil og hvis de ikke klarer å operere på en ordentlig måte så er det deres problem. Enten så rydder utleieren opp eller så får de bøter til de går konkurs, uansett vi blir kvitt problemet. Hvis bedriftene har et problem med dette så får de snakke med kundene sine og oppfordre de til å oppføre seg som folk, noe som aldri kommer til å skje. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 7. juni 2021 Del Skrevet 7. juni 2021 Godt at det gjøres noe med dette. Det er altfor mange av dem i byen, de står i veien overalt og bråker om natta. Har til og med opplevd å gå rett i styret på en på vei ut døra fra bygården jeg bor i. Det er litt synd at det stenger nattestid, men da kan man heller åpne opp litt og litt for det etterhvert igjen. Bruker de ikke ofte selv, men en sjelden gang. Et stort problem er at mange, spesielt kids, kjører som idioter og snidder folk. Gjerne med to stk på sparkesykkelen. Så jeg skulle også likt å få et bedre system for aldersverifisering på plass og. Heldigvis har selskapene begynt å få bøter for feilparkering, og det er blitt ulovlig med to stk på. Får bare håpe det kan gjennomføres nok kontroller. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå