Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

• Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Over 70% av stemmene til Ap, Sp, H og Frp. Da er det ihvertfall ingen tvil om at olje -og gassnæringen kan fortsette mer eller mindre uforstyrret. Heldigvis. Det sikrer den norske velferdsstaten. 

Ellers er det vel Sp og R som blir de store vinnerne dette valget. Men også Ap har gjort et bra valg, med tanke på at flere målinger viste 22-23% oppslutning. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor de snakker om en treparti-regjering hvor SV skal være med. Senterpartiet har vært ganske klare på at de utelukkende ønsker en regjering med AP og IKKE med SV. Selv om journalistene maser hele tiden har de vært klare på hva de ønsker. Npr de sier "vi ønsker en regjering med AP" ligger det eksplisitt og klart at SV ikke er inkludert der og er ikke noe man behøver å måtte forklare. Og det er jeg også ganske enig i; vi trenger ikke SV i noe regjeringsalternativ. Men AP og SP gir en god balanse.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor de snakker om en treparti-regjering hvor SV skal være med. Senterpartiet har vært ganske klare på at de utelukkende ønsker en regjering med AP og IKKE med SV. Selv om journalistene maser hele tiden har de vært klare på hva de ønsker. 

Det er nok ikke helt riktig. Det begynner å bli lenge siden Senterpartiet eksplisitt sa at de ikke ville i regjering med SV. Senere har store profiler i partiet ved flere anledninger uttalt til media at det kan være aktuelt, før de nå nylig ikke vil si hverken ja eller nei - altså er de ikke klare utad på hva de ønsker i det hele tatt. Men de fleste ser det som mest sannsynlig at de vil gå i regjering med AP og SV.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det er nok ikke helt riktig. Det begynner å bli lenge siden Senterpartiet eksplisitt sa at de ikke ville i regjering med SV. Senere har store profiler i partiet ved flere anledninger uttalt til media at det kan være aktuelt, før de nå nylig ikke vil si hverken ja eller nei - altså er de ikke klare på hva de ønsker i det hele tatt.

Vedum, som er sjefen har sagt det klart og tydelig - at AP og SP i regjering er målet. Hv aindividuelle medlemmer av SP sier og ønsker er ikke så relevant.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Så til en trist nyhet, og jeg tror og håper jeg snakker for de fleste her - med 97.5% av stemmene opptalt står Alliansen med 2355 stemmer. Det er urovekkende mange stemmer på et parti bestående av en selverklært nazist, rasist, holocaustbenekter og konspirasjonsteoretiker.

Oh wow.. 2k stemmer. Hva er det som er så trist med det? 2k av 5 mill. Ikke akkurat noe å rope hurra for. Alliansen er bare en liten skitten parti styrt av globalister

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 minutter siden):

Eneste gleden i dette valget er at MDG kom under sperregrensen 😁

Damn straigt! Gitt meningsmålingene etter FN-rapporten tenkte jeg vi var heldige om de kom under 5 %. At de er under 4 % er jo rett og slett rene lykken, og mer enn jeg våget å håpe på! Og det viser kanskje det aller viktigste; forskjellen mellom medier og prognoser, og befolkningen ellers. Dette skulle liksom være klimavalget, og partiet med størst eierskap til klimasaken gjør tidendes mageplask.

Men nok "gloating" fra min side; Gratulerer til Jonas Gahr Støre og AP, SP og SV  :thumbup: Og litt til Rødt som virkelig har klart å mobilisere med tankegangen om at de godt bemidlede ruinerer samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vedum sier fra seg statsministerposisjonen før alle stemmer er talt opp. Trist. Hadde et lite håp om at det kanskje gikk an å bytte ut Erna med noen andre enn Støre.
Og hva med klima-saken som ble blåst opp så mye, forresten? Nei da. Kjør på som før. Rett ned i avgrunnen, kanskje. Tiden vil vise, men Norge blir nok som vanlig ikke et foregangsland på noen ting. De er jo for feige, alle sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hater hater det, mer innvandring, mer kaos, mer penger på prosjekter som aldri bli lønnsomme og mindre penger til folk flest. Akkurat som om det ikke var ille nok fra før.

Får bare frysninger av tanken på at vi kan havne i samme situasjon som under Stoltenberg regjeringen.

Når en fyr som Støre ikke engang klarer å stå rakrygga opp for ytringsfriheten når det virkelig gjelder som under karikaturstriden skal bli Norges neste statsminister, da er det faen meg noe virkelig galt med det norske samfunnet.

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (14 minutter siden):

Rødt har de siste 4 årene fjernet de mest ekstreme punktene, samt en del referanser til Marx og kommunismen, fra sitt partiprogram.

Rødt er fremdeles et kommunistisk parti.
I deres prinsipprogram er nå "kommunisme" nevnt kun en gang. Det er siste ordet i programmet, hvor det understrekes at Rødts program, er det Karl Marx kalte kommunisme :

"Når en etter hvert kommer stadig nærmere målet om et samfunn uten undertrykking, i harmoni med naturens tålegrenser, vil det være mulig å se konturene av et klasseløst samfunn: en verden der alle mennesker er like mye verdt – og der grunnprinsippet er «yte etter evne, få etter behov». Det var dette Karl Marx kalte kommunisme".

At ~4% av Norges befolkningen velger å stemme for kommunisme, er skremmende, men ikke på langt nær så skremmende at ~4% stemmer på Miljøpartiet de Grønne.

Begge er like dritt, og radikale. Blir som pest og kolera for meg, men hadde jeg hatt en pistol mot tinningen (som mange opplever i et kommunistisk samfunn), så ja da hadde jeg stemt Rødt. Stemte faktisk RV (som det da het) på ungdomsskolen, er egentlig trist at over 100.000 av de som har stemmerett i Norge har like mye vett som jeg hadde på ungdomskolen (jeg var den eneste i klassen som stemte RV, og med rett lo hele klassen). 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Vedum, som er sjefen har sagt det klart og tydelig - at AP og SP i regjering er målet. Hv aindividuelle medlemmer av SP sier og ønsker er ikke så relevant.

Når andre profilerte i Senterpartiet begynner å endre retorikk og åpner mer og mer opp for SV utad så er det noe som er planlagt og styrt sentralt fra partiet, spesielt når det skjer midt i valgkampen.

Vedum selv har jo også gått fra å være helt klar på at han ikke ønsker SV til at han nå sier hverken ja, nei eller noe om hva han mener i det spørsmålet. Det ligger mellom linjene at han og SP er helt åpne for å gå i regjering med AP/SV, som også er konklusjonen til politiske kommentatorer og eksperter.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

partiet med størst eierskap til klimasaken gjør tidendes mageplask.

Den skjønte jeg ikke helt. MDG går jo frem +0.6 fra forrige valg, og øker med to mandater på Stortinget. De har gjort et helt ok valg, ikke et mageplask og i hvert fall ikke tidenes.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (11 minutter siden):

Hater hater det, mer innvandring, mer kaos, mer penger på prosjekter som aldri bli lønnsomme og mindre penger til folk flest. Akkurat som om det ikke var ille nok fra før.

Får bare frysninger av tanken på at vi kan havne i samme situasjon som under Stoltenberg regjeringen.

Når en fyr som Støre ikke engang klarer å stå rakrygga opp for ytringsfriheten når det virkelig gjelder som under karikaturstriden skal bli Norges neste statsminister, da er det faen meg noe virkelig galt med det norske samfunnet.

Vel.. det var fortsatt innvandring med H/FRP. Kan ikke se at det kan bli noe verre med de rødgrønne. Ja, kanskje litt merr innvandrere, but still.. fortsatt innvandrere som får lov til å komme. Selv etter 8 år med borgerlig side. 

Lenke til kommentar

Nå er det helt klart at Jan Bøhler (SP) er ute av Stortinget. Da blir det mer tid til musikk og trening!

Ute av Stortinget etter 16 år
https://www.ao.no/ute-av-stortinget-etter-16-ar/s/5-128-173898

Sitat

Det var stor spenning til om Jan Bøhler ville få en ny periode på Stortinget – nå for Sp. Slik gikk det ikke.

For alle når stemmene i Oslo er talt opp klokken 00.51, er fasiten for Sp 3,1 prosent oppslutning i hovedstaden.

Det holder ikke til fornyet stortingsmandat for partiets toppkandidat, Jan Bøhler. Dermed er 69-åringen ute etter 16 år på Stortinget.

Det var stor spenning knyttet til Bøhlers oppslutning på «hjemmebane», i bydel Grorud. Der endte Sp på 6,1 prosent. Det holdt altså ikke til å bikke ham inn på Stortinget.

Bøhler har sittet på Stortinget siden 2005 – i hovedsak for Ap, før han overraskende meldte overgang til Sp i fjor. Siden har han seilet opp som partiets ubestridte frontfigur i Oslo, heiet fram av blant andre partileder Trygve Slagsvold Vedum.

Til tross for et svakt resultat i Oslo, gjør Sp sitt nest beste valg noensinne med en oppslutning på 13,6 prosent på landsbasis. Det betyr at de med sine 28 stortingsrepresentanter har flertall sammen med Ap og SV.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Den skjønte jeg ikke helt. MDG går jo frem +0.6 fra forrige valg, og øker med to mandater på Stortinget. De har gjort et helt ok valg, ikke et mageplask og i hvert fall ikke tidenes.

I forhold til meningsmålingene burde de ikke bare havnet over sperregrensen, men oppnådd minst 5 %. Kanskje mer, har sett flere målinger ila. valgkampen hvor de luktet på 7-tallet. Jeg tror ingen forventet at de kom til å havne under sperregrensen etter alle målingene, FN-rapporten og all mediadekningen. Så jeg vil absolutt kalle det et mageplask. MDGs lave oppslutning blir jo også omtalt som en av de største overraskelsene ved valget. 

Men for all del, jeg skal ikke klage :) 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (23 minutter siden):

Dette skulle liksom være klimavalget, og partiet med størst eierskap til klimasaken gjør tidendes mageplask.

Problemet med MdG er ikke klimasaken, svært mange er opptatt av klima og miljø og støtter slikt arbeid.
Problemet med MdG er at stort sett alle i ledende posisjoner i det partiet er enten spik spenna gærne eller kronidioter.

Jeg tror at kun noen ytterst få egentlig ville stemt på MdG eller Rødt dersom de hadde lest programmene deres og forstått hva partiene egentlig står for. Det er dog mulig jeg tar feil, det fødes stadig flere tullinger i dette landet?

Problemet er at 98% av befolkningen baserer sin stemme på hvem som ser "grei" ut på TV, og hva de klarer å få frem om sine "kjernesaker", det vil si de sakene partiene selv tror vil sanke flest stemmer.

Så skyver man elegant kommunisme, abortmotstand, eller at man vil gi bort hele oljefondet til forskning på grønn energi og den slags, langt ned i programmet, slik at færrest mulig leser det, å nekter å svare på spørsmål i debattene osv.

Det beste for Norge var hvis SV, MdG, Rødt, KrF ... å kanskje til og med FrP, kom under sperregrensa.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det så mange andre partier som også annerkjenner klimakampen at énsaksvelgere ikke lenger trenger stemme MDG. At MDG til tross for det gjør sitt beste Stortingsvalg noensinne forteller meg at klima er veldig viktig. Du kommer ikke til makten uten å tenke på miljøet. I hvert fall akuratt nå.

Endret av Skurupu
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser at AP likevel klarte å gjøre sitt dårligste valg siden 1924, selv etter 8 år med borgerlig regjering. De er nok fornøyde med å havne i regjering, men er ganske sikker på at noen er litt småstressa på bakrommet når støvet legger seg. Lover ikke bra for dem i 2025 og kanskje 2029, etter en god del regjeringsslitasje.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Ser at AP likevel klarte å gjøre sitt dårligste valg siden 1924, selv etter 8 år med borgerlig regjering. De er nok fornøyde med å havne i regjering, men er ganske sikker på at noen er litt småstressa på bakrommet når støvet legger seg.

SP gjør det kunstig godt på grunn av sentraliseringspolitikken som har herjet bygdenorge. De velgerne går tilbake til FrP/Ap ved neste valg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...