Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

• Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Tafatt forsøk på å hyklerisere. Hvor har jeg, eller noen andre sagt det, og hvorfor skulle jeg mene det?

Som Dassen sier, whataboutism er en effektiv måte å skli ut en diskusjon. Det finnes garantert drittpakker på alle kanter, men nå er det altså denne saken som har breaket i nyhetene, og som er ganske så stor og oppsiktsvekkende. Kan ikke huske en lignende sammensvergelse-sak med så mye makt inkludert media konsentrert før i norsk næringsliv/politikk. 

Dere må gjerne kritisere at Dagens Næringsliv lager sak men det betyr ikke at det er «greit» bare den andre «siden» gjør det, eller lignende. Alltids bedre å holde seg saklig.

Det er jo ingen som er overrasket over det som kommer frem. Eller ingen som bør være overrasket i hvert fall. Denne typen oppførsel har vært vanlig i norske medier og blant politikere i en mannsalder på venstresiden. Men nå som "feil" side også driver med det er det plutselig krise. 

Men basert på dette svaret ditt antar jeg du synes det er like "Drøyt, rett og slett utrolig drøyt og ekkelt" alle de gangene norske medier har rottet seg sammen for å ta FrP eller Høyre med drittpakke etter drittpakke rett før valg :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bruker-540634 skrev (18 minutter siden):

Du klarer ikke å se en enste negativ side med formueskatten? Er du overhode opptatt av norsk eierskap av bedrifter som drifter i Norge og utlandet?

At færre og færre bedrifter i Norge er eid av nordmenn(som også er bosatt i norge), er det noe du generelt syntes er en positiv utvikling?

Det norske skattesystemet er behagelig for personer med høy formue som forvaltes.

Formueskatten er ubehagelig for små og mellomstore bedrifter som ikke lenger går godt. De som har størst problem med formueskatten er nok de som har en formue som ikke forvaltes. Dvs penger som ikke gir avkastning i banken, samt verdifull eiendom som ikke gir avkastning. Det er et bevisst valg staten har gjort for å presse personer med kapital til å forvalte den aktivt.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 minutter siden):

Det er jo ingen som er overrasket over det som kommer frem. Eller ingen som bør være overrasket i hvert fall. Denne typen oppførsel har vært vanlig i norske medier og blant politikere i en mannsalder på venstresiden. Men nå som "feil" side også driver med det er det plutselig krise. 

Men basert på dette svaret ditt antar jeg du synes det er like "Drøyt, rett og slett utrolig drøyt og ekkelt" alle de gangene norske medier har rottet seg sammen for å ta FrP eller Høyre med drittpakke etter drittpakke rett før valg :) 

Har du lest saken? Det handler ikke om oppførsel, men en stor gruppe svært mektige menn i finanseliten, politikere og det vi gjerne kaller samfunnstopper som ikke skyr noen midler, som altså samarbeider med journalister og redaktører. Kan ikke huske en lignende makt-sammensvergelse på denne måten i moderne norsk politikk, så det er vanskelig å sammenligne med noe annet.

Det blir ikke noe bedre eller mindre alvorlig hvilken side de står på politisk. Det er du som forsøker å gjøre dette til en venstre/høyreside-sak, og tydeligvis at det skal handle om meg og hva jeg eventuelt skal mene om helt andre tidligere saker i stedet for å holde deg til denne aktuelle nyhetssaken i DN. Det er ufint å prakke meninger på andre, og slik whataboutisme sklir diskusjonen ut i slike poster som denne jeg er nødt til å forfatte her nå, i stedet for om saken som er høyinteressant ifbm valget.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Europa har Frankrike, Island, Liechtenstein, Norge og Sveits formuesskatt. I tillegg har Nederland en skatt på beregnet kapitalavkastning som i realiteten er en formuesskatt. Utviklingen i EU og OECD har gått i retning av å avvikle skatter på nettoformue.

The local name for VAT in Monaco is  “Taxe sur la valeur ajoutée” (TVA).

There are basically 4 VAT rates in Monaco:
Standard VAT rate is 20%
Reduced VAT rate is 10%
Other VAT rates are 5.5% and 2.1%

Standard rate: 20%
This rate applies for all transactions that take place in Monaco, unless an exception applies (such as a reduced rate, the zero rate or an exemption, or a reason to treat the transaction as outside scope of VAT).

Zero rate (0%)
Monaco applies various exemptions with a refund of tax paid at preceding stages (zero rates), such as Exports and related services.

Reduced rate: 10%
Certain pharmaceutical products
Water
Restaurants
Take-away food
Hotels
Transportation of passengers
Some types of real estate renovations

Reduced rate: 5.5%
Products and services for the disabled
Books (including e-books)
Most food and drink products
Energy

Reduced rate: 2.1%
Certain medicines
Newspapers

Einedomsskatt og formuesskatt er jeg 100% mot
Andre skatter og avgifter er delvis ok, men nivået må ned, spesielt mva.

Under marsj til øvelse i forsvaret må alle bære vannkanna etter tur. Det skatteelskerne her mener er at de sterkeste skal bære kanna nesten hele veien. Det er en brutal overgang å gå fra skolebenken til å få ei vannkanne på 25 kg i hånda, men da får de svake finne ut hvor vektrommet er når de kommer tilbake til leir. Ikke legge ansvaret på de som allerede er fit. De dårligste må bli bedre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
frohmage skrev (16 minutter siden):

Jo, "skatteparadiser".

Så alle land som ikke har formueskatt(dvs omtrent alle), kan betraktes som skatteparadis?

For all del rike må ta sin del av regning og mer, men når man har skatter som diskriminerer norsk eierskap som utenlandske eiere slipper å betale ja da er det noe galt.

Dessuten så er det også andre negativt aspekter med at kapitalen til disse rikingene og selskapene går ut av landet, negativ kapitalflyt gjør at alle lønningen her i landet blir mindre verdt. Motsatt, positiv kapitalflyt gjør at vi mer igjen for kronen.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (11 minutter siden):

For all del rike må ta sin del av regning og mer, men når man har skatter som diskriminerer norsk eierskap som utenlandske eiere slipper å betale ja da er det noe galt.

Så da må vi vel finne en måte å skattelegge utenlandske eiere på, eller er løsningen null skatt for alle?

Lenke til kommentar

Det angår ikke andre lands myndigheter om du bor på Cayman, Bahamas eller Dubai og betaler minimalt med skatt, om du bor der. Skatteparadis blir det strengt tatt først dersom du sluser formue eller inntekt gjennom et slikt land mens du skattemessig hører hjemme i et annet land med høyere beskatning.

Google, Microsoft og en laaang rekke andre selskaper bruker prising og kunstig høye internpriser på en måte som gjør at de har minimalt overskudd i land med normalt skattenivå og tar store deler av inntektene til et land med langt lavere skattenivå.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 minutter siden):

Løsningen er at de fattige må skape mer verdi.

Fattigdom og lavinntektsgrupper er en vesentlig forutsetning for å skape mange av de store formuene. Hagen/Orkla flytter produksjon ut til land med lavere lønninger slik at skjortesnippekspressen til London får ekspedert varer til/fra Saville Row.

Uber, Amazon, Lipton, Nestle og nå Orkla utnytter bevisst fattidom og lavinntekt.

Så de fattige skaper faktisk verdiene. Problemet er at de ikke får sin rettmessige del. Sjekk ut kakaoslaver i Ghana og Bananslaver i mellomamerika. Nevnte jeg kaffe og sukker?

Endret av Haiku
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Løsningen er at de fattige må skape mer verdi.

Fattige har jo et veldig dårlig utgangspunkt. Det er litt lettere å bli millionær om pappa har gitt deg penger til å investere litt i Apple, litt i Tesla, og litt i Bitcoin.

Haiku skrev (6 minutter siden):

Det angår ikke andre lands myndigheter om du bor på Cayman

Om jeg kjøper leilighet eller en bedrift der, så har de vel det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, frohmage said:

Fattige har jo et veldig dårlig utgangspunkt. Det er litt lettere å bli millionær om pappa har gitt deg penger til å investere litt i Apple, litt i Tesla, og litt i Bitcoin.

Om jeg kjøper leilighet eller en bedrift der, så har de vel det?

Det eneste jeg fikk fra min far var en internettforbindelse og kjeft hver gang det kom regning. Mat og klær fikk jeg fra min bestemor.

Redningen for meg ble rådgiving til bedriftsetablering og støtte til markedsføing. Etter noen måneder kom det inn en jevn pengestrøm og stadig bedre. Så ble det verksted og ansatte.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 minutt siden):

Nå må du lese hele kommentaren da.

Jammen... Hva skal man gjøre med "utenlandsk" eierskap da?

Om du benytter lokale kontakter for å få starte et oppdrettsanlegg i fjorden som tidligere har vært åpen for alle, så er du en løk om du klager på skatt. Det samme om du samler trålerkvoter, eller vinner dagligvaremarkedet.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Jammen... Hva skal man gjøre med "utenlandsk" eierskap da?

Formuen til de som er bosatt på Cayman er gjenstand for den beskatning som myndighetene på Camyan har fastsatt for formue. Cayman er ikke en norsk jurisdiksjon, følgelig er det ikke norske lover, regler og beskatning som gjelder der.

Det Norge må forholde seg til er beskatningen av inntekter og overskudd opptjent i Norge og personer/bedrifter bosatt/registrert i Norge, og da er det norske regler for beskatning av overskudd i bedriften og beskatning av utbytte fra den som gjelder.

Lenke til kommentar

SOLBERG OM WHATSAPP-NETTVERK: – IKKE ET PENT SYN
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/solberg-om-riking-nettverk-ikke-et-pent-syn.fsLdgCrJV

Sitat

Statsminister Erna Solberg er kritisk til det lukkede Whatsapp-nettverket der flere av landets rikeste diskuterer hvordan de kan påvirke politikken, og  som Dagens Næringsliv avslørte torsdag

Høyre-lederen oppfordrer medlemmene i chattegruppa til å heller melde seg inn i et politisk parti dersom de vil forsøke å påvirke politikken.

– Jeg synes dette ser ut som gutteklubben Grei, og det er ikke et pent syn, sier Solberg til Dagens Næringsliv.

I den omtalte gruppen skal deltakerne blant annet har diskutert hvordan de skal ta knekken på Arbeiderpartiet og miljøbevegelsen. (NTB)

Hemmelig nettverk sjokkerer: – Ikke våre venner
https://www.tv2.no/nyheter/14206582/

Sitat

Det har vekket oppsikt at mange av Norges rikeste personer har kommet med negative karakteristikker av personer i politikken. Dette har skjedd i en – til nå – hemmelig gruppe på WhatsApp, som ble startet i 2016 av finansmannen Øystein Stray Spetalen.

Kommentar: Vis meg dine venner
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2890Rx/vis-meg-dine-venner

Sitat

Avisen Dagens Næringslivs avsløring av et hemmelig riking-nettverk er valgkampens dårligste nyhet for Høyre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Kan ikke huske en lignende makt-sammensvergelse på denne måten i moderne norsk politikk, så det er vanskelig å sammenligne med noe annet.

Men det har vært lignende saker før. Selektiv hukommelse? Var riktignok om lukkede facebookgrupper og andre samtelefora for kun journalister og redaktører den gangen. Ikke om de rikeste etc. Var fra 2015 eller noe, så gudene vet hva jeg skal søke på for å finne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...