Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

• Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

Skurupu skrev (4 minutter siden):

Poenget er å gjøre strøm billigere for folk flest. 

Om den går opp litt for Nordmenn bryr ikke jeg meg noe om. Vi bruker tross alt minst av lønnen vår på strøm i hele Europa. (Bortsett fra ministater som Luxembourg og Liechtenstein.)

Men bruker vi kanskje mest av lønnen vår på noe annet mon tro? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (28 minutter siden):

Mottok akkurat vedtak om statsborgerskap, så nå er jeg på papiret norsk.   Der står at det gjelder fra søknadsdato, som var 12 august, men er der noen som vet hvilken dato som er cut-off dato for å kunne stemme ved kommende stortingsvalg?

Tror ikke du kan det: Du registreres automatisk i manntallet i den kommunen du er folkeregistret som bosatt i den 30. juni i valgåret. 

https://www.valg.no/for-velgere/stortingsvalget-2021/stemmerett-og-manntall/

Jeg ville hørt om du er registret som norsk i manntallet i din kommune. 

Hvilke statsborgerskap hadde du før du fikk det norske? amerikansk? 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
On 8/30/2021 at 7:08 AM, The Very End said:

Nå er det mange forskjellige typer stillinger innefor IT da 🙂 De fleste som arbeider innenfor kategorien IT konsulent i dag arbeider mest ut mot kunder for sine selskaper, og kan ikke sammenlignes med lokale IT ansatte som tradisjonelt har blitt stuet ned i kjelleren. Disse er oftest innefor drift eller support internt i selskapene de er ansatt av 

Nå har du vel sett litt for mye på "The IT Crowd" og den slags serier. Det er helt avhengig av hva slags bedrift man jobber i.  

On 8/30/2021 at 7:12 AM, The Very End said:

Fordi, når man leste det originale innlegget fikk man et inntrykk om at du forsøkte å generalisere en gruppe...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Mr.Duklain said:

Tror ikke du kan det: Du registreres automatisk i manntallet i den kommunen du er folkeregistret som bosatt i den 30. juni i valgåret. 

https://www.valg.no/for-velgere/stortingsvalget-2021/stemmerett-og-manntall/

Jeg ville hørt om du er registret som norsk i manntallet i din kommune. 

Hvilke statsborgerskap hadde du før du fikk det norske? amerikansk? 

Dansk.  Har bodd her i 20+ år og har stemt til kommune- og fylkesvalg tidligere. 

Lenke til kommentar

Om du har norsk statsborgerskap kan du stemme ved stortingsvalg så sant du står oppført i manntallet i en kommune. Så du må sjekke om du står oppført evt hvilken kommune du står oppført og forsikre deg om at alt er i orden.

Kapittel 2. Stemmerett og manntall

§ 2-1.Stemmerett ved stortingsvalg

(1) Stemmerett ved stortingsvalg har norske statsborgere som oppfyller følgende vilkår:
a) vedkommende vil ha fylt 18 år innen utgangen av valgåret,
b) vedkommende har ikke mistet stemmeretten etter Grunnloven § 53 og
c) vedkommende er, eller har noen gang vært, folkeregisterført som bosatt i Norge.
(2) Ansatte i diplomatiet eller konsulatvesenet og deres husstand har stemmerett uavhengig av vilkåret i bokstav c.
(3) For å utøve stemmeretten må velgeren være innført i manntallet i en kommune på valgdagen.
0 Endret ved lov 20 juni 2003 nr. 46 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 715).

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-28-57/KAPITTEL_2#§2

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Haiku said:

Om du har norsk statsborgerskap kan du stemme ved stortingsvalg så sant du står oppført i manntallet i en kommune. Så du må sjekke om du står oppført evt hvilken kommune du står oppført og forsikre deg om at alt er i orden.

Takk, punkt 3 var oppklarende, så jeg må prøve å få kontakt med kommunen og høre hva jeg eventuelt må gjøre, for så vidt jeg kan forstå oppfyller jeg nå betingelserne. 

Lenke til kommentar

Ja, du må forsikre deg om at du står i manntallet, og hvis ikke må du sørge for at du blir skrevet inn i manntallet. Valgpersonalet i din kommune kan sikkert gi deg informasjon om det, hvis ikke er nok folkeregisteret rette instans. Du kan ganske sikkert logge deg inn der selv med ditt norske personnr og bankid eller buypass.

Du bør gjøre dette så raskt som mulig slik at du har en (liten!) buffer i tilfelle alt ikke er i orden.

Velkommen som landsmann forresten, du kan nå kalle deg gammel dansk 😁

Lenke til kommentar
1 hour ago, Villfaren said:

Det er jo det eg spør om? 

Men hvorfor sånn tilhenger av å betale mer for strømmen ? Er jo ikkje akkurat sånn at den vanlige forbruker får noe igjen for dette. 

Alt-i-alt går strømprisene ned, og det ser jeg på som positivt. Kan ikke bare tenke nasjonalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (8 timer siden):

Det er jo det eg spør om? 

Men hvorfor sånn tilhenger av å betale mer for strømmen ? Er jo ikkje akkurat sånn at den vanlige forbruker får noe igjen for dette. 

Når har jeg vært tilhenger av å betale mer for strømmen?

Betaler forøvrig 31 øre pr kWh denne måneden.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Når har jeg vært tilhenger av å betale mer for strømmen?

Betaler forøvrig 31 øre pr kWh denne måneden.

Beklager, bare fått inntrykk av det tidligere. 

Såpass ja. Ser eg må gå for fastpris eg også for dette går ikkje. 

Sikkert ett snitt på 150 øre kwh, og hjelpe ikkje mye med smarthus heller når prisen er den "samme" hele døgnet. 

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (8 timer siden):

Alt-i-alt går strømprisene ned, og det ser jeg på som positivt. Kan ikke bare tenke nasjonalt.

Klart det. Alle fortjener så billig strøm som overhodet mulig. 

Men det betyr ikkje at prisene skal gå i taket her hjemme der det allerede er nok av folk som sliter med å snu kronen. 

Finnes såklart mange grunner til at de må snu kronen, men bør ikkje gå på bekostning av Norge at Europa skal ha billigere strøm. 

Men no er jo snart AP ved makten, og de skal jo ordne opp for den vanlige mannen i gata, så det ordner seg nok heeeeelt sikkert 👌

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (12 minutter siden):

Beklager, bare fått inntrykk av det tidligere. 

Såpass ja. Ser eg må gå for fastpris eg også for dette går ikkje. 

Sikkert ett snitt på 150 øre kwh, og hjelpe ikkje mye med smarthus heller når prisen er den "samme" hele døgnet. 

Smarthus eller smarte løsninger vill nok være best på nettleie etter 1.1.2021. Da kan en spare penger her også. Men strømprisene er nok den beste tingen å konstant overvåke tilbud og ta i bruk det en klarer. Jeg startet med dette for kort tid siden og har spart mange tusen allerede(har to boliger). 

Lenke til kommentar

Tittet litt innom partilederdebatten på TV2 i går. For et mas, ni stykker som snakket i munnen på hverandre og en ordstyrer som ikke hadde orden på de ni i det hele tatt. Syns Solberg, Støre og Bastholm kom best fra det, selv om det i praksis er "minst ille" heller enn "best".

Melby og skrikestemmen hennes burde bli bortvist fra alle debatter. Uff.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Smarthus eller smarte løsninger vill nok være best på nettleie etter 1.1.2021. Da kan en spare penger her også. Men strømprisene er nok den beste tingen å konstant overvåke tilbud og ta i bruk det en klarer. Jeg startet med dette for kort tid siden og har spart mange tusen allerede(har to boliger). 

Ja, en må nok legge seg i selen for dette. 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (14 minutter siden):

Synes debatter med alle partiene til stede er håpløst. De færreste står mellom FrP og Rødt. Kan man ikke ha 2-3 partier om gangen som er nærmest hverandre, så kan man lettere få fram nyansene mellom partiene.

Helt enig. 

Om en virkelig prøver å sette seg inn i de enkeltes partier vet en nesten ikkje hvem en leser om da det er så likt ett annet parti. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...