Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

• Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

On 8/28/2021 at 7:53 PM, Villfaren said:

Til dere som stemmer rødt, eller mdg, kan vi få vite hva dere jobber som? 

Nesten alle jeg kjenner som stemmer rødt, jobber i olja (e.g. som roughneck eller stillasarbeider), og mange av dem har vært aktive i fagforeningene. Personlig stemmer jeg på mdg og jeg jobber  nå med data science og noe fullstack etter å ha utdanna meg som kjemiker. Har vokst opp i bygda på gård langt inne i de store skogene i Hedmark.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (17 minutter siden):

Hvilken tone? Må tåle at folk svarer deg. 

Denne:

'Så dessverre, jeg er ikke 14 år og drikker caffe latte dagen lang.

Mitt tips: fokuser på sak (politikk), ikke person.'

Hvorfor gidde å svare om du skulle avslutte med dette. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (På 28.8.2021 den 19.53):

Landmåler. Bachelorgrad i Geomatikk. Har jobbet flere år offshore men nå innenfor bygg og anlegg altså på land. Gikk for Venstre i noen år til jeg innså at MDG er det eneste partiet (enda) som helt på ekte faktisk tar på alvor at vi må ta vare på vårt eget livsgrunnlag. 

Ikke spesielt glad i caffe latte jeg heller. 

Så er jeg spent på om du har fått de svarene du ville ha, ble det som du tenkte? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/28/2021 at 4:53 AM, frohmage said:

Likevel får jo partiene vi har ganske god oppslutning samlet, og det tyder vel på at mange er uenige med deg. Hvilke nasjoner er det du regner som fremstående?

Countries Without Central Banks 2021
Rank
Country 2021 Population 
1 Kiribati 121,392
2 Micronesia 116,254
3 Isle Of Man 85,410
4 Andorra 77,355
5 Marshall Islands 59,610
6 Monaco 39,511
7 Palau 18,169
8 Tuvalu 11,931
9 Nauru 10,876
Lenke til kommentar
17 hours ago, The Very End said:

IT konsulent fultids og som også driver et lite selskap på fritiden.

Har mastergrad innenfor IT og systemutvikling.

Så dessverre, jeg er ikke 14 år og drikker caffe latte dagen lang.

Mitt tips: fokuser på sak (politikk), ikke person.

Syntes dette er en artig observasjon. Når både FRP & Liberalistene var nevnt så ble det snakk om utdanningsnivå & andre nedlatende kommentarer/eksempler.
Dette gjelder ikke deg direkte, kun en bemerkning.

Lenke til kommentar

IT-konsulenter blir ikke verdsatt på en arbeidsplass. De er helt i bunnen muligens like over vaskepersonalet og vaktmesteren. For 20 år siden var brorparten av de som tok it-utdanning i Norge på tiltak fra aetat (nav). De fikk sponset semesteravgiften for å bli aktivisert. Det var folk i forelesningssalen som ikke visste hvordan man skrudde på en PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
4 hours ago, BadCat said:

IT-konsulenter blir ikke verdsatt på en arbeidsplass. De er helt i bunnen muligens like over vaskepersonalet og vaktmesteren. For 20 år siden var brorparten av de som tok it-utdanning i Norge på tiltak fra aetat (nav). De fikk sponset semesteravgiften for å bli aktivisert. Det var folk i forelesningssalen som ikke visste hvordan man skrudde på en PC.

Nå er det mange forskjellige typer stillinger innefor IT da 🙂 De fleste som arbeider innenfor kategorien IT konsulent i dag arbeider mest ut mot kunder for sine selskaper, og kan ikke sammenlignes med lokale IT ansatte som tradisjonelt har blitt stuet ned i kjelleren. Disse er oftest innefor drift eller support internt i selskapene de er ansatt av 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
8 hours ago, Villfaren said:

Denne:

'Så dessverre, jeg er ikke 14 år og drikker caffe latte dagen lang.

Mitt tips: fokuser på sak (politikk), ikke person.'

Hvorfor gidde å svare om du skulle avslutte med dette. 

Fordi, når man leste det originale innlegget fikk man et inntrykk om at du forsøkte å generalisere en gruppe velgere. Hvis ikke må du nesten forklare hvorfor du formulerte ditt spørsmål som du gjorde. Men som jeg også nevnte (som andre også påpeker), det er av lite interesse å fokusere for mye på hvilke grupper som stemmer hva - det er mer interessant å høre hvorfor noen stemmer som de gjør. Selv om man da snakker om personer handle det da om å forstå verdier, og ikke nødvendigvis for å rakke ned på person spesifikk.

Svaret mitt var ikke surt ment eller med mål om å sable deg ned, bare forsøkte å si det jeg nevnte over her i en litt korter tekst. Som andre og meg selv påpekte i svarene etterpå trør vi alle litt feil av og til, men forsøker å invitere til dialog fremfor fordømmelse/latterliggjøring uavhengig av hva man stemmer.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BadCat skrev (På 28.8.2021 den 2.36):

Kanskje på tide å innse at Norge er en mer eller mindre ubetydelig utpost og ikke en fremstående nasjon som skal redde hele verden, slik enkelte tror.

BadCat skrev (6 timer siden):

Countries Without Central Banks 2021
Rank
Country 2021 Population 
1 Kiribati 121,392
2 Micronesia 116,254
3 Isle Of Man 85,410
4 Andorra 77,355
5 Marshall Islands 59,610
6 Monaco 39,511
7 Palau 18,169
8 Tuvalu 11,931
9 Nauru 10,876

Så for at ikke Norge skal være en "mer eller mindre ubetydlig utpost" bør vi bli mer som de ni landene du nevner som til sammen har en befolkningsstørrelse som Bergen?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jubelmåling for to partier
https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14190744/

Sitat

Rødt og SV har til sammen doblet sin oppslutning siden forrige valg. Det viser TV 2s siste partibarometer. På motsatt fløy går Frp klart frem.

Med 10,2 prosent noterer SV i dag sitt beste resultat på TV 2s partibarometer siden høsten 2005. Samtidig beveger Rødt seg på skyhøye nivåer. Samlet sier 17,4 prosent av de som har en mening at de vil stemme på de to rødeste partiene. Det er med god margin en dobling siden forrige stortingsvalg.

1318902519_Skjermbilde2021-08-30kl_09_14_45.png.c113ce9cafef086942fc7300f7c9b043.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, frohmage said:

Så for at ikke Norge skal være en "mer eller mindre ubetydlig utpost" bør vi bli mer som de ni landene du nevner som til sammen har en befolkningsstørrelse som Bergen?

Nei, da må vi ut av EØS og slutte å ta ordrer fra sentralt hold. Begynne å gå egne veier i stedet for å dilte etter. Norge er bundet på hender og føtter de neste 20-30 årene. Norge kunne for eksempel ha sag "Vi skal ikke kutte i utslipp, vi skal bygge verdens største automatiserte fabrikk og bli best i verden (per i dag vil det si bedre enn Taiwan), hovedsaklig drevet på ren energi, men vi lover ikke at utslippene går ned. Det kan hende de går ned eller holder seg på dagens nivå, men vi lover ingen ting."

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor drivstoffpriser er så forbanna viktig for så mange? Hvor stor del av husholdningsbudsjettet kan det utgjøre liksom?

Fant denne hos Bloomberg som viser at Norge har blant de høyeste drivstoffprisene, men også er blant landene som betaler minst av inntekten på drivstoff.303859455_Skjermbilde2021-08-30kl_18_36_33.thumb.jpg.786b630e081b52f20a75e548043d9682.jpg

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av inntekten man bruker er likegyldig. Det man sitter igjen med skal investeres slik at man har ei fremtid. Hva slags liv blir det av å gå i null hvert år? Hånd til munn fra vugge til grav og en ekstra trang alderdom.

Norge har av det dyreste på drivstoff, dagligvarer, bolig og alkohol, punktum.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo helt an på. Bensinprisene i Norge er ikke urovekkende dyre i forhold til inntektsnivå. Men nå er det ikke bare drivstoff-prisen, men også bompenger og fergeutgifter. Man betaler i dyre dommer for å kjøre på noen av europas dårligste veier og for at tulleprosjekter som bybanen skal bygget dit hvor innbyggerne ikke vil ha den. For min del, der jeg bodde før, brukte jeg ca. 1500 kr på bompenger, 1500 på parkering, og 900 på bensin. I måneden. Dette for å i det hele tatt kunne jobbe. Bodde ca. 20-25 minutter unna jobben. Med buss ca. 2 timer hver vei pga. elendig busstilbud. Når man bruker nesten 4000 kr/måneden for å kunne gå på jobb, så blir det lett å se hvorfor det er viktig. Det blir jo nesten en skatt for å jobbe. Spesielt i storbyer hvor bompengene har doblet seg (eller til og med firedoblet seg i rushen) de siste ti årene. Ved kommunevalget i 2019 ble det derfor selvsagt FNB som fikk min stemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...