Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

• Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

56 minutes ago, Kajac said:

Hatefull ytring er å ta litt hardt i. Skal det være hatefylt må det også være hat der syns jeg. Å si at noen raver rundt i klovnekostyme er ikke hat. Dette er bare en forholdsvis anerkjent tulling som kommer med et utspill som strengt tatt ingen burde være overrasket over at han kommer med. Men jeg enig i at stortingspolitikere ikke bør uttale seg på denne måten, enten det er ovenfor minoriteter eller folk flest. 

Kanskje er det å ta litt hardt í, samtidig er det ganske voldsomt å omtale noens folkedrakt som klovnekostyme, hva betyr det egentlig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (9 minutter siden):

Kanskje er det å ta litt hardt í, samtidig er det ganske voldsomt å omtale noens folkedrakt som klovnekostyme, hva betyr det egentlig?

Nei, det er ikke hatefullt. Kanskje litt diskriminerende, og definitivt ikke noe pent å si, men ikke hatefullt. 

Jeg hadde vært enig i at det ville vært hatefullt om han sa at alle samer burde skytes eller noe sånt, men å bare gjøre litt narr av noens klær er ikke hatefullt, verken for minoriteter eller andre. Men som folkevalgt burde han holde seg for god til å kommentere på denne måten uansett.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Nei, det er ikke hatefullt. Kanskje litt diskriminerende, og definitivt ikke noe pent å si, men ikke hatefullt. 

Jeg hadde vært enig i at det ville vært hatefullt om han sa at alle samer burde skytes eller noe sånt, men å bare gjøre litt narr av noens klær er ikke hatefullt, verken for minoriteter eller andre. Men som folkevalgt burde han holde seg for god til å kommentere på denne måten uansett.

Kanskje har du rett, men samtidig er det vel etablert at det er ganske sterke signaler å fks. brenne noens flagg, man kunne sagt at det ikke var hatefullt før man brant menneskene, likevel skjønner jeg at det stilles spørsmål ved intensjonen bak et slikt utsagn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Kanskje har du rett, men samtidig er det vel etablert at det er ganske sterke signaler å fks. brenne noens flagg, man kunne sagt at det ikke var hatefullt før man brant menneskene, likevel skjønner jeg at det stilles spørsmål ved intensjonen bak et slikt utsagn.

Men jeg kan aldri tenke meg at intensjonen her var hat. Helgheim selv er jo en klovn som kommer med klovnete utsagn på jevnlig basis. Det virker mer som en som snakker uten å tenke fremfor noen som faktisk hater. Men hei, her kaller jeg jo Helgheim for klovn, så da er vel denne kommentaren min også et hatefullt utsagn, eller? 

Jeg vil si at å si noen er/oppfører seg/kler seg som en klovn/tulling/idiot aldri vil kunne være et hatefullt utsagn. Hvis vi kommer dit, har ytringsfriheten virkelig tapt. Vi må klare å skille frekke utsagn og hatefulle utsagn.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kajac said:

Jeg vil si at å si noen er/oppfører seg/kler seg som en klovn/tulling/idiot aldri vil kunne være et hatefullt utsagn. Hvis vi kommer dit, har ytringsfriheten virkelig tapt. Vi må klare å skille frekke utsagn og hatefulle utsagn.

Det er en viktig nyanseforskjell mellom å kalle Helgheim for en klovn basert på hvordan han oppfører seg, å det å beskrive folkedrakten til samer som klovneklær, særlig når han kritiserer deres engasjement rundt dumping i fjorden, som igjen er en pågående kamp for samer, hvor de forsker å bevare livsgrunnlaget for deres tradisjoner og tro.
Det er måten han nedvurderer samenes interesser til klovneri som gjør uttalelsen så dum.
Om tanken er basert på noe hatefult eller bare ignoranse kan ikke jeg spekulere í.

Utover det er jeg enig i at det antagelig er nyttig for et demokrati å ha så høy takhøyde som mulig for utsagn.

• Liker 4
Lenke til kommentar

En ekstra bakgrunn her er jo også det at Frp er mot samenes politiske uavhengighet, da de ønsker å legge ned Sametinget, og at Helgheim også tidligere har uttalt seg kritisk/det mange mener er nedsettende om samer på Twitter.

Om det er hatefullt eller ei synes jeg loven og den tidligere dommen er ganske tydelig på - det er ingen tvil om at det er en hatefull ytring sånn sett. Det blir også definitivt oppfattet slik blant mottakerne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Villfaren said:

Til dere som stemmer rødt, eller mdg, kan vi få vite hva dere jobber som? 

Vil det ikke være rasjonelt å anta at disse har en myriade ulike arbeid?
Eller tenker du at gruppen er så ensrettet at du vil finne en fellesnevnere basert på det snevre utvalget som evt. svarer deg her?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Vil det ikke være rasjonelt å anta at disse har en myriade ulike arbeid?
Eller tenker du at gruppen er så ensrettet at du vil finne en fellesnevnere basert på det snevre utvalget som evt. svarer deg her?

Kan tenke meg at mange av de er innenfor en noenlunde samme sjanger ja. 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (9 timer siden):

Kan tenke meg at mange av de er innenfor en noenlunde samme sjanger ja. 

Vet ikke hva du mener med "yrkessjanger", men det går vel an å si noe om utdannelsesnivå blant velgerne. Tradisjonelt stemmer lavt utdannede på partier som SP, Frp og mikropartier/lister. Styringspartiene har fått godt støtte blant høyt utdannede tidligere, men nå virker det som partiene med miljøprofil har tatt over en del av velgerbasen derfra: SV, Venstre og MDG. KrF og Rødt henter velgere fra alle utdanningsnivåer, kanskje fordi det ligger et annet ideologisk bakteppe til grunn.

Kilde

• Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, Villfaren said:

Til dere som stemmer rødt, eller mdg, kan vi få vite hva dere jobber som? 

IT konsulent fultids og som også driver et lite selskap på fritiden.

Har mastergrad innenfor IT og systemutvikling.

Så dessverre, jeg er ikke 14 år og drikker caffe latte dagen lang.

Mitt tips: fokuser på sak (politikk), ikke person.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dassen said:

Vet ikke hva du mener med "yrkessjanger", men det går vel an å si noe om utdannelsesnivå blant velgerne. Tradisjonelt stemmer lavt utdannede på partier som SP, Frp og mikropartier/lister. Styringspartiene har fått godt støtte blant høyt utdannede tidligere, men nå virker det som partiene med miljøprofil har tatt over en del av velgerbasen derfra: SV, Venstre og MDG. KrF og Rødt henter velgere fra alle utdanningsnivåer, kanskje fordi det ligger et annet ideologisk bakteppe til grunn.

Kilde

Super oversikt. Rødt har som eneste parti en parambellum på alderen hvor de scorer høyest på den yngste og eldste aldersgruppene. 
Ellers stemmer yngre i ekstrem overvekt på ganske radikale partier til venstre. Ikke rart sosialistene vil ha stemmerett for 16 åringer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Godt sagt. La det også gjelde FRP velgere. Valg er skittent nok om man ikke skal begynne med dette i tillegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Theo343 said:

Godt sagt. La det også gjelde FRP velgere. Valg er skittent nok om man ikke skal begynne med dette i tillegg.

Enig der. De fleste, jeg inkludert, kommer med en del sleivspark som ofte ikke hjelper så mye. Man får bare forsøke å minne seg selv og andre på dette innimellom :)

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (14 timer siden):

Hvorfor denne tonen? 

Jobb har da virkelig mye å si for hva en stemmer. 

Ser tydelig forskjel innad i min egen krets.

Så det er ett helt legitimt spm

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Endte med å stemme på et annet parti, men MDG var på en god 2. plass å jeg kunne godt endt opp med å stemme på de, har selv jobbet som Elektro Ingeniør innen maritim næring de siste 4 årene, og som elektriker innen den samme næringen i 7 år til dels vedsiden av skolegang. 

Hva som gjorde at MDG var på annenplass hos deg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...