Gå til innhold

Hva skal du stemme på i år?  

267 stemmer

1. 1. Hvilket parti skal du stemme på?

• Høyre
      23
    • Arbeiderpartiet
      37
    • MDG
      26
    • Liberalistene
      13
    • SV
      13
    • Venstre
      19
    • FRP
      33
    • KrF
      1
    • Rødt
      29
    • Demokratene
      15
    • Andre
      12
    • Senterpartiet
      26
      13
    • Skal ikke stemme
      7

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 13. sep. 2021, 21:59

Anbefalte innlegg

13 hours ago, Simen1 said:

Håpløst elendig idé. Hvordan har de tenkt å opprettholde viktige samfunnsfunksjoner uten penger til det? Eller har de noen andre smarte måter å gjøre det på, som ikke bare er en gavepakke til de allerede høytlønnte på bekostning av de lavtlønnte?

Hvordan klarer Sveits det?
Har man gode private ordninger trenger man kun helt elemenære offentlige tjenester.
Dette er en gavepakke til lavtlønnede. I forslaget legges det til grunn at man vil tjene mer, varer blir rimeligere & at staten har mindre makt. Altså du styrer mer selv.
Mer kjøpekraft, bedre økonomi, flere jobber.
Fra Lib sine Facebook sider: Er du syk og har falt utenfor systemet i dag forblir du i systemet til din tid er over. Derimot vil Liberalistene ha privatisering av helse og velferd for FRISKE (og nye/unge borgere) FØR de blir syke. Dermed har de god anledning til å unngå å havne i en situasjon hvor de ikke får helsetjenester. Dette systemet faser dermed ut velferdsstaten på en fin og naturlig måte.
Private helse ordninger er allerede billigere & bedre enn offentlige. Om jeg kunne velge så ville jeg heller hatt privat. Har selv brukt private klinikker tidligere fordi jeg får langt bedre oppfølgning & kompetanse.

Har selv dårlig erfaring med det offentlige i Norge. Når mitt familie medlem ble alvorlig syk måtte hun uansett samle penger selv & ta operasjon i utlandet. Fordi det offentlige ikke støttet denne type behandling. I dag lever hun i beste velgående. NAV & resten av det offentlige i dag er en vits. Det funker dårlig i praksis. 

Norge hadde ikke gått rundt hadde det ikke vært for oljen, når skal vi slutte å late som noe annet? Samtidig som den rødgrønne regjeringen vil bruke mer & i tillegg avvikle oljeindustrien? :hmm:
Norsk økonomi vil bli kjørt i grøfta den dagen vi ikke kan leve på disse pengene lenger.

Det har null å si hva liberalistene mener om noe som helst så lenge de er et mikroparti. Vil man faktisk ha null skatt på inntekt, og ikke bare la det være en intellektuell rus, må man flytte til utlandet der de har dette (f.eks. Monaco, UAE) og "leve nullskattelivet". Ellers har jeg dette å si om Liberalistene:

- Ifølge dem selv er de blant de aller smarteste i landet, men klarer allikevel ikke å få mer enn 0,2 % av stemmene. Åpenbart har de ikke intelligensen til å skjønne hva folket vil ha og få betydelig flere stemmer. 

Er vel det samme som å si at "hvis man vil ha sosialisme så kan man bare flytte til Kina eller Venezuela" ?
Mikroparti eller ei, jeg stemmer på dem jeg er mest enig med. Rødt & MDG har jo fått makt med relativt lite stemmer.
Man er mikroparti til man ikke er det mer. Visst faen om de er smarte, derfor får de min stemme i år :thumbup:

@Wisd0m Nailed it!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pizza3333 skrev (37 minutter siden):

MDG har jo fått makt med relativt lite stemmer.

Rødt og MDG har knapt hatt noe makt å snakke om på Stortinget. Makt tilsvarende de få stemmene de har fått nasjonalt.

I for eksempel Oslo derimot, hvor MDG er blant de største partiene og størst i flere bydeler har de makt som gjenspeiler dette. Så enkelt er det egentlig, men i MDGs tilfelle er det gjerne slik at deres makt i hovedstaden ofte forveksles av mange med makt nasjonalt, kanskje på grunn av mediedekning. De er dog avhengig av andre partiers støtte selv i Oslo, og lite av deres politikk ville gått gjennom uten at andre partier var enig med dem. Derfor blir deres makt gjerne litt kunstig oppblåst til tider, spesielt når mesteparten av deres miljøpolitikk har bred politisk støtte fra før. Men det var en digresjon 😛 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (6 timer siden):

(...)

Er vel det samme som å si at "hvis man vil ha sosialisme så kan man bare flytte til Kina eller Venezuela" ?
Mikroparti eller ei, jeg stemmer på dem jeg er mest enig med. Rødt & MDG har jo fått makt med relativt lite stemmer.
Man er mikroparti til man ikke er det mer. Visst faen om de er smarte, derfor får de min stemme i år :thumbup:

@Wisd0m Nailed it!

Ja, det er mye lettere å flytte til et land som har ønskede preferanser enn å prøve å endre et land hvor 99,8 % er uenige i din politikk. Rødt og MDG har ikke fått noe særlig gjennomslag på Stortinget. Jeg kan i alle fall ikke legge merke til noe særlig innflytelse fra dem. Men jo, det er lov å håpe på at Liberalistene skal bli et parti med gjennomslagskraft. På samme måte som det er lov å tro at formueskatten forsvinner bare H og FrP kommer i regjering (det viser seg at nordmenn faktisk liker denne skatten). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (10 timer siden):

Håpe aldri et "parti" som mdg får noe som helst makt. Det ville ødelagt Norge :( bare se hva som har skjedd med Oslo...

MDG har bæsjet på leggen i mange saker, men jeg ser på Sp som hakket verre. Makan til manglende forståelse for eksport/import-balanse, verdiskapning vs planøkonomisk pengesluk. Godt ispedd et tonn populisme fra Vedum og Sandra Bork sine mange selvmedliedende sympati-aksjoner.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja rare greier😅 samt rart at en som tydeligvis kommer fra småbygd(ref navnet) er så opptatt og opplyst om tilstandene i hovedstaden 😅

Er som regel alltid sånn!

Personlig ser jeg lite «ødeleggelse» rundt meg... Opplever at Oslo egentlig bare blir en stadig bedre by å bo i, i hvert fall over de 10-11 årene jeg har bodd her :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Lenke til kommentar
8 hours ago, logaritmemannen said:

Ja, det er mye lettere å flytte til et land som har ønskede preferanser enn å prøve å endre et land hvor 99,8 % er uenige i din politikk. Rødt og MDG har ikke fått noe særlig gjennomslag på Stortinget. Jeg kan i alle fall ikke legge merke til noe særlig innflytelse fra dem. Men jo, det er lov å håpe på at Liberalistene skal bli et parti med gjennomslagskraft. På samme måte som det er lov å tro at formueskatten forsvinner bare H og FrP kommer i regjering (det viser seg at nordmenn faktisk liker denne skatten). 

Er vel litt vanskelig å være uenig når de flerste ikke engang har hørt om eller satt seg inn i politikken de fronter. Nei det er ikke bare å flytte fra gård & grunn. Aldri skjønt meg på denne "liker du det ikke kan du bare flytte" logikken, syntes det er et generelt enkelt & svakt argument. Det gir jo grunn til å ikke gidde å fikse noe.

Det politiske bildet i Norge i dag egentlig er ganske ensformig uansett hvem man måtte velge.
Det å stemme på små partier er en prosess, vil ta flere år før evnt Libsa er aktuelle. For all del; innen den tid kan det hende jeg har funnet meg et annet parti.
Stemte Venstre ved forrige stortingsvalg pga pelsdyrnæringa. Er ikke så lojal av meg når det kommer til partier.
Uansett hvem som måtte sitte i regjering så lever jeg fint i Norge, men det kan vi takke oljepengene for..

MDG har fått gjennomslag på flere "poppis saker" i Oslo. Både MDG & Rødt er relatvit store partier nå i dag, såklart dem har makt & innflytelse. Og mere skal det bli :nei:

Endret av Pizza3333
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (1 time siden):

Er vel litt vanskelig å være uenig når de flerste ikke engang har hørt om eller satt seg inn i politikken de fronter. Nei det er ikke bare å flytte fra gård & grunn. Aldri skjønt meg på denne "liker du det ikke kan du bare flytte" logikken, syntes det er et generelt enkelt & svakt argument. Det gir jo grunn til å ikke gidde å fikse noe.

(...)

Så hvorfor har ikke de fleste en gang hørt om Lib eller satt seg inn i politikken deres? De har vært i media flere ganger, bl.a. med profilerte personer. Så jeg tror at svaret er at jo, folk har hørt om dem, men ønsker ikke den type politikk. Så kan du vel bare rasjonalisere med at det jeg skriver bare er tull. 

Hva er det Lib skal fikse? Tydeligvis er det kun 0,2 % som mener at Lib burde fikse Norge. Derfor er det mye lettere å flytte til et mer liberalistisk land hvis man ønsker dette før man ligger i en kiste. Ellers blir "liberalisme" bare en intellektuell fantasi.

Edit: Man kan ikke skylde på kunden for at de ikke ønsker å kjøpe produktet ditt. Da er det vel produktet som ikke er interessant?

Endret av logaritmemannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktigste sakene er å bremse lønnsveksten til offentlig sektor siden de grafser uforskammet i kassa til privat sektor uten å skjønne noe om bedriftsøkonomi, ingen flere innvandrere før alle etniske nordmenn og innvandrere har jobb og skaper mindre problemer + kaste ut flest mulig kriminelle innvandrere, lettere å bli tatt opp til behandling i psykisk helsevesen og flere timer til de som allerede er der, koronahåndtering, nei til rusreformen, nei til EØS og nei til avtalen Norge har med Sverige og Danmark om at svensker og dansker kan komme her å bosette seg her så mye de vil mtp hvor ellevilt mange innvandrere da spesielt Sverige slipper inn.

De er vilt uforsvarlige på alt; bjørn, villsvin, korona og innvandrere. Villsvin er bruttale dyr, mye mer enn det man skulle tro hvis man ikke har sett dem i aksjon. Man skulle aldri trodd de hadde så heftig kroppskontroll over det lasset, men vi forbinder dem med feite, late griser... Og det kryr av dem i Sverige. Trump-mur mot Sverige for å holde dem alle ute!

• Liker 1
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (2 timer siden):

Så hvorfor har ikke de fleste en gang hørt om Lib eller satt seg inn i politikken deres? De har vært i media flere ganger, bl.a. med profilerte personer. Så jeg tror at svaret er at jo, folk har hørt om dem, men ønsker ikke den type politikk. Så kan du vel bare rasjonalisere med at det jeg skriver bare er tull. 

Hva er det Lib skal fikse? Tydeligvis er det kun 0,2 % som mener at Lib burde fikse Norge. Derfor er det mye lettere å flytte til et mer liberalistisk land hvis man ønsker dette før man ligger i en kiste. Ellers blir "liberalisme" bare en intellektuell fantasi.

Nå kan det bare være at nordmenn henger etter trender? Søsterpartiet deres er jo valgt inn på Folketinget i Danmark. Nå skal jo alltid Norge være annerledes landet, og Norge er vell det eneste landet der kommunisme er i fremvekst. Liberalistene er også et nytt part, og Roma ble ikke bygget på en dag. Demokratene har jo vært et lite parti lenge, men de er også i vekst. Samfunnet og velgermasser forandrer seg hele tiden. Det er også ikke meningsløst å stemme på et mikroparti, fordi dette er da ikke en stemme store partier får, og ser de at et mindre parti får stemmer så vil de prøve å få disse stemmene tilbake, og forandre sin politikk for å få disse stemmene.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (6 minutter siden):

Noen som vet om det er noen partier som er for flat skatt?

Det er noe jeg mener hadde vert en god ide! Feks på samme nivå som kapitalskatten er, da ville kanskje flere millionærer/milliardærer ta ut "lønn" :)

Kjør debatt!

Vi har flat skatt i Norge, 22%. Men vi har i tillegg trygde avgift og trinn skatt. Skal en fjerne trinnskatten går nødvendigvis den flate skatten opp. Det vill nok ikke de 'fattige' sette pris på. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, logaritmemannen said:

Edit: Man kan ikke skylde på kunden for at de ikke ønsker å kjøpe produktet ditt. Da er det vel produktet som ikke er interessant?

Fordi den gjennomsnittlige velger er lat & i mange tilfeller stemmer på en person de liker. Selv om det kan være partier de faktisk er mer enig i.
Kollega skulle stemme Vedum men hun kunne ikke utdype noe mer om hvorfor, annet enn at han var artig folkekjær type. Det er slik lista ligger for mange i dag :shrug:
Får man medie dekning & TV tid så blir det fler stemmer. Liberalistene er ikke ofte i media, ei eller inkludert i noen av valgomatene. Hvor mange år tok det før Rødt & MDG i det hele tatt gikk fra å være mikropartier til der de er i dag? Hvis vi inkluderer tiden med AKP ml?
Eller Demokratene? Som fort kan slå ned som en liten bombe i år.

Snøballen må rulle. For å selge et produkt må man også ha branding. Det er mange steder som selger langt bedre kaffe enn feks. Starbucks , men folk fortsetter å handle på Starbucks? Hvorfor det?
Så er det også sånn at folk flest ikke har satt seg inn i saken.  Man leser "Avvikling av gratis skole/helsevesen" også legger man den død. Uten å faktisk høre argumenter om hvorfor. Altså som om man tar noe fra dem, uten å gi tilbake.

Jeg vedder 1000,- kr på at LIbsa får fler enn 0.2% stemmer i år, vedder du i mot? ;)
Så får heller verden gå sin gang, da har jeg i allefall stemt & det er det viktigste! 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Har ikke «alle» en Facebook-venn som er liberalist og veldig glad i å melde det der med lange rants? 😏

Det meste er vel sosialister med Palestina flagg & et par ultra konservative MAGA skrullinger.
Jeg hører ikke mye fra den fronten i alle fall. Evnt. kunne du ha vært int i å bytte "vennesirkler"? :lol:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...