Gå til innhold

Fagbrev i IT/elektronikk + bachelor i automatisering og intellegente systemer

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig tatt fagbrev som dataelektroniker (IT og elektronikk) og vurderer å videreutdanne meg. Jeg har alltid hatt stor interesse for elektromekaniske maskiner, industriell IT, elektronikk, smarthus og autonome roboter. Jeg er mest interessert i å utvikle nye produkter og løsninger, ved hjelp av mekanikk, programmering og elektronikk. Har også vurdert mekatronikk, men det virker som det er mer mekanisk rettet en jeg ønsker.

Har derfor tenkt litt på å søke på det nye AIS-studiet i Ålesund. (Automatisering og intellegente systemer). https://www.ntnu.no/studier/biais. Studiet virker veldig fremtidsrettet og inneholder mange spennende valgfag.

Jeg ser det er et haug med interessante fag, som kybernetikk, mekatronikk, IoT og nettverksprogrammering og mer som interesserer meg. Men der jeg er litt usikker, er hva som faktisk er relevant og jobbe som etter studiet. Er det stort sett kun PLS-programmering som er det en automasjonsingeniør driver med? Noen som driver med utvikling av produkter med bakgrunn innen automasjon?

Tror dere at fagbrev innen IT og denne bacheloren kan være en god kombinasjon? Evt med master i kybernetikk og robotikk? Kan det være fordel med erfaring innen datanettverk og elektronikk? Eller burde jeg rett og slett ha satset på automatiker fagbrev for at det i det hele tatt skulle ha vært relevant.

Har også vurdert elektronikkingeniør, tror dere det hadde vært et bedre valg i mitt tilfelle? Evt noe en automasjon/kybernetikk-ingeniør kan få jobb som, men som ikke er relevant for en elektronikkingeniør, eller motsatt?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...