Gå til innhold

Ideer til Cola kjøler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-07 22:34, Ola PeK skrev:

1.finn et håndkle

2.dypp det i vatn

3.legg håndkleet rundt colaen

4.legg bylten ut i sola

(ok, ikkje spes. casemod, men kjekt om sommaren, som no ikkje er langt unna :smile:)

Denne metoden hørte jeg nettopp om. Virker det virkelig? Hvor kald kan kan f.eks en boks med cola bli?

Lenke til kommentar

Som du sikkert leste i den artikkelen, så var den lite effektiv.

Problemet er ikke manglene størrelse på peltier. Men det er og få kontakt med colaboksen, og dermed effektiv utnyttelse av kjøleffekt. Og satse på en løsning med to "halvmåner" i alu, presset mot en boks, er og blir håpløst.

Men jeg tror jeg har en bedre løsning...

Lag en boks med 2 avlange kjøleribber, og 3 aluplater. Sveis det i sammen med ribbene vendt inn. Passene mål på en slik kjøleribbe er f-eks 12 X 8 X 2 cm (L, B, H) altså ikke noe vanlig CPU-kjøler!

Når dette er montert i sammen med 2 vanlige plater på sidene, og en i bunn, så måler boksen 8X8 cm innvendig. På utsiden monterer man en coldplate, peltier, og 2 høvelige CPU-kjølere med vifter. Isoler.

Så setter man colaboksen eller flasken i boksen, og fyller ganske enkelt VANN i beholderen til det er fullt!

På denne måten så for du maksimal overføring av kulde mot alt som puttes i dette vannet.

Om man bruker plastflasker eller alu-bokser spiller liten rolle. Kjøleoverflaten er jo også stor til "kjølevannet" pga man bruker kjøleribber som peltier kjøler ned.

Smart eller?

Lenke til kommentar

Var det ikke en plass her på forumet det var diskutert colakjøler for kun kort tid siden?

Ihvertfall kom det fram en formel for hva du trenger for å kjøle ned en box cola. Ved hjelp av den formelen kom jeg fram til at du ved bruk av ett 175W peltier kan kjøle ned colaen på 3 minutter. Det virker ikke så veldig troverdig, og jeg går utfra at det vil være under optimale forhold der den varme sida av peltieret ligger på 0°C

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 22:36, Hellstorm skrev:

Quote:

On 2002-03-07 22:34, Ola PeK skrev:

1.finn et håndkle

2.dypp det i vatn

3.legg håndkleet rundt colaen

4.legg bylten ut i sola

Denne metoden hørte jeg nettopp om. Virker det virkelig? Hvor kald kan kan f.eks en boks med cola bli?

Har ikkje prøvd det sjølv heller, men lærte det av ein fyr som har jobba i Angola. Der var det varmt og dårleg tilgang på kjøleskap :smile:

Og det funka visst ganske bra.

Lenke til kommentar

Quote:

Ola PeK skrev (2002-03-08 11:57):

Har ikkje prøvd det sjølv heller, men lærte det av ein fyr som har jobba i Angola. Der var det varmt og dårleg tilgang på kjøleskap :smile:

Og det funka visst ganske bra.

Alt er jo relativ (som Einstein sa :grin: ) er jo ikke dette noe alternativ, og da er heller ikke romtemp på brusen noe serlig.

Lenke til kommentar

Quote:

Bøgge Bakken skrev (2002-03-08 14:57):

Colakjøler?? Har hør folk snakka om det men jeg har aldri sjønt hva det treier seg om. Hva er det som er so bra med dem?

Kald brus! Men for all del varm brus er jo mye bedre... eller kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 16:18, Gorillaz skrev:

lage en lukket vanntank i plexi f. eks med en eller flere sylinder (som en cola boks gli akkurat inn i) av alu eller kobber i midten også la kjølvannet gå igjennom denne. Må jo være extremt heftig å ha stående framfor PC-en på lan. Det skal i alle jeg lage meg når jeg får rigga opp vannkjølinga mi. Kan jo f.eks ha en plass til cola-boksen og en til 1.5 litersflaska

hmmmmm.. 30 grader varm cola....tror nesten at jeg ville satset på peltier i en isolert boks som rommer en flaske...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 16:57, fat_guy skrev:

jeg tror det som gjorde at den ikke fungerte så bra var at sidene i en boks ikke leder så godt varme( sidene er laga av blikk vettu:D)det ville godt bedre hviss de hadde brukt bonn som leder bedre varme.

boksene er da av alu! (?)!

jeg bestemte meg for å prøve battery en dag jeg gikk med aviser. hadde ikke hansker, og det var ca -5*. kom hjem med KALDE hender :wink: :lol:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 16:08, seric skrev:

ett alternativ er jo å kjøpe seg ett lite kjøleskap fra f.eks.
, men det koster ca. 900 pluss frakt. Det er jo og på størelse med det cola collection kjøleskapet. Ser ikke bort fra at det er samme produsent.

Det koster mindre enn det før frakt / fortolling (rundt 600). Men dette er også med peltier så den fungerer ikke like bra som vanlig kjøleskap (fant ut dette fra produsenten, thinkgeek sier ikke noe om dette). Lager heller en badass hjemmelagd sak for 1 can med 2stk 150-160w peltier ellerno...

Og resultatet på den artikkelen ble jo råbra!

Cola'en ble kjølt ned til 4-8 grader, noe som er bra nok for meg (jeg brukte en farenheit converter jeg fant med google... mener den var pålitelig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...