Oly Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 (endret) Jeg har nå en Toyota Avensis 2007-modell, stasjonsvogn (bensin, 129hk, manuell-girkasse). Da jeg for et par måneder siden kjøpte denne, så ble jeg opplyst om at det er litt dugg på innsiden av frontlyktene. Dette ser ut som vist på vedlagt bilde. Jeg kunne tenkt meg å få fikset på denne kosmetiske skavanken på sikt. Jeg tenkte først på å se om det går an å få tak i et nytt deksel til denne lykten, men etter litt søking rundt på nettet ser det heller ut som det er lettere å få nye uoriginale lykter her i plassen. Det blir littegrann styr å skifte på lykter (jeg har funnet instruksjonsvideo på YouTube angående dette osv) i tillegg til at det fort går en 1000-lapp for hver nye frontlykt (dette er et problem på begge frontlyktene). Er det noe annet som kan gjøres for å fjerne denne duggen fra innsiden av lyktene, slik at jeg kan beholde de som jeg har fra før av? Er det en anbefalt måte å tette innsiden av lyktene for fuktighet? Endret 7. juni 2021 av Oly Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 (endret) Du trenger ikke nødvendigvis bytte hele lykta for å løse problemet. Det skal være en luftventil bak på lykta. Sjekk at denne ikke er tett. Eventuelt forsøk å juster den. Sjekk også pæreholderen. Dersom pakningen rundt denne sitter skjevt, kan det komme kondens inn. Det er mye du kan forsøke. Jeg ser ingen grunn til hvorfor du skal bytte hele lykta, med mindre det er en stor og åpen sprekk som gjør at vann renner ned i selve lykta og skaper kondens av den grunn. Edit: Gjorde litt kjapp research for deg. https://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/24221-headlights/#comments Det er angivelig et kjent problem, og skyldes rammen lyspæren sitter på. Del 81145, samt lysepæresokkelen for hovedlyset. Endret 4. juni 2021 av Kris85 Lenke til kommentar
Oly Skrevet 4. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2021 Takker for svar. Jeg lurer litt på om det hadde vært lurt å kontakte min lokale Toyota forhandler angående dette fenomenet i tillegg. Dette ser jeg litt på som en designfeil på selve lyktene, i og med at dette har skjedd med både høyre- og venstre hovedlykt på min bil. Selv om bilen min er altfor gammel for å ha noen form for garanti lengre (jeg gav mellom 30 og 40 tusen for denne bilen, kjøpte den privat), så ble faktisk bilen min innkalt til Toyota for å fikse noe airbag-relaterte for noen få måneder siden uten at jeg måtte betale noe selv. Dette kan jo potensielt ha noe med sikkerheten å gjøre slik jeg ser det (hypotetisk), hadde lyktene ikke hatt den designfeilen som folk klager på i den forumtråden så burde vel lyktene se bra ut ut levetiden til bilen? Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 5. juni 2021 Del Skrevet 5. juni 2021 Det der er noe du absolutt ikke får dekt av noen forhandler. Dette er noe som kan forekomme på gamle biler, og bilen din er tross alt 14-15 år. Du må nok bare få handlet nye lykter. Se etter brukte. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 5. juni 2021 Del Skrevet 5. juni 2021 Jeg endte opp med å borre ekstra luftehull i lyktene. Tror det var 5-6mm borr, da forsvant problemet, men det var en Opel Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. juni 2021 Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) Dette er et vanlig problem må mange biler. Det som er viktig er at deksler på baksiden er tett slik at vann ikke trenger inn. Også er der luftekanaler som ofte er en liten slange slik at luft kan gå inn og ut uten at vann kommer inn. Det skjer ofte at biler må bytte lykter pga. dette problemet. Endret 5. juni 2021 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2021 Del Skrevet 5. juni 2021 Synes det ser ut som plasten har blitt matt. Noe som er enda mer typisk på gamle biler. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 5. juni 2021 Del Skrevet 5. juni 2021 sedsberg skrev (2 timer siden): Synes det ser ut som plasten har blitt matt. Noe som er enda mer typisk på gamle biler. Du mener nok oksidasjon. Dette er ikke tilfelle her. Man ser tydelig på bilde at det er kondens som ligger på innsiden av lykten. Selve lykten er fin og fjong, og bærer ikke preg a oksidasjon. Oksidasjon på frontlykter kan fikses lekende lett med litt våtsliping og finpussing etterpå med klut og litt polering. Personlig hadde jeg bare tatt ut pæra og varmet opp luften inne i lykta med en hårføner, slik at all fuktighet inne i selve lykten forsvinner ut. Deretter skiftet pære og dekselet pæra sitter på. Eventuelt kan du borre et lite hull under dekselet der pæra ligger på. (Du får kjøpt et lite dremel-verktøy på Biltema og Jula for 299 kr,- eller noe, som fungerer ypperlig til den type arbeid). Lenke til kommentar
Oly Skrevet 5. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2021 Jeg fant noen rimeligere frontlykter på skruvat som skal passe min bil (sjekket med skiltnr på bil): Frontlykt, høyre Frontlykt, venstre Spørsmålet er hva som er forskjellen på de rimeligere og mer kostbare uoriginale frontlyktene til min Toyota Avensis som er å finne her. Dette var vel de rimeligste så kom opp, det står følgende "uten motor for høydejustering hovedlys". Dette skal ikke ha noen betydning for min del slik jeg ser det. Det kjekkeste hadde vært å hatt originale frontlykter, men disse er nok veldig kostbare så langt jeg ikke finner er par brukte på et bilopphoggeri. Jeg fant også en video over hvordan frontlyktene demonteres på YouTube. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. juni 2021 Del Skrevet 7. juni 2021 Det er kjent problem med feil på lyktene til disse bilene. Når jeg drev i bransjen for 10 år siden så hadde disse med xenonlys store problemer med at reflektoren ble matt og lyset ble ubrukelig. I kjent Toyota stil så kostet nye lykter godt over 25 tusen den gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå