Gå til innhold

jeg trenger en RASK CD brenner

Anbefalte innlegg

Jeg trenger den raskeste CD brenneren dere kan anbefale. Den skal selvfølgelig også være fri for feil (det er lite vits i det om den brenner en CD på 10 sekunder, og CD'en ikke fungerer.)

Det trenger ikke være DVD brenner. Det vitktigste for meg er hastigheten.

Den jeg har i dag brenner en CD 700 MB på 7 minutter, og det er nå litt for treigt for meg. Brenneren jeg har er en fin og lojal plextor brenner, men som sagt. Hva kan dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være verdt å nevne at den fysiske grensen for hvor fort CD'en kan spinne rundt uten å bli helt ustabil er rundt 50x hastighet.

Det er hovedgrunnen til at vi ikke har CD-Rom spillere med mere enn 52x-54x

Så, er det med brenningen slik at man må skrive lead-in og lead-out, som gjerne tar ca 1 minutt.

Og til sist det at en 52x brenner fra f.eks Plextor brenner med lav hastighet (kanskje 20x) innerst på platen, for så å øke hastigheten utover på plata.

Det er fordi den har jevn RPM, og sporene blir lengre jo lengre ut på plata man kommer.

De kaller teknologien CAV.

På min litt eldre 40x brenner den i flere steg.

Full hastighet får man ikke før godt over halvveis på platen.

Hvordan det er for andre merker vet jeg ikke.

Men mulig det er noe ala det samme.

Lenke til kommentar
[quote name='snole' date='07/01/2004 : 10:06'] Kan jo være verdt å nevne at den fysiske grensen for hvor fort CD'en kan spinne rundt uten å bli helt ustabil er rundt 50x hastighet.
Det er hovedgrunnen til at vi ikke har CD-Rom spillere med mere enn 52x-54x [/quote]
Må bare legge til at ustabil kan bety at CD-platen eksploderer og det kan ødelegge hele brenneren/CD-ROM'en.

NERO drivespeed anbefales for å sette farten ned visst man er nervøs for slikt.
Lenke til kommentar
[quote name='snole' date='07/01/2004 : 10:13'] Såpass.... Eksploder? Det var nytt for meg gitt :wow: [/quote]
søkte litt på google fant dette:

[url="http://www.powerlabs.org/cdexplode.htm"]http://www.powerlabs.org/cdexplode.htm[/url]
|
|-->http://www.afterdawn.com/news/archive/3574.cfm

Skal visst være en video der (øverst) med ett Dremel eksperiment.

Til trådstarter: Fortsett med Plextor brennere visst du vil ha kvalitet. De er dyrest, men du får det du betaler for!
Lenke til kommentar
[quote name='Xanitra' date='07/01/2004 : 12:11'] hvor finner jeg en 48x plextor cd brenner da?
Vil jo ikke at CD'ene skal eksplodere i maskinen 52 / 54 x [/quote]
Nå ja, det er nå ikke så ofte at CD'ene eksploderer, men det kan skje. Har hatt en CD-ROM som har tatt kvelden. Den var 52x. Var til og med en orginal CD som eksploderte og ikke en brenne CD. Men eksplosjoner kan skje med det meste over 30x og det er ikke hele tiden en CD-ROM leser/skriver med denne hastigheten (som forklart tidligere). Så klart, noe under 52x vil jo hjelpe.

NERO drivespeed bruker jeg og der kan jeg velge hastigheten på lesinga. Brennehastigheten bestemmer man jo i brenne programmet.
Lenke til kommentar
Kjøp heller en 8x DVD brenner... Den brenner ei DVD plate (4.7GB) på 7-8 minutter som da er mye kjappere enn ei CD plate, på 3-4 minutter..

Du vet vel ikke hvor mange RPM 8x eller 12x DVD er? 52x CD-ROM er ca 10000 RPM har jeg lest. Noen som har sett/lest eksplosjoner skje med DVD-plater?

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Ser at f.eks Hardwarebutikken har en Plextor 52 x CD-brenner på lager til kr 890,-. Ikke den billigste brenneren, men den kom bra ut i test. Du finner testen hvis du går inn i prisguiden.

Selv bruker jeg Plextor's DVD-brenner PX-708A. Den brenner DVD+ i 8x hastighet.

I tillegg brenner den CD i 40x hastighet, og det synes jeg er rimelig fort.

Har enda ikke hatt en feilbrenning på den. (Bruker Verbatim plater)

Endret av olavr
Lenke til kommentar
Kjøp heller en 8x DVD brenner... Den brenner ei DVD plate (4.7GB) på 7-8 minutter som da er mye kjappere enn ei CD plate, på 3-4 minutter..

Du vet vel ikke hvor mange RPM 8x eller 12x DVD er? 52x CD-ROM er ca 10000 RPM har jeg lest. Noen som har sett/lest det samme skje med DVD-plater?

Aner ikke RPM nei... Ettersom det finnes 16x dvd spillere, så må jo dvd plater tåle en del... Med mindre dem snurres på lavere hastighet... Laseren er jo helt forskjellig.... (?)

Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...