Gjest 45a61...5d7 Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Dette er mest hypotetisk, men kom i samtale som men som mente man burde drepe hoggorm om man ser en, da den kan utgjøre en fare for et barn eller en hund man er sammen med. Jeg påpekte at hoggormen er fredet, og at å drepe den er ulovlig. Ifølge viltloven kan man jo bøtelegges og i ytterste fall fengsles for dette. Dette ble kontret med at det var snakk om nødverge. Da blir jo spørsmålet mitt, når er det tillatt å drepe et vilt dyr i nødverge? Holder det at den eksisterer, utenfor hytta, i hagen eller på stien, eller må den faktisk angripe før det er lov å avlive det? Anonymous poster hash: 45a61...5d7 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Sånn generelt tenker jeg at man ikke bør drepe ville dyr, bare for å drepe dem. Det er vel svært få ville dyr som faktisk angriper mennesker i Norge, og de som gjør det, gjør det neppe uprovosert. At et dyr eksisterer, betyr ikke at du kan, eller bør, drepe det. Dyrets eksistens kan heller ikke utløse nødverge. For å kunne kalle det nødverge, må det vel strengt tatt være den eneste utveien fra møtet, hvor du kommer deg levende fra dyret. Nødverge mot en bjørn? Nødverge mot en elg? Nødverge mot en ulv? Tvilsomt, og du vinner neppe. Nødverge mot en gaupe? Aldri i verden om du kommer så nærme en gaupe! Nødverge mot en huggorm? Huggormen ville vært langt borte innen du rakk å gjøre noe..? I de fleste tilfeller kan du unngå å komme tett på ville dyr, og de vil uansett sjelden la deg komme så tett på dem. Svalbard er vel et greit eksempel her, til tross for særregler: Du har ikke uten videre lov til å skyte isbjørnen, selv om den kan være truende. Du skal i første omgang gjøre det du kan for å forhindre at isbjørnen kommer tett på deg og leiren din, og evt. bruke skudd som varsel. Kun som en aller siste utvei kan du påkalle deg nødverge for å drepe dyret. (Les om sikkerhet på svalbard) Ville kanskje lest litt i viltloven, men vet ikke hvilken lov som evt. regulerer det du spør om. Kanskje dyrevelferdsloven? 1 Lenke til kommentar
Gjest 45a61...5d7 Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Ja, jeg er helt enig. Uetisk er det definitivt. Det jeg lurer på, er om det er lov. Klart, du blir neppe bøtelagt for å kverke en slange, men jeg stiller meg tvilende til at det holder at den befinner seg på tomta di for at det skal regnes som nødverge. Men, jeg kan jo ta feil. Anonymous poster hash: 45a61...5d7 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 (endret) Jeg tror det må være en plass der det er barn slik at barn lett kan bli bitt for at det skal være lov, f.eks i en barnehage. Alternativt kan en fange den og flytte den. På en sti på fjellet vil det ikke være lov å avlive den. Endret 4. juni 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 (endret) Høy terskel for å kalle det nødverge. Har man tilgang til/kan skaffe motgift på nærmeste apotek vil det f.eks. ikke kunne kalles nødverge. Ormen angriper ikke uten videre og gjør mye nytte ved å holde musebestanden nede også... Mulig at det er så mange som blir drept "i det stille" som er noe av bakgrunnen til at musebestanden tidvis blir høy... https://www.vgtv.no/video/206657/ekspert-om-musebestanden-ekstremt I Australia er det få naturlige fiender til musene og dermed blir det mange Endret 4. juni 2021 av Rune_says Lenke til kommentar
Penny Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Det er garantert ikke nødverge når man forsvarer seg mot ville dyr, men det kan tenkes å være nødrett. Nødverge gjelder utelukkende forsvar mot et ulovlig angrep, men en hoggorm, isbjørn eller annet villdyr bryter ingen lov når det følger sin natur. I den grad man kan snakke om nødverge mot et dyreangrep ser jeg for meg at å forsvare seg mot en dressert hund som angriper på eiers kommando som det mest realistiske. Nødrettsparagrafen er mer generell og dekker alt mulig ulovlig man kan foreta seg for å redde liv/helse/eiendom/annet fra en større fare, uten å ta stilling til om denne faren er lovlig eller ulovlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Det må vesentleg mykje meir til enn at hoggormen eksisterer for å kunne pårope seg nødverge, men ein treng heller ikkje å vente til hoggormen har bitt. Voksne hoggormar utgjer også ein relativt liten fare for folk. Ein voksen hoggorm vil spare på gifta (som den treng for å jakte mat) og bite tørt når hensikta er å skremme vekk den som kjem for nært. Gift bruker hoggormen fyrst når den er så pressa at den kjemper om livet. Det som er farleg er små hoggormar som ikkje har lært å styre gifta, dei vil blåse inn all gifta på fyrste bittet og så bite tørt etterpå fram til hoggormen har produsert ny gift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå