Gå til innhold

Nettbrett med feil (krav om tilsvarende låneprodukt?)

Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Hei.
(gjelder elkjøp)

Jeg har et windows surface pro nettbrett som er 1 år gammelt (i følge forsikringen og elkjøp som gav meg en swap unit tilbake ved forrige innlevering)  Dette er et nettbrett som kjører windows. kombinasjon windows, touch og nettbrett er grunnen til at jeg gikk for akkurat dette produktet og ikke f.eks en ipad i utganspunktet.

batteriet varer nå ca 2-3 timer før utlading (i følge produsent er batteritid på ca 13-14 timer)
jeg har derfor bedt om å reklamere på produktet da så stort svinn ikke er normalt på et batteri som er ett år gammelt, og gjør jo nettbrettet nesten til en stasjonær pc. (i tillegg blir nettbrettet ofte veldig varmt, noe som gjør at det begynner å stoppe opp/lagge/ ,..jeg msitenker at dette kan ha noe md batteriet å gjøre,..men sikker er jeg ikke)

saken er den- jeg underviser yoga online og er nødt til å ha tilgang til de programmene jeg bruker. mitt nettbrett har både windows og touch, noe jeg anser som en nødvendighet for de programmene jeg bruker (også hobbybasis som potoshop og rebelle etc og ikke kun for yogaen)

men elkjøp har jo ikke gode låneprodukter inne, de har enten ipad som har touch, men ikke windows,..eller laptopper som ikke har touch men kjører windows,..og ingen av disse alternativene holder for meg.

de har b-produkter inne av samme nettbrett som jeg har, men de er i varehus i andre deler av landet.  det koser jo typ 150 nok i sende et slikt i vanlig postgang fra ett varehus til et annen (dersom de skulle ha brukt posten)  men dette var vist overhodet ikke aktuelt for de, da de ikke har "rutiner" på å sende låneprodukter slik.

nå er det over en uke siden jeg har bedt om avhjelp, men fordi jeg er avhengig av å bruke nettbrettet daglig kan jeg ikke levere det fra meg før jeg får et tilsvarende låneprodukt tilbake som jeg kan bruke i mellomtiden.

jeg vet av erfaring at det for tar både 5 og 6 uker å få fikses dette produktet da microsoft ikke tilater lokale verksteder å fikse disse produktene, og jeg kan ikke være uten et tilsvarende produkt så lenge,..... ikke engang for bare ei uke.

hvilke rettigheter har jeg i forbindelse ved krav om omlevering eller heving av kjøpet i stedet for retting?
jeg vet at tiden for å be om heving av kjøp går fa man har bedt om avhjelp,.... men når jeg ikke engang har fått levert inn produktet (pga at elkjøp avspiser meg når jeg ber om et tilsvarende låneprodukt tilbake) hva da?

må jeg bare vente ut de ukene og så ta kontakt med forbrukerrådet?

føler at elkjøp bare fnyser av forbrukerkjøpsloven og kun kjører på med standarfraser som at "beklager det går ikke for slik har vi ikke rutiner på"
jeg kunne skjønt at de ikke ville levere ut et flunka nytt microsoft surface pro, men når de allerede har b-produkter inne i flere varehus så skjønner jeg ikke hva problemet skulle være, de er jo allerede brukte. for elkjøp å sende et produkt fra ett varhus til et annet gir dem hverken store utgifter i forbindelse med frakt, eller andre ulemper.

jeg bruker dette nettbrettet omtrent fra jeg står opp om morran og til jeg legger meg om kvelden igjen. bortsett ra kjøleskap og komfyr er det kanskje den viktigste elektroniske gjenstanden jeg har i hus.

(jeg må også føye til at de lokale varehusene jeg har snakket med har prøvd å hjelpe, men de har jo ikke inne produkter som er tilsvarende, så det hjelper jo lite. er hovedkontoret jeg har vært mest i kontakt med, men det er jo bare standardsvar og ingen hjelp å få der)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær litt obs på at krav til låneprodukt er noe du får via forbrukerkjøpsloven. Men dersom du argumenterer med at du MÅ ha låneprodukt fordi du hovedsaklig bruker det i næring så har du altså ikke krav på låneprodukt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

takk for at du nevner det.

jeg må ha et låneprodukt med tilsvarende funksjoner (windows og touch)
fordi jeg trenger windowsprogrammene i det daglige, og touch fordi mye av hobbyene mine har med digital kunst/ redigering å gjøre. dersom en ipad kunne ha kjørt windowsprogrammer wille det vært aktuelt, men det kan den jo ikke

jeg underviser yoga online, men ikke som næring. det er på frivillig basis (enn så lenge, for å bygge opp erfaring og gi noe tilbake)
for gymmet jeg trener på hvor instruktørene arbeider frivillig.
men jeg holder også på med videreutdanning innenfor yoga selv og både underviser og tar i mot undervisning for å få bedre kompetanse.

hovedproblemet mitt per nå er at de har jo b-varer inne, men "kun fordi de ikke har rutiner på det" kan de ikke sende et slikt produkt fra varehuset i en del av landet, til varehuset i en annen del av landet. ikke koster frakt mye, og ikke er det en stor ulempe for de å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Min erfaring med Elkjøp er at de ikke er fleksibel på noe måte, så du må nok se langt etter god kundebehandling.

Men uansett, varmt nettbrett og dårlig batteri betyr i de fleste tilfeller at det kjører en eller flere programmer kontinuerlig og bruker strøm. Har du sjekket oppgavebehandling om noen programmer bruker mye ressurser? 

Prøv også å lukke Chrome, og bruk heller f.eks edge en liten stund. Chrome er kjent for å sluke både batteri og ressurser. Ha så få programmer som mulig kjørende, og lukk de via ikonene nede til høyre på skjermen.

Med den informasjonen du ga, så er det nok en god sjanse for at dette er "brukerfeil", og ikke dekkes av forbrukerkjøpslov eller garanti. Ikke at du har gjort noe galt, men at du har installert programmer som sluker batteri i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Tror jeg ville tilbakestillt nettbrettet til fabrikkinnstillinger eller på annen måte sikret meg at det ikke er software som bruker for mye strøm som er problemet.

En kan sjekke hvilke programmer som kjører og starter opp ved å trykke ctrl-alt-delete. Ellers så er nok strømstyring innstillingene verdt å sjekke for å kjøre med så lite power som mulig.

Ellers så er det vel en Windowsmaskin med touch som burde være lånemaskin.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

det bruker jo strøm da jeg bruker det, men jeg har ikke andre programmer kjørende i bakgrunnen. de programmene som kjører er de jeg bruker der og da. streamer jeg har jeg f.eks ikke rebelle kjørende, og motsatt. altså,.... jeg bygger pc selv, noen ekspert er jeg ikke, men er ikke på "prøv å slå av og så på igjen" stadiet når det kommer til feilsøking.

kjenner til at chrome er ressurskrevende og omstarter det derfor jevnlig, men det er den browseren jeg bruker.

jeg kjører ikke programmer i bakgrunnen som sluker batteri. et batteri som fra produsent skal ha 13-14 timer ved normal bruk, skal ikke gå til under 3 timer ila ett år.

Lenke til kommentar

Det er rett til låneprodukt om reperasjon (avhjelp) tar mer enn 7 dager. Jeg vet ikke om hvor nært dette låneproduktet må være, men slik jeg oppfatter det så burde det være en Windowsmaskin med touch som er i stand til å utføre det du bruker den til.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Slettet-imMmrOha said:

jeg kjører ikke programmer i bakgrunnen som sluker batteri. et batteri som fra produsent skal ha 13-14 timer ved normal bruk, skal ikke gå til under 3 timer ila ett år.

Det kan lett gå under 3 timer om det er programmer som bruker ressurser i bakgrunnen. Jeg ser at win10 har fått en kjekk mulighet til å sjekke hvilke programmer som bruker batteri, under batteri innstillinger.

Og med programmer i bakgrunnen, men te jeg ikke de du bruker til vanlig, men ting som kjører uten at det vises. F.eks dropbox, Adobe updater, etc.

Forresten, her er forskjellen på Chrome og edge. Det er nesten dobbel batteritid med edge...

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2016/6/20/11975514/microsoft-chrome-edge-browser-battery-life-tests

Med Chrome og et par andre batterislukere, så havner du fort på 3 timer..

Edit: 12 timer er vel Word-skriving, ikke Chrome og bilderedigering...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Axefjord skrev (11 minutter siden):

Det kan lett gå under 3 timer om det er programmer som bruker ressurser i bakgrunnen. Jeg ser at win10 har fått en kjekk mulighet til å sjekke hvilke programmer som bruker batteri, under batteri innstillinger.

Og med programmer i bakgrunnen, men te jeg ikke de du bruker til vanlig, men ting som kjører uten at det vises. F.eks dropbox, Adobe updater, etc.

Forresten, her er forskjellen på Chrome og edge. Det er nesten dobbel batteritid med edge...

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2016/6/20/11975514/microsoft-chrome-edge-browser-battery-life-tests

Med Chrome og et par andre batterislukere, så havner du fort på 3 timer..

Edit: 12 timer er vel Word-skriving, ikke Chrome og bilderedigering...

nei, ikke 13 timer med word. 13 timer med videoavspilling. kjøper da ikke skit heller vettu;)

1 Opptil 13,5 timers videoavspilling. Testing utført av Microsoft i april 2017 med førproduksjonsenhet med Intel Core i5, 256 GB, 8 GB RAM. Testing bestod av full utlading av batteri under videoavspilling. Alle innstillinger var standardinnstillinger med unntak av: Wi-Fi ble knyttet til et nettverk og automatisk lysstyrke ble deaktivert. Batteridriftstiden varierer betydelig, avhengig av innstillinger, bruk og andre faktorer.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Slettet-imMmrOha said:

nei, ikke 13 timer med word. 13 timer med videoavspilling. kjøper da ikke skit heller vettu;)

1 Opptil 13,5 timers videoavspilling. Testing utført av Microsoft i april 2017 med førproduksjonsenhet med Intel Core i5, 256 GB, 8 GB RAM. Testing bestod av full utlading av batteri under videoavspilling. Alle innstillinger var standardinnstillinger med unntak av: Wi-Fi ble knyttet til et nettverk og automatisk lysstyrke ble deaktivert. Batteridriftstiden varierer betydelig, avhengig av innstillinger, bruk og andre faktorer.

Og videoavspilling kjører kjøres av en hardware dekoder, dvs den bruker nesten ikke cpu, og dermed veldig lite strøm. 

Altså, jeg er enig i at du burde få 6-12 timer word/browsing/lett bruk. Eller rundt 3-6 timer bilderedigering eller lignende hardt bruk. Men vi er uenig om hva som er feil. Du vet at Elkjøp vil kjøre factory-reset på maskinen, la den stå på noen timer, og sjekke at batteriet ikke er tappet så mye. Så vil de sende den tilbake med ei regning (undersøkelsesgebyr) til deg. Med rette.

Så hvorfor ikke kjøre en factory reset selv, og spare de pengene. Om batteriet fortsatt er dårlig (uten at du har installert noe, eller koblet maskinen til internett), så har du en god sak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Axefjord skrev (1 minutt siden):

Og videoavspilling kjører kjøres av en hardware dekoder, dvs den bruker nesten ikke cpu, og dermed veldig lite strøm. 

Altså, jeg er enig i at du burde få 6-12 timer word/browsing/lett bruk. Eller rundt 3-6 timer bilderedigering eller lignende hardt bruk. Men vi er uenig om hva som er feil. Du vet at Elkjøp vil kjøre factory-reset på maskinen, la den stå på noen timer, og sjekke at batteriet ikke er tappet så mye. Så vil de sende den tilbake med ei regning (undersøkelsesgebyr) til deg. Med rette.

Så hvorfor ikke kjøre en factory reset selv, og spare de pengene. Om batteriet fortsatt er dårlig (uten at du har installert noe, eller koblet maskinen til internett), så har du en god sak.

men dette har jeg jo allerede gjort
for ørvig var batteritiden da jeg fikk swau uniten tilbake i fjor bare på 7 timer, men elkjøp hevdet det var nytt og at det kunne dokumenteres at de ikke hadde sendt meg et brukt produkt (selv om bios var startet opp flere år i forkant, men da hevdet de at det var kun for å installere windows og siden hadde nettbrettet vært lagret.)

jeg mener jo at de har sendt meg et godt brukt produkt, og at batteritiden da, og nå er et bevis på akkurat dette.

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Slettet-imMmrOha said:

men dette har jeg jo allerede gjort

Det hadde vært greit å skrive det, jeg fant ikke noe om det ihvertfall. Det er relevant når du evnt tar saken videre, samt at jeg hadde spart litt tid.. :p

Loven er temmelig uklar ang låneprodukt. Avhengig av hvem som som avgjør saken, så får en forskjellig svar. Jeg har faktisk selv en sak hos forbrukertvist med elkjøp om låneprodukt faktisk.

Først, produktet må ha en mangel. I utgangspunktet er det bare 6mnd(?) reklamasjon på batteri, men om batteriet ikke er lett utskiftbart, så er det samme som resten av produktet, 5år. Jeg vil tro at du har en god sak, men du må dokumentere feilen. Elkjøp gir seg ikke lett. Jobb litt med pc'en, noter ned og ta bilde av batteribruk og hvilke programmer som er i bruk. 

Så er det låneprodukt. Du må dokumentere hvorfor du trenger produktet, og pass på at du bemerker at du ikke tjener penger med produktet. Dette behovet veies mot elkjøps ulempe ved å låne deg en produkt. Dokumenter gjerne at Elkjøp har lignende b-vare liggende, slik at elkjøps kostnad ved utlån hadde vært minimal, selv om det ligger i en annen butikk.

Selv gjorde jeg dette med en mobil, men elkjøp var hårreisende vanskelig. Elkjøp ville låne ut en 1 år gammel medium-high end modell til meg, noe som var bra. Minuset var at de hadde en kontrakt som sa jeg måtte betale 6000kr ved "den minste skrape på telefonen" ved innlevering. Og telefonen var demobrukt og kostet 5500kr ny hos elkjøp... 😕

Edit: Jeg endte opp med å gå til forbrukertvist med elkjøp. Jeg kjøpte en annen mobil i mellomtiden, og håper å få tilbakebetalt pengene fra elkjøp. Ventetid på en sånn sak kan være 2 år nå dessverre...

Lykke til med Elkjøp...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Det hadde vært greit å skrive det, jeg fant ikke noe om det ihvertfall. Det er relevant når du evnt tar saken videre, samt at jeg hadde spart litt tid.. :p

Loven er temmelig uklar ang låneprodukt. Avhengig av hvem som som avgjør saken, så får en forskjellig svar. Jeg har faktisk selv en sak hos forbrukertvist med elkjøp om låneprodukt faktisk.

Først, produktet må ha en mangel. I utgangspunktet er det bare 6mnd(?) reklamasjon på batteri, men om batteriet ikke er lett utskiftbart, så er det samme som resten av produktet, 5år. Jeg vil tro at du har en god sak, men du må dokumentere feilen. Elkjøp gir seg ikke lett. Jobb litt med pc'en, noter ned og ta bilde av batteribruk og hvilke programmer som er i bruk. 

Så er det låneprodukt. Du må dokumentere hvorfor du trenger produktet, og pass på at du bemerker at du ikke tjener penger med produktet. Dette behovet veies mot elkjøps ulempe ved å låne deg en produkt. Dokumenter gjerne at Elkjøp har lignende b-vare liggende, slik at elkjøps kostnad ved utlån hadde vært minimal, selv om det ligger i en annen butikk.

Selv gjorde jeg dette med en mobil, men elkjøp var hårreisende vanskelig. Elkjøp ville låne ut en 1 år gammel medium-high end modell til meg, noe som var bra. Minuset var at de hadde en kontrakt som sa jeg måtte betale 6000kr ved "den minste skrape på telefonen" ved innlevering. Og telefonen var demobrukt og kostet 5500kr ny hos elkjøp... 😕

Lykke til med Elkjøp...

tenkte ikke det var relevant da jeg ikke spurte etter feilsøking, men hva jeg har rett på av låneprodukt (eventuelt omlevering heving av kjøp om elkjøp nekter å gi meg et tilsvarende låneprodukt som det jeg leverer inn)

dette batteriet er ikke lett utskiftbart. det er ikke laptop hvor man kan ta ut batteri, er nettbrett hvor microsoft kun tillater at deres verksteder reparerer/ bytter.

elkjøp har tilsvarende b-produkter inne på andre  varehus, jeg har linket dem alle med kontaktadresse og tlf nr for å gjøre det lettere for dem, men får til svar at de kan ikk egi meg et slikt låneprodukt, da de ikke har rutiner på det. eneste grunnen til at jeg ikke får , er pga manglende rutiner hevder de. kostnaden er derfor minimal, kun porto.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Slettet-imMmrOha said:

tenkte ikke det var relevant da jeg ikke spurte etter feilsøking, men hva jeg har rett på av låneprodukt (eventuelt omlevering heving av kjøp om elkjøp nekter å gi meg et tilsvarende låneprodukt som det jeg leverer inn)

dette batteriet er ikke lett utskiftbart. det er ikke laptop hvor man kan ta ut batteri, er nettbrett hvor microsoft kun tillater at deres verksteder reparerer/ bytter.

elkjøp har tilsvarende b-produkter inne på andre  varehus, jeg har linket dem alle med kontaktadresse og tlf nr for å gjøre det lettere for dem, men får til svar at de kan ikk egi meg et slikt låneprodukt, da de ikke har rutiner på det. eneste grunnen til at jeg ikke får , er pga manglende rutiner hevder de. kostnaden er derfor minimal, kun porto.

Joda, men Elkjøp er neppe enig med deg.

Og om du vil (heve kjøpet, gjennomføre dekningskjøp og ) ta saken videre til forbrukerrådet og forbrukertvist, så tar det tid og der er en risiko for at du ikke får medhold. Som sagt, om du vil gå den veien, så må du dokumentere godt. 

Elkjøp gir seg neppe, og jeg tviler på at du kan overtale dem. Ta evt kontakt med elkjøp sentralt, kanskje de kan overstyre litt. Om det ikke fungerer, så får du finne ut hva som passer best til deg og din situasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Joda, men Elkjøp er neppe enig med deg.

Og om du vil (heve kjøpet, gjennomføre dekningskjøp og ) ta saken videre til forbrukerrådet og forbrukertvist, så tar det tid og der er en risiko for at du ikke får medhold. Som sagt, om du vil gå den veien, så må du dokumentere godt. 

Elkjøp gir seg neppe, og jeg tviler på at du kan overtale dem. Ta evt kontakt med elkjøp sentralt, kanskje de kan overstyre litt. Om det ikke fungerer, så får du finne ut hva som passer best til deg og din situasjon.

det har jo blitt standard np, at elkjøp aldri er enig i noe som har med heving eller omlevering å gjøre. dne nye standaren er jo at alt mp gjennom forbrukerrådet.

er sentralt jeg har tatt kontakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Axefjord skrev (På 4.6.2021 den 14.03):

Edit: Jeg endte opp med å gå til forbrukertvist med elkjøp. Jeg kjøpte en annen mobil i mellomtiden, og håper å få tilbakebetalt pengene fra elkjøp. Ventetid på en sånn sak kan være 2 år nå dessverre...

Lykke til med Elkjøp...

Det er ikke noe som heter 6 måneder reklamasjonstid. For varer som er ment å vare opp til 2 år har man 2 år reklamasjonstid. For varer som er ment å vare vesentlig lenger har man 5 år. Og så er det viktig å påpeke at selv om man har reklamasjonsrett er det ikke sikkert varen har en mangel.

Vanskelig å forstå saken her. Du har hatt nettbrettet i 1 år. Du sier batteriet varer 2-3 timer når du driver med yogaundervisning. Hvor du mener videre at det ikke er i henhold til hva produsenten lovte. Men du skriver ikke om hva som kanskje blir en viktigere betraktning å gjøre. Hvordan var batteritiden når du fikk nettbrettet for ett år siden? Opplever du at batteritiden har blitt dårligere over tiden du har brukt nettbrettet, i såfall hvor mye? Noe batteriforringelse er normalt, men det går en grense der. Det er også relevant å spørre deg om bruken. Hvor mye har nettbrettet blitt brukt, og blitt ladet i løpet av perioden på ett år? 

Og så ville jeg forsøkt det andre foreslår. Factory reset, og teste batteritiden selv før du sender den inn. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Kron skrev (7 timer siden):

Det er ikke noe som heter 6 måneder reklamasjonstid. For varer som er ment å vare opp til 2 år har man 2 år reklamasjonstid. For varer som er ment å vare vesentlig lenger har man 5 år. Og så er det viktig å påpeke at selv om man har reklamasjonsrett er det ikke sikkert varen har en mangel.

Vanskelig å forstå saken her. Du har hatt nettbrettet i 1 år. Du sier batteriet varer 2-3 timer når du driver med yogaundervisning. Hvor du mener videre at det ikke er i henhold til hva produsenten lovte. Men du skriver ikke om hva som kanskje blir en viktigere betraktning å gjøre. Hvordan var batteritiden når du fikk nettbrettet for ett år siden? Opplever du at batteritiden har blitt dårligere over tiden du har brukt nettbrettet, i såfall hvor mye? Noe batteriforringelse er normalt, men det går en grense der. Det er også relevant å spørre deg om bruken. Hvor mye har nettbrettet blitt brukt, og blitt ladet i løpet av perioden på ett år? 

Og så ville jeg forsøkt det andre foreslår. Factory reset, og teste batteritiden selv før du sender den inn. 

batteritiden var på bare 7 timer allerede da. jeg fikk utlevert en swap unit etter en forsikringssak, men elkjøp hevdet nettbrettet var ubrukt selv om det var en swap unit, og at batteriet inni skulle være nytt. (på nettbrettet jeg mottok som swap unit var Windows  installert første gang på denne enheten 19.03.2019, og biosversjonen er fra 18.04.2019) så min mistanke har jo hele tiden vært at batteriet ikke er nytt i det hele tatt og at det er derfor det ikke har fungert optimalt hverken da jeg fikk det eller nå.

batteriet hadde mye dårligere levetid enn hva produsentene (microsoft) reklamerer for, allerede da,.... men det ble ord mot ord for elkjøp hevder de som setter sammen swap units kun bruker ubrukte deler når dette gjøres, og min klage da fikk ikke medhold.

ja. batteritiden har blitt vesentlig dårligere ila dette året. batteritiden er nå på under 3 timer.
factory reset er allerede gjennomført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...