Anterialis Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Hei. Min kone og jeg har kjøpt ny bolig som bygges i disse dager. Dette er første gang vi kjøper ny bolig hvor vi kan være med å bestemme hvordan ting skal bli (til en viss grad) iom. at det ikke er bygget enda. Én ting som dog har overrasket meg litt - men som sikkert er riktig - er pris på oppgradering av diverse innredning. Vi har fått beskjed om at det er en viss pris inkludert (e.g. baderomsmøbler på ett av badene, 15.000kr) og vi betaler selvsagt overskytende om vi ønsker annet møblement (noe vi gjør). Jeg hadde da i mitt stille sinn tenkt at vi får med oss en viss rabatt ettersom entrepenør bygger nesten 20 hus med lignende innredning, og at de da har forhandlet seg frem til litt bedre priser som kommer dem - og til en liten grad kjøper - tilgode. Den gang ei. Jeg får i tillegg beskjed om at det kommer et tillegg _over_ veiledende priser. Dette er sikkert riktig, men jeg forstår ikke helt hvordan dette kan være? Hva er årsaken til at det er dyrere for meg å oppgradere baderommet før huset er bygget, sammenlignet med å gjøre det i etterkant? Dette gjelder også kjøkken, det føles bare litt kjedelig å betale 100-110% av veiledende priser på kjøkken og hvitevarer når samme kjøkkenleverandør i disse dager gir 40% på hvitevarer og gratis montering på kjøkkeninnredningen… Der hadde jeg jo spart 30-40 tusen bare på kjøkkenet.. Et annet eksempel er garderobeskapene. På soverommene er det planlagt enkle skap. Oppgradering koster veiledende priser++, om jeg ønsker det installert før huset overleveres til oss. Dersom jeg aksepterer standard møblement, kan jeg selvsagt oppgradere dette i etterkant og motta 20-30% rabatter (kampanjer) inkl. montering. Her må jeg sikkert demontere eksisterende møblement selv, men det er vel greit. Hvorfor skal jeg da velge å oppgradere før boligoverleveringen? Hva er grunnen til at det er dyrere å oppgradere før huset er overlevert meg? Det vil være enklere for meg å akseptere prisene om jeg har forståelse for hvorfor det er slik, og jeg er åpen for at jeg har misforstått noe fundamentalt her… Takk for svar 😃 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Dersom dette er blokk eller rekkehus er det mye basert på seriearbeid. Hvis alle kjøper det samme blir det veldig enkelt for alle som bygger og logistikken blir rett frem siden alle har det likt. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 4. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2021 Det er eneboliger, men «rekkehus» i den forståelse at de nesten 20 husene kommer ganske nært (4-5 meter avstand) i samme område, like hus, lik standard. kremt skrev (3 minutter siden): Dersom dette er blokk eller rekkehus er det mye basert på seriearbeid. Hvis alle kjøper det samme blir det veldig enkelt for alle som bygger og logistikken blir rett frem siden alle har det likt. Dette forstår jeg, og i mitt hode bør dette bety at entrepenør får gode priser (samme møbelet x 20). Jeg kan også forstå at hele rabatten tilkommer entrepenør. Men dersom jeg velger å oppgradere selv vil vel ikke det føre til ekstraarbeider for entrepenør, men heller for de forskjellige leverandørene? Og de forskjellige leverandørene gir jo e.g. 40% rabatt til alle andre enkeltkunder, så hvorfor skal jeg belastes e.g. 5% mer enn veiledende priser fordi jeg ønsker å oppgradere? Det er den «mer enn veiledende priser»-biten jeg ikke helt forstår.. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Hei! Vi bygget nytt for et par år siden, og hadde samme erfaring. Fikk bedre priser på innredning(Kjøkken, bad, vaskerom og garderobe) når jeg fikk tak i og ordnet montering selv. Det endte med at vi bestilte alt selv der det var gode tilbud. Bestilte delvis montering på kjøkken, men gjorde resten selv. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 4. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2021 Ja jeg hører også fra andre at dette er vanlig praksis. Er dette kun et grep fra entrepenør om å tjene mest penger, eller går pengene til leverandørene? Som skrevet, årsaken til hvorfor det er slik ville vært interessant å vite. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 4. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2021 Randeboy skrev (14 minutter siden): Hei! Vi bygget nytt for et par år siden, og hadde samme erfaring. Fikk bedre priser på innredning(Kjøkken, bad, vaskerom og garderobe) når jeg fikk tak i og ordnet montering selv. Det endte med at vi bestilte alt selv der det var gode tilbud. Bestilte delvis montering på kjøkken, men gjorde resten selv. Leverandørene inkluderer jo gratis montering også i noen av kampanjene… Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Det som også er litt av cluet er at slike byggeprosjekter alltid er basert på anbud. Den med billigst pris får jobben. Da benytter entreprenør enhver anledning til å hente inn mer fortjeneste og tar godt betalt for tillegg/endringer. Med mindre det står annet i kontrakten, men det spørs på endringen. Man har ofte opsjoner på A/B/C løsninger. Denne kosten, som all annen kost, går til sluttbruker. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Hovedgrunnen til at det er slik at utbygger sjølvsagt ønsker mest mulig i forteneste, erfaringsmessig så er det nok slik at for mange av kundane så speler det mindre rolle om ein betalar 100 000 kr eller 200 000 kr for baderomsinnredninga når sluttrekninga likevel blir av typen 6 mill. I tillegg så er det også meir arbeid å tilpasse produktet til kvar enkelt kunde. Sjølv om dei ulike innredningane er forholdsvis like så er dei ikkje heilt like. Det er sjølvsagt mykje billegare å enklare for utbygger å montere det eksakt same IKEA kjøkkenet som dei har gjort 100 gongar før enn det er å montere eit HTH kjøkken der det er litt anna innfesting på hengsler eller litt anna type benkeplate. Mange gjer likevel som du tenker på, tek den billegaste innredninga som blir tilbudt og heller i ettertid river ut og monterer den innredninga du helst vil ha. Om du ser på finn.no så finner du mange enkle kjøkkeninnredningar (ofte kvite) som blir solgt eller gitt vekk mot henting som er ubrukt men montert ein gong. Det er også eksempel på huskjøparar som har gjort avtale om at utbygger ikkje monterer kjøkkeninnredninga men heller legger den igjen uopna på golvet slik at huskjøparen sparer seg bryet med å demontere i etterkant. Ei slik løysing er også langt betre for både miljø og økonomi ettersom du då kan selge (og kanskje også returnere) innredninga i orginalembalasje. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 4. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2021 The Avatar skrev (27 minutter siden): Det er også eksempel på huskjøparar som har gjort avtale om at utbygger ikkje monterer kjøkkeninnredninga men heller legger den igjen uopna på golvet slik at huskjøparen sparer seg bryet med å demontere i etterkant. Ei slik løysing er også langt betre for både miljø og økonomi ettersom du då kan selge (og kanskje også returnere) innredninga i orginalembalasje. Og enda bedre for miljøet hadde det kanskje vært om de bare delte fortjenesten/rabatten med kunden. Da ville de kanskje unngått å måtte demontere/levere tilbake ny enkel innredning da kjøper ville oppgradert og bedt entreprenør/leverandør installere ønsket innredning.. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 4. juni 2021 Del Skrevet 4. juni 2021 Anterialis skrev (3 timer siden): Leverandørene inkluderer jo gratis montering også i noen av kampanjene… Ja anbefaler at du ordner det slik at ingen innredning følger med huset. Da får du stålkontroll på absolutt alle løsninger. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 4. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2021 Takk for innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå