Gå til innhold

Første gang på 30 år: Nytt metall godkjent for bruk i høytemperaturreaktorer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke ett nytt materiale, Det er ny godkjenning på bruk av det. Inconel har jeg brukt på prosjekt i mange 10 år. Selv min "gamle" Evo 7 i garasjen kan skilte med inconel 713 i turbinen som tåler enda mer en varme enn 617. Selv Saturn V, som ble sendt opp på 60 tallet brukte dette i motorene sine :)

Lenke til kommentar

Det ser ut som at Inconel ikke er et materiale eller en bestemt legering men et varemerke. Det ser jo ellers ut til å være riktig at denne legeringen har eksistert gjennom et stykke tid, slik at det er snakk om "en ny godkjenning for en gammel legering". Det ser også ut til at de forskjellige Inconel legeringene er i slekt med hverandre. Ved nærmere ettertanke vært borte i Inconel legeringer i forbindelse med flydeler.  

https://en.wikipedia.org/wiki/Inconel

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Om eg forstår artikkelen rett er dette ei manglande godkjenning som har stått i vegen for kjernekraftreaktorar bygd etter saltsmelteprinsippet. Kan dette altså setje fart på utviklinga og godkjenninga av nokre av gen. 4-reaktorane? Det er i så høve eit stort steg framover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...