Gå til innhold

Hvor skjer kvalitetsforringelsen?

Anbefalte innlegg

Hei

Nå har jeg rendret hele filmen min. Brent den til en dvd i avi-format. Kvaliteten er ikke særlig bra, pixlete så snart det er litt bevegelse i kameraet.

Bildet er jo krystallklart når jeg ser på dv-kasetten. Hvor er det forringelsen skjer?

Noen tipset meg om å eksportere som mpeg-2 format. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg gjør det. Mpeg-2 er ikke et alternativ i Premiere 6.5 så vidt jeg kan se.

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD-filmer man kjøper er komprimert ca 5 ganger i forhold til DVD.

Du finner en tabel jeg har lagt inn her på forumet. Mener jeg fant en tabell på www.dvdrhelp.com

Men det kommer også på hvilken codes du brukte når du exporterte filmen? Mpeg2DVD eller noe slikt er vel mest brukt.

Premiere 6.5 er kanskje ikke best på komprimering. Kanskje et annet program gjør jobben bedre? Finnes en haug av disse. Let litt på www.dvdrhelp.com mulig også på www.doom9.org Søk også på google etter codec og premiere eks.

Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt at mpeg-2 ikke er et alternativ når jeg skal eksportere. Premiere foreslåt DV AVI og det godtar jeg :no:

Jeg velger "Settings" når jeg skal eksportere og der finner jeg ikke mpeg-2. Er det mulig at jeg leter på feil sted?

Takk uansett :)

Lenke til kommentar

Brent til DVD som avi-format? Hva mener du? Det er jo en drøss forskjellige "avi-format". Har du brukt f.eks. Nero til å konvertere din avi til mpeg2 (dvd)? Skal du ha god kvalitet på mpeg2 kan jeg på det varmeste anbefale deg å lære deg å bruke CCE (CinemaCraft Encoder). Dessverre er ikke dette gratis programvare, men det finnes i alle fall demo-versjoner. Sjekk www.doom9.org for tips om å bruke CCE.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var egentlig at det ikke blir så voldsomt bra kvalitet med Nero i forhold til profesjonelle encodere som f.eks. CCE. Du trenger Ultra utgaven av Nero6 eller NeroVision2 med Recode for å konvertere til DVD tror jeg. Hvis du blir fornøyd med kvaliteten Nero gir deg så er det jo greit, men du burde gi Nero så godt kildemateriale som mulig (altså ikke den avi fila som du synes var så dårlig). Garbage in = Garbage out.

Lenke til kommentar

Jeg har ultra editon, men tilbake til mitt opprinnelige spørsmål: Hvor skjer kvalitetsforringelsen? Er det når jeg velger "Capture movie" i Premiere? Kan jeg gjøre noen endringer i default innstillingene her?

Filene blir jo automatisk en eller annen avi-type, kan jeg capture dem som noe annet ved hjelp av Premiere?

Er det et lønnlig håp om at en encoding fra avi til mpeg-2 ved hjelp av Nero Ultra Editon vil gi bedre billedkvalitet?

Lenke til kommentar

Kvalitetstapet skjer med en gang du komprimerer filmen og blir verre og verre for hver gang du komprimerer. Jeg anbefaler deg å capture filmen på absolutt max kvalitet i et egnet capture codec (se neste avsnitt) som gjør at du ikke får frame drops.

Velg Huffyuv kodek om du har masse diskplass og filmen ikke er lang. Dersom du har mindre plass eller filmen er veldig stor anbefaler jeg Picvideo MJPEG codec. Kodeket er ikke gratis, men gir tilnærmet lossless komprimering. Personlig synes jeg forresten kodeket er grisebillig i forhold til hva slikt pleier å koste..

Lenke til kommentar

På Doom9 finnes det guide for TV Capture. Der kan du lese litt om oppsett av Picvideo codec. Går utifra at du kan velge codec for capture i Premiere på lik linje med VDub, men personlig har jeg aldri captura noe annet enn analoge signaler så jeg har aldri brukt Premiere.

Lenke til kommentar

Når du capture finnes mange muligheter i premiere.

Du velger dette i edit- options eller fil-preference eller noe i den duren. Har ikke programmet foran meg.

Det mest vanlige er Microsoft DV eller tilsvarende. Finnes noen firmaer som har laget noen bedre codec, men de koster ganske mye.

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt at mpeg-2 ikke er et alternativ når jeg skal eksportere. Premiere foreslåt DV AVI og det godtar jeg :no:

Jeg velger "Settings" når jeg skal eksportere og der finner jeg ikke mpeg-2. Er det mulig at jeg leter på feil sted?

Takk uansett :)

File->Export Timeline->Adobe MPEG Encoder...

lar deg konvertere til MPEG2

Last ned nyeste versjon av encoderen fra

http://www.mainconcept.com/adobempeg/downloads.html,

den som var med original-CDen var "buggete".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...