Gå til innhold

Microsofts nye pakke­behandler preges av lett kaos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De tenkte at dette ville funke ryddig og greit av seg selv? Sier kanskje noe om hvorfor app-storene og økosystemene til MS stadig feiler. Jaja ... jeg skrev i en annen tråd at dette var 10-20 år forsinket fra MS, men det var visst for tidlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

Det er vel litt mykje forlangt at et verktøy som er i tidlig preview skal vere feilfritt?

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
typo
Lenke til kommentar

Nå hoppet versjonsnummeret på Windows Package Manager (winget) fra 0.2.noe til 1.0.11451 eller deromkring, og de droppa "preview" så... Previewen dukket opp for ca. et år siden. 

We started a journey to build a native package manager for Windows 10 when we announced the Windows Package Manager preview at Microsoft Build 2020. We released the project on GitHub as an open-source collaborative effort and the community engagement has been wonderful to experience! Here we are today at Microsoft Build 2021…

We are excited to announce the release of Windows Package Manager 1.0!

Men det underliggende som skal mate innhold til Windows Package Manager er Windows Package Manager Manifest Creator Preview (wingetcreate), som altså er både i preview og helt fersk, versjon 0.1.0.1. Den er altså en annen pakke, som f.eks. jeg ikke har installert, og da er det kanskje litt tidlig å forvente at det er feilfritt. 

Problemet er naturligvis at hvis det underliggende verktøyet wingetcreate tillater f.eks. å registrere uriktige og kanskje fiendtlige pakker som oppgraderinger, så hjelper det lite å definere at det er wingetcreate som er uferdig. Det er sikkerhetsmodellen som brukes av winget som er... ...uferdig. Og de presenterer winget som ferdig i versjon 1.

Jeg liker allerede winget, men dette ser ut til å være det nærmeste jeg har vært på å gamble med sikkerheten min på mange år. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...