Gå til innhold

Neste God of War og Gran Turismo 7 kommer også til PlayStation 4


Anbefalte innlegg

Veldig bra. Ser ikke heilt vitsen med å slippe spillene kun til PS5 der kun 5 spillere får prøve dem. (Ja, satt litt på spissen, men storparten av dem som vil ha de nye konsollene har ikke fått dem. Salgstallene for både PS5 og Series X er omtrent de samme som produksjons tallene -> De konsollene som kommer i butikk blir revet vekk fort

Sony bør vente med å droppe PS4 nylanseringer til de faktisk har latt de spillerne som ønsker det, kjøpe den nye konsollen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr. Pants skrev (8 timer siden):

For å ta et gammelt spill på Xbox One kontra et nyere et, så er det stor forskjell på hvordan Gears 4 og Gears 5 kjører på Series X|S sammenlignet med Xbox One. Nettopp fordi The Coalition gikk inn og forbedret koden til Gears 5 slik at det skulle se bedre ut på Series X|S. 

Har series X utgaven av gears 5 bedre AI?

baner laget med tanke på SSD loading?

Langt flere fiender, utvalg, osv, samtidig?

 

Ja, spillet ser og kjører bedre, men det ville vært helt annerledes om de hadde laget en remake av spillet kun for series X. 

 

MistaPi skrev (6 timer siden):

Legg merke til at den kommentaren er fra januar 2020, så det er ikke snakk om 2 år inn i levetiden til XBSX/SS.

Ingen som sier noe annet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (58 minutter siden):

Har series X utgaven av gears 5 bedre AI?

baner laget med tanke på SSD loading?

Langt flere fiender, utvalg, osv, samtidig?

Ja spillet ser og kjører bedre, men det ville vært helt annerledes om de hadde laget en remake av spillet kun for series X. 

Vel. De lagde en remake av Gears 1 til Xbox One uten at det hadde dramatiske endringer bortsett fra grafikken. Nesten som om det er flere måter å utnytte maskinkraften i en konsoll på. Og remaken av Demon's Souls har vel ikke mange dramatiske endringer den heller?

Ang. de kriteriene du nevner så er det ikke noe selvfølge at spill vil få andre typer baner, bedre AI eller flere fiender bare fordi man har mer maskinkraft. Fordi disse ressursene i stor grad kan brukes til andre ting.

Når det gjelder Gears 5 så hører det med til historien at spillet kom opprinnelig kom ut i september 2019, altså lenge før Series X|S i det hele tatt hadde kommet ut på markedet. Series X oppgraderingen ble utviklet i løpet av et relativt kort tidsrom, og er nok sånt sett ikke et godt eksempel på hvordan cross-gen utvikling foregår i praksis. Poenget med det eksempelet var uansett å poengtere at det er har noe å si om utvikleren koder spillet for å dra nytte av maskinvaren.

...men, med det sagt. Når man ser på lastetidene til Gears 5 på Xbox One så kan det argumenteres for at spillet ikke kom til sin rett før det kom på Series X. Jeg har i hvert fall spilt det mye mer etter jeg begynte å spille det på Series X. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Ingen som sier noe annet.

Men du spesifiserer det heller ikke. Du skriver “Microsoft gikk ut og sa at de ikke skulle lage et eneste spill som tok nytte av den nye hardware de første to årene.” De første to årene av hva, fra når? Jeg vil si det gir lite rom for tolkning og jeg leser det ihvertfall som de første to årene av den nye hardwaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (2 timer siden):

 Og remaken av Demon's Souls har vel ikke mange dramatiske endringer den heller?

Nei, den har ikke dramatiske endringer, da den kjører på samme kode som det originale spillet.

Det utnytter ikke ps5 på noen måte.

 

MistaPi skrev (56 minutter siden):

De første to årene av hva, fra når?

Fra det utsagnet.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

Nei, den har ikke dramatiske endringer, da den kjører på samme kode som det originale spillet.

Det utnytter ikke ps5 på noen måte.

Akkurat samme kode faktisk og utnytter på ingen måte, er du sikker på det?

Betyr det at vi kan spille Demon’s Souls remake på en PS3 eller PS4? Hvis svaret er nei, hva skyldes i så fall det? Kan det være fordi remaken utnytter maskinkraften i PS5 på en eller annen måte🤔

Jeg bruker forøvrig verbet utnytte i betydningen, dra nytte av.

Endret av Grimbeorn
klargjøring om bruk av verbet utnytte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (1 time siden):

Akkurat samme kode faktisk og utnytter på ingen måte, er du sikker på det?

Betyr det at vi kan spille Demon’s Souls remake på en PS3 eller PS4? Hvis svaret er nei, hva skyldes i så fall det? Kan det være fordi remaken utnytter maskinkraften i PS5 på en eller annen måte🤔

 

Ja, demons souls remaken kjører på samme grunnlag som det originale spillet.

De har selvfølgelig oppdatert grafikken, lagt til nye animasjoner, osv.

Men ingenting av dette har påvirket grunnkoden i spillet.

 

Spillet drar ikke nytte av raytracing på ps5, det drar ikke nytte av SSD løsningen, osv.

 

Spillet kan ikke kjøres på en PS4 med dagens oppløsning / framerate. Men det er ingenting som ville stoppet det fra å kjøre på en ps4 med slike endringer.

Et spill som drar nytte av ps5 sin hardware vil ikke kunne kjøre på en PS4, selv om du reduserer grafikken.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Iki said:

Ja, demons souls remaken kjører på samme grunnlag som det originale spillet.

De har selvfølgelig oppdatert grafikken, lagt til nye animasjoner, osv.

Men ingenting av dette har påvirket grunnkoden i spillet.

 

Spillet drar ikke nytte av raytracing på ps5, det drar ikke nytte av SSD løsningen, osv.

 

Spillet kan ikke kjøres på en PS4 med dagens oppløsning / framerate. Men det er ingenting som ville stoppet det fra å kjøre på en ps4 med slike endringer.

Et spill som drar nytte av ps5 sin hardware vil ikke kunne kjøre på en PS4, selv om du reduserer grafikken.

Vil det si at spill som drar nytte av noe unikt ved PS5, som raytracing for Control på PS5, utnytter ny maskinvare etter din definisjon?

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (26 minutter siden):

Vil det si at spill som drar nytte av noe unikt ved PS5, som raytracing for Control på PS5, utnytter ny maskinvare etter din definisjon?

Nei, for control er ikke avhengig av raytracing for å fungere.

Lenke til kommentar
Grimbeorn skrev (7 minutter siden):

Hvilke spill er avhengige av raytracing for å fungere?

Såvidt jeg vet er det ingen som har laget et nextgen-only spill som da ikke har noe annet enn raytracing.

Spill er fortsatt laget med manuelt plasserte lys og lyder, såvidt jeg har fått med meg, for så å få en raytracing løsning lagt på på toppen av dette.

Lenke til kommentar
Just now, Iki said:

Såvidt jeg vet er det ingen som har laget et nextgen-only spill som da ikke har noe annet enn raytracing.

Spill er fortsatt laget med manuelt plasserte lys og lyder, såvidt jeg har fått med meg, for så å få en raytracing løsning lagt på på toppen av dette.

Ok, takk for diskusjonen. Da tror jeg at jeg forstår litt hvordan du tenker.

For meg blir det en litt for snever definisjon av å ta i bruk ny maskinvare, men folk tenker forskjellig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg så tittelen så kom jeg på et nytt spill til PS5.

God Turismo, PS sin versjon av mario cart. 

Kjør raske biler i bane, men alle de kjente PS karakteren, Nathan Drake skyter med maskingevær på Kratos som bruker magiske våpen. 
Plutselig kommer Snake som kjører rundt i en pappeske. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Når jeg så tittelen så kom jeg på et nytt spill til PS5.

God Turismo, PS sin versjon av mario cart. 

Kjør raske biler i bane, men alle de kjente PS karakteren, Nathan Drake skyter med maskingevær på Kratos som bruker magiske våpen. 
Plutselig kommer Snake som kjører rundt i en pappeske. 

Det blir vel et spill i serien PlayStation allstars?

PlayStation allstars GT, eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Såvidt jeg vet er det ingen som har laget et nextgen-only spill som da ikke har noe annet enn raytracing.

Spill er fortsatt laget med manuelt plasserte lys og lyder, såvidt jeg har fått med meg, for så å få en raytracing løsning lagt på på toppen av dette.

Metro Exodus Enhanced Edition som også kommer til PS5 og XBSX/SS vil kreve GPU med hardware ray-tracing. Det vil bl.a bruke ray-traced global illumination, men det vil fortsatt være snakk om hybrid rendering (ray-tracing blandet med tradisjonelle rastrering teknikker) som nok vil være gjennomgående for hele konsoll generasjonen, mtp hvor krevende full ray-traced rendering er og hvor relativ svak ray-tracing ytelse RDNA2 har.

Man må fortsatt sette opp lys manuelt selv med full ray-traced tendering. F.eks taklamper og farge og intensitet fra disse. 😛 Men også falske lyskilder for f.eks å lyse opp ansikter skikkelig der utvikleren ønsker det eller litt lys fra karakteren du spiller slik at du ser noe i mørke omgivelser. Lys er en stor og viktig jobb med pre-renderd CGI og i den virkelige verden filmsett. Men spill utviklere sparer seg mye jobb med å slippe å bake inn lys i omgivelsene og heller bare konsentrere seg om lyskildene og hvordan det påvirker omgivelsene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...