Gå til innhold

USB.2 eller Firewire?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teoretisk sett har USB 2.0 en høyere overføringskapasitet men USB bruker CPU som kontroller, og siden dette belaster CPU vil overføringen bli påvirket av det du ellers gjør på PC'en. Så den reelle overføringshastigheten vil aldri bli så høy.

 

FireWire er en avart av SCSI-teknologien og har egen kontroller og belaster dermed ikke CPU'en, dette betyr at den uavhengig belastingen av CPU holder en jevn og stabil overføringshastighet.

 

Teoretisk overføringshastighet:

USB 2.0: 480Mbps

FireWire: 400Mbps

 

Som du ser er det ikke store forskjellen mellom de to standardene og siden FireWire ikke belaster eller er avhengig av CPU vil jeg anbefale deg å bruke FireWire når det er mulig, men som skrotnisse sier så vil jeg anbefale å kjøpe en ekstern hardisk med begge tilkoblingsmuligheter, slik at du ikke er avhengig av den ene tilkoblingen. Det kan hende du skal ta disken med til en venn og det er ikke sikkert han har FireWire.

Lenke til kommentar

Denne venter på meg i posten idag, så jeg har begge muligheter heldigvis.

 

Western Digital 250GB FireWire IEEE1394/USB2.0 external

 

Sprang just ut og kjøpte en 4 til 6 pin firewirekabel så jeg prøver firewire først og fremst.

 

Hvis ingen har noe annet å tilføye så vil jeg takke alle for råd og meninger - jeg sto og vippet men ikke nå lenger...

Lenke til kommentar
Denne venter på meg i posten idag, så jeg har begge muligheter heldigvis.

 

Western Digital 250GB FireWire IEEE1394/USB2.0 external

 

Sprang just ut og kjøpte en 4 til 6 pin firewirekabel så jeg prøver firewire først og fremst.

 

Hvis ingen har noe annet å tilføye så vil jeg takke alle for råd og meninger - jeg sto og vippet men ikke nå lenger...

Den kjøpte jeg også,du vil ikke bli skuffet :cool: Det følger med det du trenger av ledninger,men den har faktisk to firewire utak og et usb 2.0,så jeg tror faktisk du kan koble den opp til mangen pc er samtidig.

 

+ god ytelse,og stilig utsende.

- lager litt lyd,men ikke problem for meg ivertfall.

Lenke til kommentar

en artig sammenligning mellom usb og firewire protokollene:

las oss kalle usb 1, en sykkel

og Firewire en formel 1 Ferrari

usb 2 blir da en en sykkel på satt en jetmotor.

syklen får da en utrorig bra fart på retsrekningen, men når den komer til svigene...

Ferrari'n ville ikke ha likehøy topfart, men rundetidene vil være mye bedre ;)

Lenke til kommentar

Jepp, men sykkelen kan du kjøre nesten over alt. I skogen, på fjellet og på veien, mens ferrarien trenger gode veier. :thumbs:

 

Det jeg prøver å si er at hvis du har en mobil disk, så er det sannsynlig at du vil ta den med deg på jobben, til kamerater også videre. Da er det kjekt med USB, for alle har det. Men når du kjøper en disk som støtter begge deler, så er det jo ikke noe problem da.

Lenke til kommentar

har selv en Maxtor 250GB ekstern disk med både firewire og usb 2.0...

 

hastighets messig er det ingen forskjell mellom de.... men den beste forskjellen er hvis du har flere eksterne disker, såkan du seriekoble Firewire, fra en disk til den neste osv... det kan ikke USB.. (såvidt jeg vet)

 

eneste minuset firewire har er at du må legge inn drivere for firewire enhetene, mens USB tar det automatisk...

 

T.

Lenke til kommentar

høres helt utrolig ut, firewire 400 trenger ikke driver for win98SE, ME, 2000 og XP i følge manualen til min eksterne hdd

 

vil også legge til at det er omvendt av det du sier :green:

 

usb2 krever gjerne drivere til hovedkort / servicepack1 for winxp (?)

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

ble forundret selv jeg når jeg kjøpte den... men slik er faktum... prøvd på 4 maskiner hvor alle hadde win2k... windows fant disken, men får ikke tilgang til den før maxtor cd`en med drivere har vært innom cd spilleren...

 

mens på usb 2.0 derimot så finner den disken, alt OK..

 

kan ikke si noe annet enn hva jeg har opplevd selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...