Gå til innhold

Problem med hjemmesida mi

Anbefalte innlegg

http://home.no.net/knutfand

Siden er langt fra ferdi men, underveis har jeg støtt på et lite problem.

Hvis dere legger merke til "boblen" i midten av siden(Der jeg har skrevet litt tekst). Der her jeg tenkt å skrive mere tekst. Men probleme er boblen vil bli forliten til slutt. Så hvordan kan jeg sette inn en scroll slik at bare boblen skroller nedover. Jeg vill fortsatt beholde bakgrunnsfargen på boblen.

Dere kan også komme med komentarer angående siden.

På forhånd takk.

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
<iframe>

i dette tilfelle ville jeg ha brukt div metoden. pga i-frame støttes ikke av eldre browsere (unngå frames så mye som mulig)

Lag en tabel og putt dette der: (er ikke flink til å forklare/lærebort :blush: )

<div style="height: 40px (høyden her); overflow: auto">

(og innholdet som skal scrolles her)

</div>

Lenke til kommentar
hvorfor ikke anbefalt med tabeller?

Fordi at tabeller ikke er laget for å designe en webside, i motsetning til <div>

Tabeller skal lages til å bruke tabeller. Ikke til å lage en hel side...

jeg har gjort det i alle år og det funker sweeet for meg.

Kan du si meg konkret hvorfor man ikke skal gjøre det? hva som er negativt med det altså?

Lenke til kommentar
hva som er negativt med det altså?

For det første blir det en mye mer rotete kildekode, det vil si at den er vanskeligere å drifte og mer krevende å omdesigne.

Men det største problemet ligger nok i at kildekoden blir temmelig mye større. Ved å bruke et eksternt stilark, og lage side med bare <div> som oppbygging, kan man minske størrelsen på siden meget mye.

Det er selskaper som bruker millioner av kroner på bare båndbredde på webserveren, og dette med å lage sidene mindre er veldig viktig.

Kan bare henvise dere til å se på denne siden: http://lyrics.drange.net

Den er vel og merke ikke ferdig, men der ser dere eksempel på hvordan kildekoden kan se ut med bruk av <div>

Det er selvsagt en stor forskjell på sidene, men jeg vil også vise til denne siden, hvor kildekoden er... Tja... :roll:

http://tamilalliance.com/alliance/pages/

Deretter vil jeg vise dere til denne siden, som kune er bygget opp av CSS og div: http://www.csszengarden.com/

Lenke til kommentar

Om kilde koden er rotete... blir det et stort problem for folk som besøker sida? nopez. bare for meg... så lenge jeg vet hvordan jeg kan redigere sida mi så er det bra nok.

Du har ikke gitt meg en konkret svar på hvorfor ikke tables skal brukes?... større båndbrede? Det spørs jo fra side til side da!

Foreløbig har jeg ikke fått et riktig svar fra deg...

Lenke til kommentar
Om kilde koden er rotete... blir det et stort problem for folk som besøker sida? nopez. bare for meg... så lenge jeg vet hvordan jeg kan redigere sida mi så er det bra nok.

Du har ikke gitt meg en konkret svar på hvorfor ikke tables skal brukes?... større båndbrede? Det spørs jo fra side til side da!

Helt enig

For meg ser sia de helt bra ut, som besøkende gir jeg f i hvordan koden er... så lenge det jeg ser er bra og ryddig.

Dessuten hvis man bruke ASP eller PHP kan det ofte medvirke på at kilde koden ser rar ut når det blir satt sammen. ( tenker da på når man bruker script gjerne mot DB)

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med "spørs fra side til side"? Mener du at man ikke kan gjøre en side mindre med bruk av <div> enn med tabeller?

Og det med båndbredde burde være svar nok i seg selv.

Lenke til kommentar

Å bruke tabeller til layout, er imot dens opprinnelige hensikt, og imot selve htmlens hensikt. Html sin hensikt er (har skrevet dette i ganske mange innlegg nå), å strukturere innholdet, og ikke lage noen layout ut av det. Det er css som skal formatere innholdet.

<body>

<div id="topp">
   <h1>Overskrift</h1>
</div>

<div id="meny">
   <ul>
     <li><a href="</span>">Link 1</a></li>
     <li><a href="">Link 2</a></li>
     <li><a href="">Link 3<<span style='color:blue'>/a></li>
   </ul>
 </div>

<div id="innhold">
   <h1>Stor overskrift</h1>
   <h2>Mindre viktig overskrift</h2>
   <p>
     Et avsnitt
   </p>
   <p>
     Enda et avsnitt
   </p>
 </div>

</body>

Dette er eksempel på hvordan et velstrukturert dokument skal se ut. Senere kan det legges til id, class etc, men inline css skal helst unngås.

Endret av satyrium
Lenke til kommentar

Jeg vill bare nevne noe på dette... Nå er det jo den personen som skall lage siden som spørr... og siden dette er en plass mann skall kunne lære noe, er det vell best og lere seg det på beste (rydigste) måte, er det ikke?

EDIT: Peace out. :thumbup:

Endret av KimS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...