Gå til innhold

630 kilometers rekkevidde, masse plass og 2,4 tonn på henger’n: Vi prøvesitter flaggskipet BMW iX


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (17 minutter siden):

Begynner man å bli sliten av å kjøre, så er det på tide at man kjører til side og strekker på kroppen.
Eller kjøpe en bil med skikkelig sete.

Luftsetet i lastebilen er mye bedre enn setet i privatbilen.

Det er klart men her dreier det seg om at man trenger ulike posisjoner og instillinger alt etter hvordan og hvor man kjører. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (24 minutter siden):

Begynner man å bli sliten av å kjøre, så er det på tide at man kjører til side og strekker på kroppen.
Eller kjøpe en bil med skikkelig sete.

Luftsetet i lastebilen er mye bedre enn setet i privatbilen.

Elektrisk justerbare sidevanger (luftbelg) og justerbar korsryggstøtte posisjonert både opp/ned/utover er noe du finner på rikt utstyrte BMW og andre premium biler utstyrt med skikkelige seter som har ubegrensede justeringsmuligheter. 

Er sammenlikningen av seter i din lastebil og din privatbil ment opp mot BMW IX (som tråden handler om).
Luftseter i lastebil er gjerne en kompensasjon for elendig komfort fra understellet.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (5 minutter siden):

Luftseter i lastebil er gjerne en kompensasjon for elendig komfort fra understellet.

Har kun erfaring ifra Top Gear når det kommer til dyre biler, men har sett at de fleste har dårlig understell, altså ikke laget for komfort.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Har kun erfaring ifra Top Gear når det kommer til dyre biler, men har sett at de fleste har dårlig understell, altså ikke laget for komfort.

En lastebil er laget for mye større variasjon i totalvekt. Fjæring må derfor være stivere. Det gjør lastebilen veldig stiv når du kjører tom bil. 

Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Er det ikke luftseter til føreren i turistbusser også? Er det elendig komfort fra understellet der også?

Busser har ofte rimelig primitivt understell sist jeg sjekket. Tviler på at de har justerbare dempere, uavhengig hjuloppheng som gir mindre ufjæret masse osv

Uansett er det kun føreren som har luftfjæring. Passasjerene må tåle påkjenningen. Busser kan legges ut for mykere fjæring enn lastebiler, selv om variasjoner i vekt er rimelig store. 45 passasjerer veier litt. 

Lenke til kommentar

Sjølv med eit bra sete så er mange timar i same posisjon ikkje gunstig. Eg endrar av og til litt på setet underveis for å få litt variasjon. No er eg meir glad i knappar enn at alt skal på ein skjerm, så ja takk til knappar på sjølve setet, men det er vel billegare å putte alt inn i skjermen, så det meste ender vel opp der til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...