Gå til innhold

630 kilometers rekkevidde, masse plass og 2,4 tonn på henger’n: Vi prøvesitter flaggskipet BMW iX


Anbefalte innlegg

tow skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke sånn. Det er tillatt totalvekt på bilen sammen med tillatt totalvekt på hengeren som bestemmer. Med bare B har du lov til å kjøre en kombinasjon med totalt 3500 kg. Dersom de to tilsammen er mer enn 3500 kg har du allikevel lov til å trekke henger med tillatt totalvekt 750 kg.

Denne bilen har egenvekt 2365 kg i letteste utgave, og sikkert lastekapasitet på nærmere 600 kg, altså nærmere 3 tonn. Det vil si at du aldri kan kjøre med tyngre henger enn 750 kg, men det at den har maks hengervekt 2500 har ingen betydning.

Helt enig om den grillen, men det gjelder de fleste griller BMW har stilt opp med de siste 10 år.

Med BE så er det differansen mellom vogntogvekten og aktuell last i bilen, mens for bare B så er det 3500 kg minus tillatt totalvekt som gjelder.

Om bilen har tillatt vogntogvekt på minst 3500 kg, og bilen med fører veier 2500 kg, så kan du faktisk ikke beregne hva du kan trekke uten å vite totalvekten på bilen (bil + tillatt vekt på passasjerer og annen bagasje).

Eksempel basert på TMX fra denne annonsen på Finn.no:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=220579073

Bilen har en vogntogvekt på 5329 kg, en totalvekt på 3079 kg og egenvekt på 2458 kg uten fører (2533 kg med fører på 75 kg).

Med bare B, så kan man ikke trekke mer enn 3500 kg - 3079 kg (totalvekt) = 421 kg, bortsett fra at det er en egen regel som likevel gjør at man kan trekke henger med inntil 750 kg tillatt totalvekt.

Med B96 så er tilsvarende regnestykke basert på 4250 kg da vogntogvekten fremdeles er høyere enn dette, og man ender da opp med 4250 - 3079 = 1171 kg

Med BE så kan du trekke tilhenger med maks tillatt totalvekt 3500 kg, med mindre du tok E før 19.01.13, og da kun har begrensning på aktuell totalvekt.

Da er regnestykket vogntogvekten på 5329 - 3079 = 2250 som er det samme som bilens begrensning.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

Grillen kan tildekkes med folie eller hardplast-deksel. Burde være en smal sak for en 3.parts leverandør å masseprodusere plastdeksler, omtrent som man får kjøpt 3.parts matter til kupe og bagasjerom osv.

Da tror jeg fort bilen vil klage en del. Bak plastdekselet (som du av en eller annen grunn vil dekke med et annet plastdeksel) sitter det radar og kanskje andre sensorer som nok er kalibrert med det dekselet BMW har levert.
Det er noen funksjonelle elementer med grillen (selv om utformingen nok er der for å provosere med teorien at det er bedre at utsende skaper en reaksjon, uansett reaksjon enn et meh). Den dekker som nevnt radaren og har varmeelementer så om dette fungerer som tenkt burde den hjelpe for alle de som har opplevd gjensnødd radar.

Jeg tenker forøvrig bugs bunny.

Free Bugs Bunny Face Png, Download Free Bugs Bunny Face Png png images,  Free ClipArts on Clipart Library

4 hours ago, Kahuna said:

Men..ikke noe panser? Seriøst? Ikke noen frunk heller, en tapt mulighet med tanke på hvor mye tomrom det helt sikkert er der.

Eh... hva baserer du den antagelsen på?

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (54 minutter siden):
Kahuna skrev (5 timer siden):

Men..ikke noe panser? Seriøst? Ikke noen frunk heller, en tapt mulighet med tanke på hvor mye tomrom det helt sikkert er der.

Eh... hva baserer du den antagelsen på?

På det faktum at bilen har et ganske stort panser, men ikke noen motorblokk under der, såvidt jeg forstår...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Hanhijnn said:

På det faktum at bilen har et ganske stort panser, men ikke noen motorblokk under der, såvidt jeg forstår...

Lengden på panseret er ingen god indikator. Det kan også påvirkes av hvordan frontruta og kupeen designes. Sammenligner jeg med en X5 ser det for meg ut som om kupeen et trukket et stykke forover

image.jpeg.5560068644698a5c7486ded0d38469da.jpegimage.jpeg.b622b94895b98dd3a790ae0465fb6a46.jpeg

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (46 minutter siden):

Lengden på panseret er ingen god indikator. Det kan også påvirkes av hvordan frontruta og kupeen designes. Sammenligner jeg med en X5 ser det for meg ut som om kupeen et trukket et stykke forover

Bildene fra kupeen indikerer at fotbrønnen maks strekker seg til bakkant av hjulbuen. Hva de har foran der aner jeg ikke men med fraværet av motorblokk *bør* det være god plass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Kahuna said:

Bildene fra kupeen indikerer at fotbrønnen maks strekker seg til bakkant av hjulbuen. Hva de har foran der aner jeg ikke men med fraværet av motorblokk *bør* det være god plass.

Det er ikke slik at elbiler ikke også har en del utstyr som må finne en plass.

Her er en av BMWs offisielle cutaway tegninger. Det er en del som ikke later til å være med her som elektronikk og lykter (moderne lysassemblies er ganske dype)  samt spylevæskereservoar som vi vet er rett bak grillen.
Det ser ut til at de har hele laderegulatoren stablet på toppen av frontmotorensamt en ganske god størrelse radiator foran. Det er tross alt en myte at elbiler ikke trenger kjøling, ikke bare må de kunne avvise en hel del effekt (om men ikke i nærheten til hva en ICE motor må) , de må også kjøle til langt lavere temperatur som driver opp radiatortstørrelsen. Lav dT gir større radiator for samme effekt.

BMW Gen5 Antriebstrang für BMW iX (11/2020).

Å flytte lastekapasitet bak kupeen for elbiler som ikke er lagd med tanke på å ha eller se ut som om de har en stor motor foran later til å være trenden. EQS får ikke hengsler på panseret og ID4 har heller ikke lagring foran (men har av en eller annen grunn valgt å beholde hengslene, selv om det vel bare er spylevæske man har med å gjøre der om man ikke er på verksted)

Det de imidlertid godt kunne utnyttet bedre er gulvplassen mellom fører og passasjersete. Det er ikke egentlig noen grunn til at man skal ha flatt gulv her, så der tunellen gikk på ICE biler kunne man utnyttet til noe annet (foran i kupeen. Bak er flatt gulv helt klar bra)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Det er ikke slik at elbiler ikke også har en del utstyr som må finne en plass.

Selvfølgelig, men plassen er altså ganske god i fraværet av motorblokk og med tanke på hvor luftig det er under panseret på iX3 så tror jeg BMW fint kunne fått inn en trunk her, om de hadde ønsket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Selvfølgelig, men plassen er altså ganske god i fraværet av motorblokk og med tanke på hvor luftig det er under panseret på iX3 så tror jeg BMW fint kunne fått inn en trunk her, om de hadde ønsket.

ix3 er en bil hvis chassis også skal ha plass til en 6 sylyndret 3l ICE motor. ix er ikke designet for andre drivlinjer enn elektrisk AWD

Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (8 timer siden):

Den "grillen" er noe av det styggeste jeg noensinne har sett på en bil. Hva i alle dager tenker BMW på?

Grillen ser da ut til å matche personligheten til BMW-eiere ganske bra spør du meg 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Fiffig liten detalj at man fyller spylervæske under BMW-logoen. :)

Men..ikke noe panser? Seriøst? Ikke noen frunk heller, en tapt mulighet med tanke på hvor mye tomrom det helt sikkert er der.

ser ikke ut som der er så mye plass til overs rett og slett når en ser bilder fra produksjonslinja

P90407616-bmw-ix-production-at-plant-din

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

ser ikke ut som der er så mye plass til overs rett og slett når en ser bilder fra produksjonslinja

P90407616-bmw-ix-production-at-plant-din

Fra dette bildet er det jo tydelig at bilen har et hengslet panser (til og med "støtdempere" som holder det oppe). Så de som sier at bilen "ikke har panser" tar jo da feil. Dersom BMW elektronisk velger at bileier ikke får lov å åpne panseret, må jeg si at BMW sikter mot et nytt nivå av planned obsolescence. 

Lenke til kommentar
Just now, Lynxman said:

lol altså. Sikker på at det er nok rekkevidde? Digg å drasse på 2,5 tonn.

Mange biler veier så mye i dag, og det har forbausende lite å si at vekten er såpass stor. Men det gir store krefter i kollisjoner, det er absolutt et punkt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Fra dette bildet er det jo tydelig at bilen har et hengslet panser (til og med "støtdempere" som holder det oppe). Så de som sier at bilen "ikke har panser" tar jo da feil. Dersom BMW elektronisk velger at bileier ikke får lov å åpne panseret, må jeg si at BMW sikter mot et nytt nivå av planned obsolescence. 

Intressant å se at de beholder hengslene. Det gjør jo imidlertid ikke så mye forskjell. Om jeg åpner panseret på min bil ser jeg stort sett bare en påfylling for spylevæske, resten er dekt av et plastlokk. Hovedpoenget er jo om adgang til verktøyet for å åpne panseret og å diagnostisere bilen er tilgjengelig for tredjepart eller ei. Selv om man kan åpne panseret betyr jo ikke det at man kan reparere bilen. Hovedbarriæren er i all hovedsak tilgang på diagnostikk og deler.

Lenke til kommentar
aomt skrev (8 timer siden):

Stygg grill og enda verre med den ipadden som er klistret fremme.  "Premiumfølelse"?! Det er jo plastik-Tesla følelse. Aldri i verden om eg betaler 7-900k for det støghete

Jeg tipper du ikke skal betale 7-900k for en bil uansett, wild guess 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøver så godt jeg kan å venne meg til grillen, men har ikke klart det foreløpig. BMW bruker jo miilliarder på utvikling og har sikkert ansatt de flinkeste designerne som kan lønnes for penger så sitter med en følelse av at det er noe jeg ikke helt har skjønt og plutselig en dag vil synes at grillen er kjempefin og hvorfor så jeg ikke det før etc.

Men design er ikke bare smak og behag og jeg klarer rett og slett ikke se noe konsistent prinsipp som ligger til grunn. Som for eksempel en linje fra lykt til lykt eller noe annet tema hvor det er en sammenheng mellom de forskjellige designelementene.

Bildesigner Frank Stephenson har topp videoer om bildesign og her kommenterer han BMWs nye uttrykk, 7:55 uti videoen spesifikt om grillen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (25 minutter siden):

Prøver så godt jeg kan å venne meg til grillen, men har ikke klart det foreløpig. BMW bruker jo miilliarder på utvikling og har sikkert ansatt de flinkeste designerne som kan lønnes for penger så sitter med en følelse av at det er noe jeg ikke helt har skjønt og plutselig en dag vil synes at grillen er kjempefin og hvorfor så jeg ikke det før etc.

Men design er ikke bare smak og behag og jeg klarer rett og slett ikke se noe konsistent prinsipp som ligger til grunn. Som for eksempel en linje fra lykt til lykt eller noe annet tema hvor det er en sammenheng mellom de forskjellige designelementene.

Bildesigner Frank Stephenson har topp videoer om bildesign og her kommenterer han BMWs nye uttrykk, 7:55 uti videoen spesifikt om grillen.

Her er jeg enig med deg. Den grillen er ikke lett å forstå seg på. Og flott å se at han og kaller det "nostrils"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...