Snowleopard Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Hanhijnn skrev (Akkurat nå): Ja det er en tydelig trend på tyske biler (og Lexus?) at jo større/dyrere biler, jo desto større blir prosentandelen av fronten som skal dekkes av en ekstrem glorete grill. Og selv på elbiler, som slett ikke trenger noen stor grill i hele tatt, så det er tydelig at det kun er en design-gimmick. Trøsten for eierne er vel at de slipper å se grillen når de sitter i bilen og kjører. 😇 Joda, men kjedelig å måtte parkere med fronten inn, fordi man ikke tåler synet. Det er nettopp "ansiktet" til bilen ihvertfall jeg mener det er viktig å like selv, og man skal glede seg til å se bilen når man går opp til den. Dette har jeg aldri hatt problemer med på noen BMWer før, men de har tildels ødelagt merket for meg nå. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 kmlund skrev (48 minutter siden): Det spørs om du vente en god stund, da. Batteri er dyrere enn volum i en drivstoff-tank, og dersom det viser seg at 95% av markedet klarer seg med for eksempel 700 km rekkevidde, kan det bli et dårlig utvalg av biler som går særlig lenger. Jeg tror at markedet før eller siden vil lande på en rekkevidde som er tilstrekkelig, og at andre egenskaper vil bli tillagt større vekt fremfor ytterligere økning av rekkevidden. Akkurat hvor denne grensen går aner jeg ikke, men blir ikke overrasket om den er godt under 1000 km. Rask lading er (og blir) viktigere enn ekstrem rekkevidde. Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er gode eksempler på slike biler. Mangler bare at lynladere bygges ut for å møte det markedet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Hanhijnn skrev (18 minutter siden): Rask lading er (og blir) viktigere enn ekstrem rekkevidde. Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er gode eksempler på slike biler. Mangler bare at lynladere bygges ut for å møte det markedet. Kanskje for deg, men av alle kWh som blir lada her i landet så er veldig få på hurtigladestasjonar. Primærladinga skjer i heimen over natta. Har du god rekkevidde kjem du langt på 99% av turane i året og på dei to turane som er lengre går det sikker greit med litt ekstra pause. Med god ladestasjonsdekning og på sikt endå betre kan ein planlegge ein langtur med lading på kortare intervall og lade til maks 70% for å nytte ladetida best mogleg. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 16 minutes ago, Hanhijnn said: Rask lading er (og blir) viktigere enn ekstrem rekkevidde. Nå får du i stor grad ikke det ene uten det andre. Det er grenser for hvor langt du kan presse C rater uten å gå på kompromiss med levetiden av batteriet. Så skal du ta i mot høy effekt må du også ha stort batteri. Om du da ikke designer bilen langt mer som forbruksvare enn hva vi egentlig forventer. Du når også grensebetraktninger hvor, når rekkevidden blir lang nok blir hurtigladingen lite relevant. Klarer du nesten alle dagsetapper på en lading, og sjeldent kjører langt dag etter dag, da blir hurtigladeeffekten lite betydelig. Jeg gjetter dette for mange inntreffer når praktisk pålitelig rekkevidde kommer opp i 300-500km (I.e. under de forholdene bilene faktisk brukes som kan inkludere ting som f.eks vintervær og ski eller sykler på tak eller hengerfeste med full bil) 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Zeph skrev (1 time siden): Kanskje for deg, men av alle kWh som blir lada her i landet så er veldig få på hurtigladestasjonar. Primærladinga skjer i heimen over natta. Da jeg byttet fra kortrekkeviddebil til langrekkeviddebil økte jeg min bruk av hurtiglading med en faktor 30*. Grunnen til at jeg knapt hurtigladet med den gamle bilen var at den hadde så kort rekkevidde at den var ubrukelig til langkjøring og da faller også hurtigladebehovet bort. Den nye bilen har lang nok rekkevidde til at den enkelt passer inn i mitt bruksmønster samtidig som hurtiglading virker bra nok til at det ikke er et styr, dessuten er prisen til å leve med. *Gikk fra 1 til 15% av energien hentet fra hurtiglading samtidig som jeg doblet årlig kjørelengde. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Snowleopard skrev (3 timer siden): Klar over at flere av bilene har fått disse "kanin-tennene", eller som jeg sammenligner det med nesborene til pumba i løvenes konge. Som sagt, jeg kan ta feil på hvilken bil jeg tror jeg så. Men dette er da nye 5-serie, og som jeg så det fra 3/4-dels vinkel, så tenker jeg at det i et kort øyeblikk kan gi det inntrykket: Liker i utgangspunktet den nye 8-serien, og der er grillen langt mer anonym, og ikke så brautende. EDIT: Jeg nevnte aldri nye 8-serie som en de har trådd feil med, men 85+ CSI har de nyrene de burde hentet inspirasjon fra på elblene: 5 serie er fin og lekker da . Ikke noe «stor» grill der. Likt «utseende» i fronten som nye 3-serie G20/21 som kom 2019. Og man kan få shadow line extended. Når det gjelder gamle 8-serie med vippelykter : den ser .. bare gammel ut i 2021 , glad de ikke er inspirert av frontfanger på den Digresjon: i Kina gir det høy status å ha en stor bil suv/limousine med svære griller. Og BMW ønsker seg nok en posisjon også der på sine større luksus limousiner og SUVer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 (endret) kremt skrev (4 timer siden): https://bavaria.no/kampanjer/i4-m50/ Vel det blir nærmere (eller over) 700.000,- for min del for hva «jeg» anser er akseptabelt utstyrsnivå på en slik bil samt inkludert originale vinterhjul. Utstyrspakken Supercharged «ALT utstyr» inneholder i tillegg blant annet: - Kjørerassistent Professional - Skinnseter - Instrumentpanel i skinn - Setevarme bak - Harman Kardon lydanlegg - Elektrisk setejustering med lagring - Soltak 659.900,- Vinterhjul 31.000,/ totalt 690 900 eks mva + Mva tillegg (>600k) 22.725,- 713.625,- Endret 2. juni 2021 av syar2003 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 syar2003 skrev (1 time siden): 5 serie er fin og lekker da . Ikke noe «stor» grill der. Likt «utseende» i fronten som nye 3-serie G20/21 som kom 2019. Og man kan få shadow line extended. Når det gjelder gamle 8-serie med vippelykter : den ser .. bare gammel ut i 2021 , glad de ikke er inspirert av frontfanger på den Digresjon: i Kina gir det høy status å ha en stor bil suv/limousine med svære griller. Og BMW ønsker seg nok en posisjon også der på sine større luksus limousiner og SUVer. Da muren falt, så vi at de i østeuropa var veldig glad i sterk farge på make-up, som gjorde at folk så glorete og billige ut, og de minnet mer om narko-horer som ikke kunne legge på make-up, der de gikk rundt og trodde de så kjempelekre ut. Det betyr ikke at de faktisk så lekre ut, annet enn i øynene til folk som etter vestlig smak ble betegnet som smakløse. Btw, jeg sa ikke at de skulle kopiere hele støtfangeren, bare at de burde kopiere grillen, altså de nusselige små nyrene. Sikker på at lidar og radar får plass bak der uansett. Synes rillen på nye 5-serie har vokst, og blitt ulekker nå. Det er ikke den værste, men den stikker seg veldig ut der det er blitt krom "all over". Og det finnes selvsagt de BMWene som er enda værre. Var vanskelig å se på nettsidene, men mener å huske at 7-serie hadde fått samme grillen i XXL-utgave, og kan jo selvsagt være den jeg så. X7 er ihvertfall blitt utstyrt med en grill som skremmer vannet av alle med relativt normalt syn, OG smakløkene på stell. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 (endret) Snowleopard skrev (12 minutter siden): Da muren falt, så vi at de i østeuropa var veldig glad i sterk farge på make-up, som gjorde at folk så glorete og billige ut, og de minnet mer om narko-horer som ikke kunne legge på make-up, der de gikk rundt og trodde de så kjempelekre ut. Det betyr ikke at de faktisk så lekre ut, annet enn i øynene til folk som etter vestlig smak ble betegnet som smakløse. Btw, jeg sa ikke at de skulle kopiere hele støtfangeren, bare at de burde kopiere grillen, altså de nusselige små nyrene. Sikker på at lidar og radar får plass bak der uansett. Synes rillen på nye 5-serie har vokst, og blitt ulekker nå. Det er ikke den værste, men den stikker seg veldig ut der det er blitt krom "all over". Og det finnes selvsagt de BMWene som er enda værre. Var vanskelig å se på nettsidene, men mener å huske at 7-serie hadde fått samme grillen i XXL-utgave, og kan jo selvsagt være den jeg så. X7 er ihvertfall blitt utstyrt med en grill som skremmer vannet av alle med relativt normalt syn, OG smakløkene på stell. Deg om det. Alle produsenter endrer front og grill i takt med tid og trender. Mye er kanskje også basert på funksjonelle endringer, lys/lukter f.eks har utviklet seg enormt. Det virker litt naivt å «kreve» at de skal beholde akkurat det samme uttrykket/nyrer i flere tiår. BMW er ikke noe unntak selv om de har vært flinke til å ivareta sin signatur og kjent for å være konservative Alt nytt krever tilvenning. Slengbukser og lange skjortesnipper ser helt merkelig ut i dag , men var kjempetøft på 70 tallet. Samme med skulderputer på 80 tallet , hockeysveis og mokkasiner med dusk. Endret 2. juni 2021 av syar2003 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 syar2003 skrev (1 minutt siden): Deg om det. Alle produsenter endrer front og grill i takt med tid og trender. Det virker litt naivt p «kreve» at de skal beholde akkurat det samme uttrykket/nyrer i flere tiår. BMW er ikke noe unntak selv om de har vært flinke til å ivareta sin signatur og kjent for å være konservative Alt nytt krever tilvenning. Slengbukser og lange skjortesnipper ser helt merkelig ut i dag , men var kjempetøft på 70 tallet. Samme med skulderputer på 80 tallet og hockeysveis og mokkasiner med dusk. Jeg ber da ikke om at de skal kopiere noe, eller la være om å forandre. Jeg ber om at de skal la seg inspirere av noe som er vakrere, og forfiner bilen. I utgangspunktet kunne de laget bare ramma rundt, men fortsette panseret bak nyrene. Nettopp det at elbiler ikke trenger grill, gjør at de kan tenke helt anderledes enn det de gjør her, nemlig å forsterke et element som de har holdt på med lenge. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 9 hours ago, Kahuna said: Med 50mil rekkevidde og 200kW ladeeffekt *bør* denne være bra nok for de fleste. Ja, hvis det altså er 50 mil rekkevidde, men det vet du jo godt det ikke er. Tipper reell rekkevidde for i4 (med 4x4) på vinteren og på motorvei vil ligge på maks 25 mil. Personlig trenger jeg som minimum 40 mil rekkevidde på motorvei (110-130 km/t) om vinteren. Familien bor i Danmark og jeg ønsker å kunne dra ditt uten så mye planlegging. Ladepause som fort legger til 1+ time(r) til den totale transporttid er fullstendig uakseptabelt. Slik det ser ut kan kanskje EQS bli den første ordentlige elbil der muligens kan klare en slik tur, men mon ikke prisen på den vil ligge på 1,5M og oppetter for et greit utstyrt bil og det vil være i al fall 500K mer enn jeg føler jeg kan forsvare å bruke på en bil. Jeg ser frem til å teste både bmw og mercedes, om det blir i år eller neste år, men jeg tror fortsatt det mest aktuelle vil være en plugin hybrid og jeg sikler litt etter den nye C-klasse plugin hybrid der skal komme på slutten av året. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Snowleopard skrev (10 minutter siden): Jeg ber da ikke om at de skal kopiere noe, eller la være om å forandre. Jeg ber om at de skal la seg inspirere av noe som er vakrere, og forfiner bilen. I utgangspunktet kunne de laget bare ramma rundt, men fortsette panseret bak nyrene. Nettopp det at elbiler ikke trenger grill, gjør at de kan tenke helt anderledes enn det de gjør her, nemlig å forsterke et element som de har holdt på med lenge. Vel , jeg er ikke helt enig . Med unntak av at kaninfjesgrillen ikke er noen favoritt hos meg heller. Men det vil aldri hindre meg i et kjøp. I4 er som sagt nye 4-serie chassis Da er i hovedsak chassis deler allerede bestemt . De oppnår således en veldig effektiv kryss produksjon av modeller og drivlinjer på samme fabrikk og produksjonslinje . I4 er også et el tilbud til de som er ute etter å bytte ut 4-serie GranCoupe. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 (endret) 9 minutes ago, tigerdyr said: Tipper reell rekkevidde for i4 (med 4x4) på vinteren og på motorvei vil ligge på maks 25 mil. 25 mil ut fra 75 kwh batteri tilsier et forbruk på 3 kwh/mil. Usikker på hvordan du skal klare så høyt forbruk på en relativt slank og snerten grand coupe. 150 km/t over finnmarksvidda i 50 minus kanskje. Noe sier meg at du ikke ville kjøpt en slik bil, uansett specs eller pris. Endret 2. juni 2021 av kremt 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 48 minutes ago, kremt said: 25 mil ut fra 75 kwh batteri tilsier et forbruk på 3 kwh/mil. Usikker på hvordan du skal klare så høyt forbruk på en relativt slank og snerten grand coupe. 150 km/t over finnmarksvidda i 50 minus kanskje. Noe sier meg at du ikke ville kjøpt en slik bil, uansett specs eller pris. Du får tro hva du vil. Den siste jeg testet var XC40 på motorvei rett før jul i ca +1 grader, så jeg vet i al fall at den ikke hadde gått mye mer enn 20 mil ut av de 43 mil de lovet. Andres erfaringer fra Polestar 2 var tilnærmet identiske, så jeg droppet å teste den. Hva i4'ern klarer vet jeg ikke før jeg får testet den, men tendensen fra egne og andres erfaringer er at WLTP som regel må deles på 2 for å finne omtrentlig rekkevidde på motorvei og vinter. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 syar2003 skrev (50 minutter siden): Vel , jeg er ikke helt enig . Med unntak av at kaninfjesgrillen ikke er noen favoritt hos meg heller. Men det vil aldri hindre meg i et kjøp. I4 er som sagt nye 4-serie chassis Da er i hovedsak chassis deler allerede bestemt . De oppnår således en veldig effektiv kryss produksjon av modeller og drivlinjer på samme fabrikk og produksjonslinje . I4 er også et el tilbud til de som er ute etter å bytte ut 4-serie GranCoupe. Å skifte ut kaningrillen og denne monstergrillen med noe langt penere, er jo mer eller mindre bare snakk om å presse noen nye panser som går lengre ned, og en enkel og rimelig plaststøpt grillomriss. Så det er ikke snakk om veldig store kostnader i den store sammenhengen. Er mye annet som er forskjellig som sikkert koster like mye eller mere å gjøre noe med. Jeg har ingen behov for å tilgi BMW for å lage noe som er direkte stygt, bare fordi det foretrekkes av nyrike kinesere og russere. Men klart, det er min vurdering. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Snowleopard skrev (13 minutter siden): Å skifte ut kaningrillen og denne monstergrillen med noe langt penere, er jo mer eller mindre bare snakk om å presse noen nye panser som går lengre ned, og en enkel og rimelig plaststøpt grillomriss. Så det er ikke snakk om veldig store kostnader i den store sammenhengen. Er mye annet som er forskjellig som sikkert koster like mye eller mere å gjøre noe med. Jeg har ingen behov for å tilgi BMW for å lage noe som er direkte stygt, bare fordi det foretrekkes av nyrike kinesere og russere. Men klart, det er min vurdering. Du kjøper tilsynelatende ikke Bmw allikevel så da er det bare å slutte å «rant’e» og gjenta seg selv om hvor fæle grillene er, AWD ,hvor lange panser de har med fravær av frunk for pilsen og ladekabelen osv. Og bidra til de samme ensporede diskusjoner hver gang en ny elbil skal bedømmes av den selvoppnevnte «elbil eliten». Tror fleste her har fått med seg dine synspunkter inklusive undertegnede. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 syar2003 skrev (5 minutter siden): Du kjøper tilsynelatende ikke Bmw allikevel så da er det bare å slutte å «rant’e» og gjenta seg selv om hvor fæle grillene er, AWD ,hvor lange panser de har med fravær av frunk for pilsen og ladekabelen osv. Og bidra til de samme ensporede diskusjoner hver gang en ny elbil skal bedømmes av den selvoppnevnte «elbil eliten». Tror fleste her har fått med seg dine synspunkter inklusive undertegnede. Har hatt BMW før... Trenger ikke si noe mer om den saken. Du kan herved slutte å synse og tro noe om den saken. Diskuterer gjerne bil, design, funksjoner og annet rundt det. Er ikke helt med når man er nødt til å vri det mot person. Det bare virker tarvelig og smålig. 2 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Snowleopard skrev (5 minutter siden): Har hatt BMW før... Trenger ikke si noe mer om den saken. Du kan herved slutte å synse og tro noe om den saken. Diskuterer gjerne bil, design, funksjoner og annet rundt det. Er ikke helt med når man er nødt til å vri det mot person. Det bare virker tarvelig og smålig. Jeg synser ikke og tror at du tilsynelatende ikke kjøper Bmw anno 2021 - du sier det selv at det er stygt og ikke vakkert.Og at du aldri vil kjøpe en ny bil som ikke har frunk. Det er ikke saklige diskusjoner å gjenta seg selv med de samme argumentene gang etter gang og ikke tilby annet enn wot. Likeledes med tarvelige bilder og kommentarer. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 1 hour ago, tigerdyr said: Du får tro hva du vil. Den siste jeg testet var XC40 på motorvei rett før jul i ca +1 grader, så jeg vet i al fall at den ikke hadde gått mye mer enn 20 mil ut av de 43 mil de lovet. Andres erfaringer fra Polestar 2 var tilnærmet identiske, så jeg droppet å teste den. Hva i4'ern klarer vet jeg ikke før jeg får testet den, men tendensen fra egne og andres erfaringer er at WLTP som regel må deles på 2 for å finne omtrentlig rekkevidde på motorvei og vinter. Sjekk vårtesten av iX3, oppgitt 450 km, test 432 km, fra minus 5 til +4 grader i testen, forbruk 1.7 kWh/mil Sommertest: Oppgitt 450 km, test 556 km, forhold litt ukjent, trolig mellom 15 og 25 grader på det meste av turen (testen gikk i dag 2.juni). Forbruk 1.33 kWh/mil. Du nevner de 2 volvo bilene som har størst avvik av absolutt alle, synd at du har testet akkurat de. PS2 og XC40 er kjent for et horribelt forbruk særlig på vinteren. Man kan bare anta resultater på i4, men iX3 tester virker lovende, og BMW ser ut til å underrapportere tall både på rekkevidde og akselerasjon. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 syar2003 skrev (1 minutt siden): Jeg synser ikke og tror at du tilsynelatende ikke kjøper Bmw anno 2021 - du sier det selv at det er stygt og ikke vakkert.Og at du aldri vil kjøpe en ny bil som ikke har frunk. Det er ikke saklige diskusjoner å gjenta seg selv med de samme argumentene gang etter gang og ikke tilby annet enn wot. Likeledes med tarvelige bilder og kommentarer. At jeg ikke er i gata for BMW anno -21 har jeg allerede skrevet, men du begrenset deg ikke innen det, men konkluderte mer generelt at jeg sannsynligvis ikke var noe BMW-kunde-potensiale. Den synes jeg var ufin, og gikk mot person. Når man trekker diskusjonen lenger på hvem det passer for, hvorfor BMW velger det ene fremfor det andre eller hvorvidt det er pga kostnadsbesparelser, så synes jeg det er merkelig å klage på at du får svar på dette, selv om det ikke passer overens med ditt syn. Det er tross alt snakk om en diskusjon med forskjellige synspunkter. Men skjønner at nå er svarene for ubehagelige, og argumentene treffer ikke, så det blir ubehagelig å svare for å forsvare BMW. Så da tenker jeg det er best vi stopper begge to, og heller være enige om at vi har motsatt syn på dette. Noe som burde være helt greit. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå