Gå til innhold

BMW lanserer i4. Her er detaljene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pen bak men grillen er fortsatt skamstygg og ødelegger veldig for meg, forstår ikke hva de tenker på når de bevisst fortsetter med det designet. 

Kompetitiv rekkevidde, men tror ikke jeg kjøper elbil før det blir gjort et gjennombrudd i batteri teknologi som gjør at elbiler kan måle seg med drivstoff biler når det kommer til rekkevidde og ladetid. 

Lenke til kommentar
Solheim skrev (15 minutter siden):

Kompetitiv rekkevidde, men tror ikke jeg kjøper elbil før det blir gjort et gjennombrudd i batteri teknologi som gjør at elbiler kan måle seg med drivstoff biler når det kommer til rekkevidde og ladetid. 

Hvor mye trenger du egentlig? Man kan alltid ønske seg mer men det avgjørende er om bilen har god nok rekkevidde og høy nok ladefart til at den enkelt passer inn i ditt bruksmønster. Med 50mil rekkevidde og 200kW ladeeffekt *bør* denne være bra nok for de fleste.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Hvor mye trenger du egentlig? Man kan alltid ønske seg mer men det avgjørende er om bilen har god nok rekkevidde og høy nok ladefart til at den enkelt passer inn i ditt bruksmønster. Med 50mil rekkevidde og 200kW ladeeffekt *bør* denne være bra nok for de fleste.

Helst godt over 1000km på en lading siden jeg skal ut i skauen, i kalde miljøer om vinteren og opp i fjellene. Ford sin nye elektriske pickup virker veldig interessant men rekkevidden er fortsatt ikke helt der. 

Lenke til kommentar
Solheim skrev (8 minutter siden):

Helst godt over 1000km på en lading siden jeg skal ut i skauen, i kalde miljøer om vinteren og opp i fjellene. Ford sin nye elektriske pickup virker veldig interessant men rekkevidden er fortsatt ikke helt der. 

Så du planlegger å kjøre på traktorvei i terrenget, midt på vinteren, fra nede i sørsiden av Agder og opp til Mo i Rana sånn ca? Eventuelt fra Agder og omtrent opp til Trondheim tur retur? Alt uten (lade)pauser?

Da spørs det om det ikke finnes mer egnede kjøretøy for deg på Felleskjøpet enn i ordinære bilbutikker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Så du skal kjøre 50 mil, parkere på fjellet, og kjøre hjem igjen? Da er løsningen så enkel som at du bryter opp de 50-mils etappene og lader underveis, sånn etter 35 mil, mens du kjøper hermetikk og tørrfor. Om du skal vente på 1000km-batteriet tror jeg du kan vente lenge, alternativt betale mye for å få det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Solheim skrev (28 minutter siden):

Helst godt over 1000km på en lading siden jeg skal ut i skauen, i kalde miljøer om vinteren og opp i fjellene. Ford sin nye elektriske pickup virker veldig interessant men rekkevidden er fortsatt ikke helt der. 

Da ser du nok på feil teknologi. Selv om evt. en stor og dyr elbil med fremtidig fasttoffbatterier kan potensielt klare 1000 km rekkevidde om sommeren, så blir tapet om vinteren og i kulde på gjerne 30-40%.

Det er nok kun hydrogenbil som vil oppnå det du ønsker av rekkevidde året rundt. 

Lenke til kommentar
Solheim skrev (1 time siden):

Pen bak men grillen er fortsatt skamstygg og ødelegger veldig for meg, forstår ikke hva de tenker på når de bevisst fortsetter med det designet. 

Tyskerne har tydeligvis en forkjærlighet for gørrfæle griller. Bare se på nyere Audi. Jo verre , jo bedre tydeligvis.

Men ellers så ser jo denne BMW'en bra ut. Både innvendig og utvendig. Endelig kommer elbiler for de som ikke vil ha ELbiler med sære design.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne likte jeg veldig. Svært lovende og fristende! Rett opp på førsteplass på ønskelista noen år frem i tid.

Angående grillen så vil det forundre meg om det ikke blir et 3.parts marked for deksler som dekker den. Foliering er også en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tyskerne har tydeligvis en forkjærlighet for gørrfæle griller. Bare se på nyere Audi. Jo verre , jo bedre tydeligvis.

Men ellers så ser jo denne BMW'en bra ut. Både innvendig og utvendig. Endelig kommer elbiler for de som ikke vil ha ELbiler med sære design.

Kjørte i byen, og så en BMW med en svær og glinsende kromgrill, og fikk følelsen av at jeg møtte på dette IRL:

attachment.php?s=a4947b48b89c064cc72d635

Nå så jeg ikke hvilken BMW det var, for det var ved innkjøring i en rundkjøring som ble etterfulgt av rundkjøring nummer 2, og bilen forsvant bak meg et sted på veien (sikkert svingt av). Men mulig det var nye 5-serie, for jeg mener det var mer sedan enn SUV, og 5-serie er vel den jeg ser med med mest prominent grill ut fra bilder på bmw.no.

Nå er jeg fullstendig klar over at denne vitsetegningen er sterkt overdrevent, men akkurat der og da, så var det f..n meg ikke langt unna det synet jeg ble møtt av. Skikkelig jalla, og skikkelig turn off.

Det med BMW sin hang til å lage grillene så store og uappetittlige også på elbilene, samt at de ikke gidder å lage frunk når det tydeligvis er mer enn godt nok med plass under det lange panseret, som også er et BMW-varemerke, gjør at jeg ikke kommer til å se til dem for elbil med det første.

Jeg har lenge sagt at BMW burde komme med elbiler som i realiteten er skallet til ice-bilene, men dedikerte elbiler. Men der jeg synes de kunne laget pene men lukkede fronter med et lite og nett omriss av nyregrillen, litt som på f.eks. den gamle 8-serien, har altså BMW gått helt motsatt vei. Veldig, veldig synd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs om du vente en god stund, da. Batteri er dyrere enn volum i en drivstoff-tank, og dersom det viser seg at 95% av markedet klarer seg med for eksempel 700 km rekkevidde, kan det bli et dårlig utvalg av biler som går særlig lenger.

Jeg tror at markedet før eller siden vil lande på en rekkevidde som er tilstrekkelig, og at andre egenskaper vil bli tillagt større vekt fremfor ytterligere økning av rekkevidden. Akkurat hvor denne grensen går aner jeg ikke, men blir ikke overrasket om den er godt under 1000 km.

Lenke til kommentar

Ganske greie priser. 599 tusen for fully charged M50 awd, ca 520 hk, 200 kW lading, 510 km wltp (tester av iX3 viser svært realistiske tall i forhold til testnorm). 40 modellen skjønner jeg ikke poenget med sånn som den er priset, rart de i hele tatt tilbyr den.

Lenke til kommentar

@Snowleopard da tror jeg du må se om igjen eller få deg nye briller :) 
Hverken 1-3-5 eller 8-serie har fått de nye utskjelte grill design/uttrykket men de er litt strekt horisontalt og går over i lyktene og er mer i flukt med panser øverst. 8-serie anno 2021 er jo griselekker i forhold til 4-serie/M4. Kun 4-serie og M3/M4 har fått det sammen med IX og i4(som i bunn og grunn er i karosseridesign  el 4-serie GranCoupe).

SUVen X7 har noe helt annet grill design/uttrykk , men er blitt unødvendig stort.

Men smaken er som baken. Noen liker det ene og noen det andre og noen bryr seg ikke om hvordan bilen ser ut foran utenifra.

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Ganske greie priser. 599 tusen for fully charged M50 awd, ca 520 hk, 200 kW lading, 510 km wltp (tester av iX3 viser svært realistiske tall i forhold til testnorm). 40 modellen skjønner jeg ikke poenget med sånn som den er priset, rart de i hele tatt tilbyr den.

Stemmer virkelig dette 😮 ?
Iflg CarBuzz er prisen i u.s 65.000$ for I4 M50 og 55.000$ for I4 eDrive40

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (17 minutter siden):

@Snowleopard da tror jeg du må se om igjen eller få deg nye briller :) 
Hverken 1-3-5 eller 8-serie har fått de nye utskjelte grill design/uttrykket men de er litt strekt horisontalt og går over i lyktene og er mer i flukt med panser øverst. 8-serie anno 2021 er jo griselekker i forhold til 4-serie/M4. Kun 4-serie og M3/M4 har fått det sammen med IX og i4(som i bunn og grunn er i karosseridesign  el 4-serie GranCoupe).

SUVen X7 har noe helt annet grill design/uttrykk , men er blitt unødvendig stort.

Men smaken er som baken. Noen liker det ene og noen det andre og noen bryr seg ikke om hvordan bilen ser ut foran utenifra.

Klar over at flere av bilene har fått disse "kanin-tennene", eller som jeg sammenligner det med nesborene til pumba i løvenes konge.

Pumba-the-lion-king-2-simbas-pride-27411

Som sagt, jeg kan ta feil på hvilken bil jeg tror jeg så. Men dette er da nye 5-serie, og som jeg så det fra 3/4-dels vinkel, så tenker jeg at det i et kort øyeblikk kan gi det inntrykket:

BMW-5-Series-2021-1600-51.jpg

Liker i utgangspunktet den nye 8-serien, og der er grillen langt mer anonym, og ikke så brautende.

EDIT: Jeg nevnte aldri nye 8-serie som en de har trådd feil med, men 85+ CSI har de nyrene de burde hentet inspirasjon fra på elblene:

BMW_850i_E31_-_Flickr_-_Alexandre_Pr%C3%

Endret av Snowleopard
Oppklare misforståelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Kjørte i byen, og så en BMW med en svær og glinsende kromgrill, og fikk følelsen av at jeg møtte på dette IRL:

attachment.php?s=a4947b48b89c064cc72d635

Nå så jeg ikke hvilken BMW det var, for det var ved innkjøring i en rundkjøring som ble etterfulgt av rundkjøring nummer 2, og bilen forsvant bak meg et sted på veien (sikkert svingt av). Men mulig det var nye 5-serie, for jeg mener det var mer sedan enn SUV, og 5-serie er vel den jeg ser med med mest prominent grill ut fra bilder på bmw.no.

Nå er jeg fullstendig klar over at denne vitsetegningen er sterkt overdrevent, men akkurat der og da, så var det f..n meg ikke langt unna det synet jeg ble møtt av. Skikkelig jalla, og skikkelig turn off.

Det med BMW sin hang til å lage grillene så store og uappetittlige også på elbilene, samt at de ikke gidder å lage frunk når det tydeligvis er mer enn godt nok med plass under det lange panseret, som også er et BMW-varemerke, gjør at jeg ikke kommer til å se til dem for elbil med det første.

Jeg har lenge sagt at BMW burde komme med elbiler som i realiteten er skallet til ice-bilene, men dedikerte elbiler. Men der jeg synes de kunne laget pene men lukkede fronter med et lite og nett omriss av nyregrillen, litt som på f.eks. den gamle 8-serien, har altså BMW gått helt motsatt vei. Veldig, veldig synd.

Ja det er en tydelig trend på tyske biler (og Lexus?) at jo større/dyrere biler, jo desto større blir prosentandelen av fronten som skal dekkes av en ekstrem glorete grill. Og selv på elbiler, som slett ikke trenger noen stor grill i hele tatt, så det er tydelig at det kun er en design-gimmick.

Trøsten for eierne er vel at de slipper å se grillen når de sitter i bilen og kjører. 😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...