Adsuavwyavaywvw Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Hei, kunne noen ha regnet dette for meg. Skjønner ikkw helt hvordan jeg skal gå fram. Takk på forhånd. Endret 1. juni 2021 av Adsuavwyavaywvw Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Tenker følgende om løsningsmetode: Oppgaven spør om absoluttverdien av vektor u som funksjon av vektorene a og b. Men du har kun oppgitt absoluttverdien av vektorene. Derfor må du først finne vektor a og b. Du har oppgitt vektormultiplikasjonen og er forsåvidt det eneste du har å arbeide med. Om du bruker formelen så ser du at du kan regne ut vinkelen mellom vektor a og b. Da har du egentlig alt du trenger for å komme deg videre. Hvis dette er hele oppgaveteksten, så har du ikke oppgitt noen startretning, så jeg ville satt som forutsetning at vektor a settes til 0 grader, dvs bortover langs x-aksen (for enkelhets skyld, merk at oppgaven ikke spør om vektoren u men absoluttverdien til vektor u). Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 3. juni 2021 Del Skrevet 3. juni 2021 Må skrive dette uten vektorpil siden forumet kvitta seg med LaTeX, men... u^2 = (5a)^2 + 2(5a)(7b) + (7b)^2 Når du nå ganger ut disse parentesene, så får du eksempelvis (5a)^2 = 25a^2, der a^2 = a*a = |a|^2 = 3^2 = 9. Vi får da u^2 = 25*9 + 70*7 + 49*25. Så |u| = sqrt(u^2) = sqrt(25*9 + 70*7 + 49*25). Forenkle under rottegnet så er du ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå