Gå til innhold

Dårlig nedlastning hastighet hos Telia Fiber - Hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei

Fått 750/750 fra Telia (eneste tilgjengelig her ute).

har testet fra Asux XT8 nå i dag som er koblet rett på fiberconverter, uten modem i mellom og får bare 350mbits ned, mens jeg får 750 opp.

Har testet fra en PC tilkoblet ruter med kabel, og direkte fra rutergrensesnittet, de har en speedtest variant innebygd. 

Hva kan telia gjøre her? Det er jo litt dårlig syntes jeg. 

2021-06-01 21_26_39-ASUS Wireless Router ZenWiFi AX - Internet Speed.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første er kanskje å ta kontakt med Telia og høre om de kan se noe problemer med forbindelsen fra sine systemer?

Brukte du samme nettverkskabel mot XT8 som mot PC-en?

Kjenner ikke til speedtest-funksjonaliteten i XT8. Av egen erfaring har jeg sett at ytelsen mot speedtest.net kan variere en del, og at det kan være nødvendig å velge en annen server enn det som automatisk blir valgt i en del tilfeller for å få reell hastighet. Prøv evt. nedlastinger som "presse linja" - f.eks. flere nedlastinger i parallell fra http://ftp.uninett.no/ubuntu/dists/

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 1.6.2021 den 23.28):

Første er kanskje å ta kontakt med Telia og høre om de kan se noe problemer med forbindelsen fra sine systemer?

Brukte du samme nettverkskabel mot XT8 som mot PC-en?

Kjenner ikke til speedtest-funksjonaliteten i XT8. Av egen erfaring har jeg sett at ytelsen mot speedtest.net kan variere en del, og at det kan være nødvendig å velge en annen server enn det som automatisk blir valgt i en del tilfeller for å få reell hastighet. Prøv evt. nedlastinger som "presse linja" - f.eks. flere nedlastinger i parallell fra http://ftp.uninett.no/ubuntu/dists/

Ser for meg at ting faller når folk kommer hjem fra jobb. Denne kjører en test hvert 10 min. 

dette er gjort av en maskin, som er tilkoblet xt8 med kabel. Alt cat6 er ingen flaskehalser i hjemmet.

A7DE7F8B-E33F-4D60-81AD-1AA9E41F0C2D.png

Lenke til kommentar

Ser ut som du kjører med ruter-bak-ruter. Er vel kanskje det første jeg ville prøvd å unngå, av flere årsaker. Vil anta modemet fra Telia kan settes i bridgemode.

Ping-tidene mot vg.no ser jo ellers ikke så uvanlige ut for HFC vil jeg anta. Her er det vel også et element at du er et annet sted i landet, og dermed kan man ikke helt sammenligne det det "alle andre har". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...