Realfagseleven Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Trenger hjelp til å forstå forskjellen hvordan ulike kilder kan brukes, skjønner ikkke helt frosjkjellen på levning og beretning. Hvis jeg ser på et lovverk for å se på hvordan de forskjellige gruppene i samfunnet ble behandlet forskjellig; er det da en beretning? Er et gammelt sitat en beretning? Endret 1. juni 2021 av Realfagseleven Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 15. juni 2021 Del Skrevet 15. juni 2021 Fant denne linken som forklarer det på en enkel og opplysende måte: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/skole/8-10.trinn-ungdom/andre-verdenskrig/hva-er-en-historisk-kilde Quote Hvis jeg ser på et lovverk for å se på hvordan de forskjellige gruppene i samfunnet ble behandlet forskjellig; er det da en beretning? Nei vil heller si det er en primærkilde. Ved å studere hva lovverket sa i den gitte tidsperioden, kan det bidra inn i "puslespillet" for å forklare hvordan gruppene ble behandlet. På den andre siden er historien full av eksempler på lover som ikke har blitt håndhevet, såkalte sovende lover. Et artig eksempel på dette er Eidsberg kommune, som fortsatt den dag i dag har forbud mot å spille fotball i parker eller på stranden 😄 Og det er her beretningene kommer inn i bildet. For å skaffe deg et innblikk i hvordan lovverket ble praktisert og oppfattet i samfunnet er det nødvendig å studere fortellingene fra de som levde på den tiden. Det er dette som kalles førstehåndsberetninger. Disse fortellingene kan for eksempel være dagbøker eller brev fra folk som opplevde forskjellsbehandlingen på nært hold. Her er det viktig å være kildekritisk. Det kan være store forskjeller mellom de som ble behandlet bra og de som ble behandlet dårlig. Gullet ligger i å finne ut av hvem som forteller historien, og hvilken motivasjon de kan ha for å gjøre det på den måten. Quote Eksempel: Mario og Luigi spiller FIFA og Mario vinner kampen. Til vennene deres legger Mario på litt ekstra og hevder at han "knuste Luigi overlegent". Luigi derimot forteller at Mario hadde "ren flaks og at spillkontrolleren ikke fungerte som den skulle". Hvem har rett, hvem har feil? Det riktige svaret ligger kanskje et sted i mellom. Det er opp til deg å vurdere kildene for å komme nærmere det som faktisk skjedde. Kanskje finnes det flere kilder som kan underbygge eller slå hull på fortellingene til Mario og Luigi? I dette eksempelet blir spillkontrolleren til Mario en levning. Altså et stykke fysisk bevis fra fortiden som kan sjekkes i nåtiden for å se om beretningen til Mario stemmer. Kanskje var det spor av kafferester som hadde sørget for at knappene ikke fungerte som de skulle? Isåfall er Mario's beretning mer troverdig enn Luigis. Men ofte kan det være vanskelig å finne førstehåndsberetninger tilbake i tid. For eksempel kan det være vanskelig å finne dagbøker og brev fra gruppene lavest i samfunnet, da svært få av dem kunne lese og skrive. Da må vi ty til andre kilder som kan fortelle om hvordan forholdene var. Kanskje var det noen som ble fortalt hva de svakeste opplevde og skrev det ned basert på det de hadde hørt? Dette kalles andrehåndsberetninger. For å oppsummere: Primærkilde: Faktiske kilder fra perioden som lover, aviser, bilder osv. Sekundærkilde: En kilde utarbeidet ved å studere primærkildene. Lærebøker og historiebøker er eksempler på sekundærkilder. Førstehåndsberetning: Fortelling fra en person som har vært tilstede i hendelsen eller perioden. Andrehåndsberetning: Fortelling fra en person som ikke har vært tilstede, men gjenforteller basert på det han har hørt fra andre som var tilstede. Levning: Et stykke fysisk bevis fra fortiden som har overlevd frem til idag. En levning kan også være en primærkilde, men inneholde ekstra spor som kan si noe mer enn bare informasjonen i kilden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå