Marinade87 Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 I USA vet jeg at det finnes vinduvarianter av aircondition som er ment å stå i karmen. Der har de ofte høye, smale vinduer der glasset heises opp i et spor istedenfor å vippes ut slik det gjøres her. Så det er gjerne derfor de ikke er på markedet her. Men fordelen med de er at "utedelen" da er på utsiden og "innedelen" er på innsiden, og de blåser kald luft uten at luft trekkes ut av rommet. For luften den trenger til å kjøle ned "utedelen", hentes utefra. Her selges kun de portable på hjul, med 1 slange bak som skal lede luften ut. Problemet er da at all luften som slangen blåser ut, kommer fra innsiden, og da må komme inn igjen i huset. Det hjelper lite da at enheten blåser kald luft i fronten, når den like etterpå trekker ut igjen den kjølige luften fra rommet via slangen, og denne luften må erstattes av varm uteluft som siver inn gjennom ventiler og sprekker. Men jeg vet at disse portable på hjul, også finnes i varianter med to slanger, slik at man unngår at den trekker luft ut. Men aldri sett noen til salgs i Norge. Fastmontert varmepumpe er selvsagt det beste, men ikke aktuelt her, da dette skal brukes mer midlertidig og portabelt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Fant denne, medfølgende vinduskit https://www.komplett.no/product/1174354/hjem-fritid/husholdningsapparater/klima-varme/klimaanlegg/woods-ac-milan-7k-wifi# Edit: Har aldri sett en modell som er ment å monteres helt i vinduet her til lands, men mange har mulighet for slange for å sende den varme luften ut. Endret 1. juni 2021 av Melonskall Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Alle disse "vindus" løsningene ser ut til å være laget for amerikanske vinduer fremfor våre typiske vipp eller sving vinduer. Lenke til kommentar
Marinade87 Skrevet 1. juni 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 De fleste er slik at de har 1 slange til å sende varm luft ut slik som den det linkes til. Men det jeg er på utkikk etter, er en som også har en ekstra slange for å suge ny luft utefra, istedenfor at den tar av luften som er inne i rommet. De er en del mer energieffektive Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Marinade87 skrev (25 minutter siden): De fleste er slik at de har 1 slange til å sende varm luft ut slik som den det linkes til. Men det jeg er på utkikk etter, er en som også har en ekstra slange for å suge ny luft utefra, istedenfor at den tar av luften som er inne i rommet. De er en del mer energieffektive Man bruker inneluften til å kjøle ned kondensatoren og deretter sendes den varme lufta ut, kan ikke se at det kan bli noe mer effektivt enn det uten å flytte pumpa og kondensatoren ut(altså tradisjonelle varmepumpe) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 freddy85 skrev (2 minutter siden): Man bruker inneluften til å kjøle ned kondensatoren og deretter sendes den varme lufta ut, kan ikke se at det kan bli noe mer effektivt enn det uten å flytte pumpa og kondensatoren ut(altså tradisjonelle varmepumpe) Blåser man ut luft må luft komme inn ett sted. Altså kommer det inn varm luft utenifra og inn. Evt blir det vakuum inne.. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 1 minute ago, freddy85 said: Man bruker inneluften til å kjøle ned kondensatoren og deretter sendes den varme lufta ut, kan ikke se at det kan bli noe mer effektivt enn det uten å flytte pumpa og kondensatoren ut(altså tradisjonelle varmepumpe) Jo, hvis utetemperaturen er høyere enn innetemperaturen, så tilføres det jo varme når uteluften siver inn. Forsøkte å leite litt på Prisjakt, men finner ingen med slange ut og slange inn. https://www.prisjakt.no/c/air-conditioners Fant der i mot noen ganske billige hos Jula til henholdsvis ca 2.500 og 4.000 https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/kaldluft/klimaanlegg/klimaanlegg-013946/ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Marinade87 skrev (44 minutter siden): De fleste er slik at de har 1 slange til å sende varm luft ut slik som den det linkes til. Men det jeg er på utkikk etter, er en som også har en ekstra slange for å suge ny luft utefra, istedenfor at den tar av luften som er inne i rommet. De er en del mer energieffektive Det kan ikke være mer energieffektivt, da kjøler man jo bare ned varmere luft. Det er mer hensiktsmessig å kjøle ned luft som alerede er kaldere enn uteluft og holde den luften på et gitt nivå. Mulig det er noe jeg ikke forstår selvfølgelig, men jeg kan ikke tenke meg at det er hensiktsmessig annet enn i form av å få frisk luft inn kontinuerlig. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Melonskall skrev (3 minutter siden): Det kan ikke være mer energieffektivt, da kjøler man jo bare ned varmere luft. Det er mer hensiktsmessig å kjøle ned luft som alerede er kaldere enn uteluft og holde den luften på et gitt nivå. Mulig det er noe jeg ikke forstår selvfølgelig, men jeg kan ikke tenke meg at det er hensiktsmessig annet enn i form av å få frisk luft inn kontinuerlig. Problemet er at om du blåser ut f.eks 100l varm luft brukt til å kjøle ned luften inne, så suger du også inn 100l luft utenifra, som er varm. Om det er to slanger, så får man ett lukket system innendørs der kun nedkjølt luft kommer, ikke varm luft utenifra. Altså slipper ac å kjøle ned luft den drar inn ved at den lager undertrykk. Å ha kun 1 slange er litt som å ha vinduet oppe og en vifte som blåser inn varm luft utenifra, samtidig som man vil kjøle ned. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 arne22 skrev (12 minutter siden): Jo, hvis utetemperaturen er høyere enn innetemperaturen, så tilføres det jo varme når uteluften siver inn. Forsøkte å leite litt på Prisjakt, men finner ingen med slange ut og slange inn. https://www.prisjakt.no/c/air-conditioners Fant der i mot noen ganske billige hos Jula til henholdsvis ca 2.500 og 4.000 https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/kaldluft/klimaanlegg/klimaanlegg-013946/ Da får du bare heller kjøpe deg en vifte til å plassere i vinduet:) mye mye billigere også. Både når det gjelder strøm og anskaffelse. Siden luften ute i ditt tilfelle er mye kaldere enn den inne. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 (endret) Hvis man har to slanger, en ut og en inn, så vil man jo bruke den varmere luften utenifra uansett? Hvis man ikke slipper noe inn fra det lukkede systemet så blir det jo bare et vanlig kjøleelement, fungerer som kjøleskapet. Og da trenger man heller ikke luft inn og luft ut i det hele tatt. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner ikke helt greia da et lukket system ikke er noe jeg har hørt om når det kommer til kjølesystemer av denne typen og det da bare blir som å ha kjøleskapdøra åpen. Edit: Kondens er greia, å ha kjøleskapet åpent er dumt pga. kondens Endret 1. juni 2021 av Melonskall Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Jeg har sett slike me dobbel luftekanal i USA, og jeg aner ikke hvorfor de ikke finnes i Norge. Ihvertfall, jeg har akkurat kjøpt en fra Clas til 3k (ser mistenkelig lik ut den til 2.5k fra Jula). Hittil er jeg fornøyd nok, det var siste utvei for å få etasjen med barnerom kald. Den ser ut til å greie å holde ca 20-30 kvm nede på ca 20grader, selv med sol på en dårlig isolert vegg. Etasjen var før over 24 grader 😕 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Marinade87 skrev (1 time siden): De fleste er slik at de har 1 slange til å sende varm luft ut slik som den det linkes til. Men det jeg er på utkikk etter, er en som også har en ekstra slange for å suge ny luft utefra, istedenfor at den tar av luften som er inne i rommet. De er en del mer energieffektive Du får frisk luft inn selv om det er kun en slange som blåser ut. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Melonskall skrev (12 minutter siden): Hvis man har to slanger, en ut og en inn, så vil man jo bruke den varmere luften utenifra uansett? Hvis man ikke slipper noe inn fra det lukkede systemet så blir det jo bare et vanlig kjøleelement, fungerer som kjøleskapet. Og da trenger man heller ikke luft inn og luft ut i det hele tatt. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner ikke helt greia da et lukket system ikke er noe jeg har hørt om når det kommer til kjølesystemer av denne typen og det da bare blir som å ha kjøleskapdøra åpen. Edit: Kondens er greia, å ha kjøleskapet åpent er dumt pga. kondens Tingen er at de med en slange, suger luften du har i rommet, som du driver å KJØLER ned, og varmer den opp og kaster ut. Luften som sirkulerer igjennom viften som blåser ut i rommet kjøles jo selvfølgelig ned. Poenget til trådstarter er at de med to kanaler, som henter luft til konsensator utenfra er mye mer effektive da de ikke stjeler kald luft, fra nettopp rommet. Vi har to stk selv, og det er betydelige mengder med luft som blåses rett ut fra rommet. 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Melonskall skrev (10 minutter siden): Hvis man har to slanger, en ut og en inn, så vil man jo bruke den varmere luften utenifra uansett? Hvis man ikke slipper noe inn fra det lukkede systemet så blir det jo bare et vanlig kjøleelement, fungerer som kjøleskapet. Og da trenger man heller ikke luft inn og luft ut i det hele tatt. Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner ikke helt greia da et lukket system ikke er noe jeg har hørt om når det kommer til kjølesystemer av denne typen og det da bare blir som å ha kjøleskapdøra åpen. Edit: Kondens er greia, å ha kjøleskapet åpent er dumt pga. kondens Det er jo bedre å bruke den varmere lufta utendørs istedenfor å blåse den allerede nedkjølte lufta ut igjen. En vanlig AC blåser kald luft ut foran, tar inn den kalde lufta igjen fra siden og blåser varmluft ut bak. Med to slanger så har du både inn og utlufting fra utsiden og kun kaldluft som blåser ut inne. Veldig rotete forklart ser jeg men men 😛 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Da tror jeg at jeg forstår prinsippet, takker Får håpe TS finner det han er ute etter da Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Så da må man ha 1 slange på hver side av huset da så kondensatoren ikke suger inn utlufta fra slange 2. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 Noe slikt hadde vært nice: https://no.trotec.com/produkter-og-tjenester/maskiner-homecomfort/klimatisering/komfort-klimaanlegg-i-pac-serien/pac-4600/ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 MegaMann2 skrev (2 minutter siden): Noe slikt hadde vært nice: https://no.trotec.com/produkter-og-tjenester/maskiner-homecomfort/klimatisering/komfort-klimaanlegg-i-pac-serien/pac-4600/ Bare å kjøpe det, men til den prisen så kan man likeså installere varmepumpe. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 1. juni 2021 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2021 MegaMann2 skrev (2 minutter siden): Noe slikt hadde vært nice: https://no.trotec.com/produkter-og-tjenester/maskiner-homecomfort/klimatisering/komfort-klimaanlegg-i-pac-serien/pac-4600/ Med den prisen der er det jo billigere å montere AC med inne og utedel.. Den lokale leverandøren hadde tilbud nå på 8000+montering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå