RaymondK Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 I januar bestilte og betalte jeg noen varer fra et firma ved navn Relekta. Varene kom aldri, men selger mener dem er blitt levert. Alt han har til "bevis" er en fraktseddel uten underskrift av andre enn sjåføren selv. Fakta er at varene aldri ble levert, -ihvertfall ikke til meg. Er det noen tidsfrister for når man kan trekke seg fra kjøpet og kreve å få pengene tilbakebetalt? Virker ikke som at selger har tenkt å ordne opp på allminnelig vis. Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Har du betalt med kredittkort? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.Er det avtalt et tidsrom for levering, har selgeren rett til å velge tidspunktet om forholdene ikke viser at valget er forbrukerens.Har selgeren ved hentekjøp rett til å velge tidspunktet for levering, skal han eller hun i tide gi forbrukeren melding om når tingen kan hentes. Men problemet er nettbutikken vanskelig må du ta med forbrukerådet eller domstolen hvis det er useriøst firma, så det er jo risikoen. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Her kommer vel forbrukerkjøpsloven til anvendelse. Jeg ville vært rask med å kreve oppfyllelse og ta vare på all korrespondanse med selger. § 21.Rett til oppfyllelse Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 @LMH1 Relevant lov her er nok forbrukerkjøpsloven, ikke kjøpsloven. Bestemmelsene om levering er ulike. §7 slår fast at levering har funnet sted når forbrukeren har den i hende. @RaymondK her må du nesten bare klage og konstantere at du ikke har fått gjenstanden din. Om de krangler, så gå til banken om du har betalt med kort. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Det enkleste er bare å sende en melding til Forbrukerrådet med en gang siden du alerede har problemer med selger https://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Juggel skrev (3 minutter siden): Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. Men er ikke foreldresfristen 3 år som mye annet som ubetale regninger? Så skal mye til man venter for lenge,. Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Joda, TS har nok lengre tid på seg. Men som med alle forbrukerproblemer man kan havne opp i er det greit å ta tak i ting så fort som mulig. Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 2. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2021 Glemte visst å si at dette gjelder firmaet mitt. Forbrukerloven og forbrukerrådet gjelder vel ikke siden firma ikke regnes som forbruker? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Da bør du kanskje ikke poste i kategorien forbrukerrett. Etter kjøpsloven er varen levert når den er forsvarlig sendt. Selger har dermed oppfylt sin forpliktelse og har ikke noe å gjøre opp. Du må kreve erstatning fra posten/den som fraktet varene. Og du burde tegnet forsikring om disse varene var viktige for deg. 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå