Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skrive en god kursbeskrivelse?


Anbefalte innlegg

Hei.

I oppgave 1a til eksamen i drift og vedlikehold våren 2020 blir vi bedt om å lage en kursbeskrivelse. Jeg er usikker på hvordan man best kan utforme denne. Har dere forslag? Her er oppgaven:

image.png.2d35340d2a41745f15c5bf3359717e6d.png

image.png.4f61c7fa4de36b2e9ff81b181c090200.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kursbeskrivelsen er jo en enkel oppsummering over hovedtemaer man vil lære seg. Undervisningsplanen er også en oppsummering, men mer detaljert.

Du må da velge temaer/funksjoner i Excel eller hvilket regnearkprogram man bruker som du føler passer inn i oppgaven og lage en enkel kursbeskrivelse og en mer avansert undervisningsplan basert på hva du velger.

Edit: Her er noe du kan se på https://frontcore.no/blogg/hvordan-fa-flere-deltakere/steg-1-skriv-en-god-kursbeskrivelse/

Kan egentlig kalle det en poster for å tiltrekke kunder i mange tilfeller, men siden det her gjelder et oppdrag så kan man gjøre det enklere siden man ikke prøver å selge noe.

Endret av Melonskall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Melonskall said:

Kursbeskrivelsen er jo en enkel oppsummering over hovedtemaer man vil lære seg. Undervisningsplanen er også en oppsummering, men mer detaljert.

Du må da velge temaer/funksjoner i Excel eller hvilket regnearkprogram man bruker som du føler passer inn i oppgaven og lage en enkel kursbeskrivelse og en mer avansert undervisningsplan basert på hva du velger.

Edit: Her er noe du kan se på https://frontcore.no/blogg/hvordan-fa-flere-deltakere/steg-1-skriv-en-god-kursbeskrivelse/

Kan egentlig kalle det en poster for å tiltrekke kunder i mange tilfeller, men siden det her gjelder et oppdrag så kan man gjøre det enklere siden man ikke prøver å selge noe.

Har vært innom denne selv, men syns enda det er vanskelig å utarbeide en skikkelig kursbeskrivelse. Jeg lurer på om jeg heller burde prøve å lage kurset først, og beskrivelsen til slutt. Har lest noen steder at dette er riktig vei å gå.

Lenke til kommentar

Ja, det ville jeg gjort. Jeg har lagd noen kurs selv, men det har da vært jeg som har fått kursbeskrivelsen av kundene først :D

Oppgaven er egentlig litt merkelig da man i en situasjon som det ville dratt til kunden og sett hva de har behov for å bli bedre på. En kursbeskrivelse er strengt tatt ikke nødvendig.

Hvis ikke jeg misforstår og dette er informasjon man har kommet over (av ymse grunner) og prøver å selge et kurs til Byggbra AS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Melonskall said:

Ja, det ville jeg gjort. Jeg har lagd noen kurs selv, men det har da vært jeg som har fått kursbeskrivelsen av kundene først :D

Oppgaven er egentlig litt merkelig da man i en situasjon som det ville dratt til kunden og sett hva de har behov for å bli bedre på. En kursbeskrivelse er strengt tatt ikke nødvendig.

Hvis ikke jeg misforstår og dette er informasjon man har kommet over (av ymse grunner) og prøver å selge et kurs til Byggbra AS.

Enig i at dette er en merkelig oppgave. Det kan skyldes at det er en stund siden jeg har satt meg ned og tilnærmet meg excel på en så pedagogisk måte, men jeg synes de temaene som spørres om (enkle funksjoner, diagrammer, tallformatering) er litt for lite spesifikt, og forstår samtidig ikke helt hvor mye jeg kan lære vekk om dette, og hvordan dette skal fylle en 5 timers plan. Har du noen tanker rundt dette? 

Lenke til kommentar

Kursene jeg har hold har vært i Office programmer og at jeg fant at den beste metoden er å ha et relativt åpent kurs der man har veldig grove linjer og at alle deltagerne gjør ting sammen samtidig og spør kontinuerlig underveis. Altså at kurset har et mål, men det styres i hovedsak av deltagerne. På den måten så lærer de best og jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger. En annen ting som er bra med den metoden er at man er vesentlig mindre låst og man i mange tilfeller kan finne ut av ting sammen med deltagerne.

Det er også derfor oppgaven er så merkelig, den tilsier at man skal ha en veldig fast opplæringsplan, men da kan man like greit bare skrive et kurs i Word og dele ut dokumentet.

Hvis det er 5 timer uten pauser så ville jeg satt av 3 timer til spørsmål og gjennomgang av spørsmål. Det tar ikke rare tiden å lære bort enkle ting i Excel og det er ofte enklere forklart med et godt dokument deltagerne leser selv, det er alt som skjer ved siden av og hvordan deltagerne tenker, altså om informasjonen man prøver å lære bort setter seg, som resulterer i om de føler kurset er bra eller ikke.

Å holde et 5 timers foredrag i Excel vil resultere i at 99% er glemt før de kommer tilbake på jobb...

Edit: Noe av tiden må selvfølgelig bestå av øvelser deltagerne skal gjøre på egenhånd.

Endret av Melonskall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Melonskall said:

Kursene jeg har hold har vært i Office programmer og at jeg fant at den beste metoden er å ha et relativt åpent kurs der man har veldig grove linjer og at alle deltagerne gjør ting sammen samtidig og spør kontinuerlig underveis. Altså at kurset har et mål, men det styres i hovedsak av deltagerne. På den måten så lærer de best og jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger. En annen ting som er bra med den metoden er at man er vesentlig mindre låst og man i mange tilfeller kan finne ut av ting sammen med deltagerne.

Det er også derfor oppgaven er så merkelig, den tilsier at man skal ha en veldig fast opplæringsplan, men da kan man like greit bare skrive et kurs i Word og dele ut dokumentet.

Hvis det er 5 timer uten pauser så ville jeg satt av 3 timer til spørsmål og gjennomgang av spørsmål. Det tar ikke rare tiden å lære bort enkle ting i Excel og det er ofte enklere forklart med et godt dokument deltagerne leser selv, det er alt som skjer ved siden av og hvordan deltagerne tenker, altså om informasjonen man prøver å lære bort setter seg, som resulterer i om de føler kurset er bra eller ikke.

Å holde et 5 timers foredrag i Excel vil resultere i at 99% er glemt før de kommer tilbake på jobb...

Takk for gode svar! Jeg er helt enig i det du skriver, og har samme inntrykk om at det ikke tar rare tiden å lære bort enkle ting i excel, og jeg tenker at man heller burde se ann behovet til de som skulle vært kurset. Jeg skal prøve å forme en litt mer detaljert plan om hva jeg ville gått over, og heller se an hvordan det endelige "produktet" ville blitt.

Håper virkelig ikke jeg får en slik oppgave i morgen. Jeg er nødt å få en 6'er i faget, men slike forvirrende oppgaver tror jeg kan stikke kjepper i hjula mine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, er nok det som er veien å gå. Problemet med oppgaven er at du kan få trekk for å gjøre det for avansert og du kan få trekk for å gjøre det for lite avansert. Hvis oppgaven er ment å representere et produkt du har som planer om å selge må kursbeskrivelsen være vesentlig bedre enn hvis det er et oppdrag man alerede har fått. En kursbeskrivelse med unødvendig informasjon er i mine øyne negativt hvis man alerede har fått oppdraget, da er jo selve kurset og kommunikasjon med deltagerne på forhånd viktigere.

Jeg personlig hadde kontaktet en lærer for å klare opp litt og lagt ved en liten begrunnelse for ting ved siden av oppgaven for å vise at du har forstått det med å holde kurs. Oppgaven og svaret ditt er jo bare ment å vise hvordan du forstår kurs og en begrunnelse for ting i en kursplan er heller ikke feil å legge ved, er ofte det gjøres for å få deltagernes input så man kan tilpasse før start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Melonskall said:

Ja, er nok det som er veien å gå. Problemet med oppgaven er at du kan få trekk for å gjøre det for avansert og du kan få trekk for å gjøre det for lite avansert. Hvis oppgaven er ment å representere et produkt du har som planer om å selge må kursbeskrivelsen være vesentlig bedre enn hvis det er et oppdrag man alerede har fått. En kursbeskrivelse med unødvendig informasjon er i mine øyne negativt hvis man alerede har fått oppdraget, da er jo selve kurset og kommunikasjon med deltagerne på forhånd viktigere.

Jeg personlig hadde kontaktet en lærer for å klare opp litt og lagt ved en liten begrunnelse for ting ved siden av oppgaven for å vise at du har forstått det med å holde kurs. Oppgaven og svaret ditt er jo bare ment å vise hvordan du forstår kurs og en begrunnelse for ting i en kursplan er heller ikke feil å legge ved, er ofte det gjøres for å få deltagernes input så man kan tilpasse før start.

Jeg har kontaktet noen av de lærerene jeg hadde for mange år siden angående disse fagene, men det virker som om de selv ikke forstår helt hva som spørres om på disse eksamenene, og at de har mest greie på "IKT-delen" av "IKT-Servicefag". Jeg tror forøvrig det er svært uvanlig å ta opp disse fagene som privatist, så de er kanskje heller ikke forberedt på å få spørsmål om det. Lurer på om eksamenen i ene faget ikke har blitt holdt 4 høster på rad, fordi de få gangene noen var oppmeldt var det til våren. 

Uansett, hva synest du om det jeg har laget her? Føler jeg har fått med alt jeg kan få med, og tatt forbehold om det meste som kan avvike. Eneste er vell selve tidsplanen som kanskje skulle vært endret på eller tilpasset litt ifht nivået deres, men jeg følte jeg måtte inkludert noe. Vet heller ikke hvor relevant de temaene jeg lister opp er.

1995236099_Screenshot2021-05-31at19_08_29.thumb.png.3038a80718759093977a18a53ef9bdc4.png

Lenke til kommentar

Det ser veldig bra ut. Eneste jeg ville forandret var å bruke PP, jeg brukte selv alltid programmet som skulle bli lært på projektor og arbeidet utifra det. En PP presentasjon som tillegg er dog helt greit, men det bør ikke være hovedprogrammet du som lærer bruker i kurset. Jeg arbeidet alltid utifra "en linje" som ble større underveis i programvaren deltagerne skulle bli bedre på. Det vil si at jeg aldri hadde noen form for presentasjon i det hele tatt, det var læring direkte i relevant programvare hele tiden som ble vist på storskjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Melonskall said:

Det ser veldig bra ut. Eneste jeg ville forandret var å bruke PP, jeg brukte selv alltid programmet som skulle bli lært på projektor og arbeidet utifra det. En PP presentasjon som tillegg er dog helt greit, men det bør ikke være hovedprogrammet du som lærer bruker i kurset. Jeg arbeidet alltid utifra "en linje" som ble større underveis i programvaren deltagerne skulle bli bedre på. Det vil si at jeg aldri hadde noen form for presentasjon i det hele tatt, det var læring direkte i relevant programvare hele tiden som ble vist på storskjerm.

Takk for gode innspill! Krysser fingrene for at alt går min vei i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...