Pryce Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 (endret) Hei! Et raskt spørsmål her. Huseier ønsker selvfølgelig å vise leiligheten til nye potensielle leietakere. Og vi ønsker selvfølgelig å tilrettelegge for dette. Men. Vi jobber natt og derfor er det ikke lett å tilrettelegge på kort varsel. I går ønsket utleier å få tilgang til leiligheten for visning på én times varsel, noe jeg sa at ikke passet og at vi trengte lengere varsel enn dette. Det ble ingen visning den dagen, men senere på kvelden(ca 2130) fikk jeg dette på sms; "Det er visning og noen kommer langt fra Hamar jeg kan ikke vente på deg om du er klar eller ikke. Kl 14:00" Heldigvis klarer vi å tilrettelegge for dette i dag, men normalt sett ville vi ikke kunne være tilgjengelig så tidlig på dagen siden vi sover; plus at med et så sent varsel vil vi ikke få gjort klart til visningen. Så spørsmålet er: kan jeg kreve minst 48t varsel av huseier slik at vi faktisk får tilrettelagt for en visning? Da huseier informerte om at de skulle starte med visning så foreslo jeg Tirsdager og Torsdager klokken 17, noe huseier opprinnelig sa ja til. Men dette har de altså ikke overholdt. Videre, meldingen huseier sendte får det til å virke som at hun ville tatt seg inn i leiligheten uten vårt samtykke. Men slik jeg tolker husleieloven så har de ikke lov til å ta seg inn uten samtykke. Selv om vi er pliktige å vise leiligheten. Vi nekter jo ikke på at huseier skal ha visning. Det er varselstiden og tid på døgnet vi har problemer med. Endret 31. mai 2021 av Pryce Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Pryce skrev (43 minutter siden): Så spørsmålet er: kan jeg kreve minst 48t varsel av huseier slik at vi faktisk får tilrettelagt for en visning? Ja 17 virker som et passende tidspunkt, og stort sett i det tidsrommet selgere har visning. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 Det er vanlig med 2-3 virkedagers varsel for visning, og leier skal uansett ha rimelig varsel. Utleier kan ikke ta uten videre ta seg inn i utleiebolig uten avtale med leier. Hvis utleier skal måtte umiddelbart kunne ta seg inn i boligen, må omstendighetene innebære fare for liv, helse, og/eller skade på bolig/bygg. Hvis dere har avtale om visning torsdag og tirsdag klokken 17, så må utleier forholde seg til dette. At utleier har gjort andre avtaler med 3.part er ikke ditt problem. Minn utleier på avtalen og si at ulovlig inngang i boligen vil bli politianmeldt. Det jeg finner av diskusjon rundt problematikken i tråden er at de fleste med jussbakgrunn ikke ville funnet seg i å ikke være tilstede på visning med utleier og 3.part. 1 Lenke til kommentar
pedr0a Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 @Pryce Så lenge det er du som har bruksretten til husrommet, så må utleieren tilpasse seg de tidene du er tilgjengelig. Utleier kan ikke selv ta seg inn i husrommet med egen nøkkel, se NOU 1993:4 side 173. Utleieren må i så fall ha en egen avtale. I husleieloven §10-1 står det at leietakeren plikter i "rimelig utstrekning" å gi leiesøkende adgang til å se husrommet. Bestemmelsen har som formål å redusere faren for at utleieren får leietap fordi han ikke får vist husrommet til nye leiesøkende før leieren har flyttet ut. Ved å ikke tilby adgang i "rimelig utstrekning" kan du bli erstatningsansvarlig. Ha visning ut ifra det som ellers er vanlig av tilsvarende husrom, da vil du ha oppfyllt din plikt. Det er mye enklere å ha faste visningstidspunkt. 1 Lenke til kommentar
Pryce Skrevet 3. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2021 Takk for svar folkens! En annen problemstilling har kommet opp. Jeg meldte fra til huseier om at vi ikke kan holde visning Fredag og Lørdag fra ca klokken 17 og utover, da vi får venner på besøk. Huseier sa da at det var ingen som "sto i kø" for visning akkurat nå, men at vi bare måtte godta å holde visning dersom noen meldte interesse for å se leiligheten disse dagene. Dette kan jeg altså nekte på dersom det kommer opp? Utrolig slitsom huseier dette... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juni 2021 Del Skrevet 3. juni 2021 Siden du har sagt ifra, og utleier har sagt at det er ingen som har meldt interesse akkurat da, så kan ikke utleier sette opp noen når hen vet at du er opptatt, og du kan faktisk også henvise til covid, det er ikke lov med så mange på besøk på kort tid. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 3. juni 2021 Del Skrevet 3. juni 2021 Du har krav på varsel innen rimelig tid. I de fleste tilfeller for folk flest, er +/- én ukes varsel å ansees som "rimelig tid", selv om det ikke er noe lovbestemt antall dager Hilsen utleier 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. juni 2021 Del Skrevet 3. juni 2021 Det er vanleg at det med rimeleg tid er meint eit par dagar. Som Dubious seier så kan du i dette tilfellet også vise til koronareglane og informere om at du har meldt i frå at det ikkje passar for deg etter kl 17 på laurdag og fredag, og dersom nokon møter opp så er det fullt. Vanligvis så vil også utleiger gjere avtalar om visning i god tid slik at leigetakaren kan legge til rette med ryddig og vasking slik at leiligheita framstår så attraktiv som mulig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå