Arne Fenstad Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Batteribrannen i Brim: Mannskapet evakuerte da de så at malingen begynte å boble [Ekstra] Lenke til kommentar
naviga Skrevet 12. januar 2022 Del Skrevet 12. januar 2022 Det skulle ALDRI vært lov til å ha større Li-batteribanker som er fastmontert ombord på fartøy, og spesielt ikke ombord på passasjerfartøy. En Li-brann utvikler POF3 (Phosphoryl fluoride) som i kombinasjon med vann H2O, kan danne HF (Fluor-syre/Fluss-syre) som er hypergiftige å inhalere, samt at en slik brann utvikler en uant energimengde der 'drivstoffet' og 'oksidator' ikke lar seg skille eller fjerne. Den såkalte brann-trekanten er komplett innad i løpske batterier og kan ikke brytes med eksterne tiltak dersom terskelen først er overskredet. Ref 'Toxic fluoride gas emissions from lithium-ion battery fires' Alle batteribanker for fartøy burde være designet og montert slik at de lot seg sjøsette på med enkle grep, og bli tatt i slep eller sluppet fri, på lignende vis som 'livbåter' i daviter eller lignende. Såkalt 'grønn teknologi' er ikke det samme som HMS-vennlig, langt der i fra, vi går en meget risikofylt tidsalder i møte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå