Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høytrykkspyler

Anbefalte innlegg

Hei. Det finnes jo endel høytrykkspylere på markedet og nå trenger jeg råd. Den vil primært bli brukt til å spyle terasse, sykler, bil, vinduer med av det jeg kan komme på i farten. Hvilken modell og merke vil dere anbefale ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kråkakra skrev (14 minutter siden):

Hei. Det finnes jo endel høytrykkspylere på markedet og nå trenger jeg råd. Den vil primært bli brukt til å spyle terasse, sykler, bil, vinduer med av det jeg kan komme på i farten. Hvilken modell og merke vil dere anbefale ? 

Denne er på salg nå. Karscher har lang erfaring i høytrykksspyler og leverer gode produkter. Har selv k4 og den funker bra til det du nevner.

https://www.clasohlson.com/no/p/41-2429?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjw78yFBhCZARIsAOxgSx0BpSTimCe37snFxnluUzVxGIsUhyk0cd5ztxgrvsBwY-pwb3E7qVAaAn9MEALw_wcB

Lenke til kommentar

Har hatt to stk. Kärcher. Har nå K5 Premium og er ganske fornøyd. De kommer stort sett bra ut i tester. Det som trekker ned på min er at slangen ikke er "antikrøll" og derfor innimellom plundrete når du skal sveive inn slangen. Mulig nyere modeller har andre slanger eller at du må opp på K7 for å få "antikrøll".

Ellers er norske AVA nevnt her, de har flere modeller som har kommet godt ut i tester. Det er derimot flere som har klaget på kvaliteten og at ting har gått i stykker raskt. De er et ganske nytt merke og jeg har inntrykk av at de videreutvikler spylerne sine fortløpende, mulig kvaliteten derfor er bedre nå.

Ellers er et tips å ikke kun se på trykket spyleren leverer men også vannmengden. Jeg mener å ha lest at det bør være 500 l/t eller mer, men det kommer selvsagt også an på bruken. Og husk å lagre spyleren frostfritt om vinteren...

Lenke til kommentar

Ingen direkte produktanbefalinger, men et element man bør merke seg er effekten på det man vurderer opp i mot sikringen man har tilgjengelig. Det er mange spylere som krever 13-16A sikringskurs, eller at man i hvert fall må ha en treg 10A.

Rent trykkmessig er det vel få som trenger det kraftigste, og viktig at man setter seg litt inn i en del "fareelementer" knyttet til trykk / "smale dyser" i forhold til hva man skal bruke det på. Som det nevnes her er vannmengde noe som bør sees på, og det anbefales minimum 5-600l/t til en del typer bruk. 

Har selv endt opp med en AVA Master P70, etter at Obs Bygg hadde disse på salg nå ganske nylig til 2890 sammens med en del tilbehør. Så langt godt fornøyd med den. Riktignok er den temmelig tung tung. Men står stabilt, trommelen for slangen fungerer bra i praktisk og slangen er ikke for stiv, det er relativt store hjul som gjør at den ruller ganske lett hvis jeg skal ha den rundt på tomta. Kjører den på treg 10A-sikring, og har opplevd et par ganger at sikringen har gått mens jeg har hatt den i bruk. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 time siden):

Det som trekker ned på min er at slangen ikke er "antikrøll" og derfor innimellom plundrete når du skal sveive inn slangen. Mulig nyere modeller har andre slanger eller at du må opp på K7 for å få "antikrøll".

Antikrøll på HØYTRYKKspyler?

Det er en grunn til at slangen er stiv.  (Den er forsterket)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Antikrøll på HØYTRYKKspyler?

Det er en grunn til at slangen er stiv.  (Den er forsterket)

Hehe, men slangene på høyttrykkspylere er forskjellige og noen har altså (iflg. tester) slanger som ikke krøller seg så lett. Ser at nyeste Kärcher K5 skal ha dette, mulig slange i kombinasjon med selve koblingen som gjør at den ikke skal kveile seg. Min utgave fikk litt trekk i test pga at den kveilet seg lettere enn andre. Fra Kärcher sine sider: Flex-slangen med AntiTwist hindrer kveiling og er laget av PVC- og ftalatfritt materiale.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har noen erfaring med billige 100-110 bar høytrykksspylere?

Har en grei Kärcher, men lurer på om en liten nett maskin gjør jobben ok til å spyle av bilen og annet av og til.

Er vel egentlig mest nysgjerrig på hvor dårlig kan en billig spyler være?

Lenke til kommentar

Trenger man så kraftige spylere til å vaske bilen?

Aner ikke hvordan de måler trykket, men tipper det er med rotordyse, som man ikke skal bruke på bilen.

Aldri sjekket hvor kraftig vår høytrykkspyler er, men når jeg skal spyle bilen så blir trykket satt på laveste nivå.
(Kan se på det i morgen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...