Gå til innhold

luft i systemet?

Anbefalte innlegg

Vel

Tanken bør være montert så høyt opp som mulig, helst øverst i vannkjølingsystemet ditt. Grunnen til dette er at luften da vil stige oppover og inn i tanken.

Kan diskuteres uber kraftig!!! teite innlegg som det der er litt mongo.. Om luften stiger har jo selfølgelig ALT å si på pumpen! jeg har den minste pumpen på mp (tror det er 46) og den klarer å pumpe luften gjennom slangene uansett om strømmen går nedover. jeg har pumpa nederst i kabinettet og ALL luften samler seg der.. Jeg har 240 radiator, cpu blokk og den ac tanken som festes på pumpa..

btw hvis pumpen er for svak så bare snurr litt på kabinettet..

Du, altså, om pumpa di pumper ut all luften gjennom systemet så havner det jo til sist i tanken og da har du neppe noen problemer med luft etter et par minutter... Og hvis det er som du sier bø ru pelle av korken og tanken å prøve å fylle på litt mer vann.

Skjønte ikke helt det det "uber teite" innlegget digg... Prøv å vær litt særiøs a...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om raddisen og vanntanken står like høyt (helt i topp)? Er det noe spesielle obs der eller funker alt phett da?

eDIT:

Jeg har oxo sånn AC vanntank (titanium). tror det gpr fett så lenge du holder den med hullet opp! :laugh:

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar

Det er ikke så viktig om tanken er oppe eller nede. OK, har man en liten tank så må man kanskje etterfylle, men i min tank synker nivået maks 2 cm (ca tankdim: 17x12cm).

Men det som er enda viktigere er at det ikke er luft i selve vannblokkene. Det er greit at luft stiger oppover, men jeg tipper at slangene går litt opp deretter litt ned igjen og kanskje opp igjen (alt etter hvor utstyret er plassert), da vil det skapes luft lommer. Og disse forsvinner ikke bare ved å fylle i vann fra toppen, man må starte pumpa. Når pumpa går klarer man å få ut endel luft. Luft som ligger i en bukt i slangene er det ingen problem å få bort, denne lufta forsvinner nesten med en gang pumpa startes.

Den lufta det er vanskelig å få ut er den som er inne i vannblokkene, siden det er sjeldent at slangetilkoplingene er HELT i toppen på vannblokkene, vil det kunne samles luft her, denne lufta får man kun ut ved at man snur på PCen (eller vannblokka, hvis den er løs).

Denne lufta er veldig viktig å få ut, siden hvis det er luft inne i vannblokka så blir kjøleevnen redusert.

vannblokk.GIF

Det røde feltet er der hvor det vil samles luft hvis man ikke snur på PCen.

Man skal ALLTID gå inn med vann på den nederste tilkoplingen og ut på den øverste, dette for å minske luftlommene i blokken.

Egentlig så er ikke radiatorene vanskelige å lufte siden det er slette rør inne i radiatoren og ingen plass hvor lufta kan stoppe, men i alle koplinger kan det samles luft, men denne er både lett å få bort og egentlig lite betydelig.

EDIT: Løftehøyden på pumpa har lite å si så lenge man har et tett system (at lokket på tanken er helt tett) For da suger pumpe vannet inn i tanken igjen, så pumpa skal bare sette fart på vannet.

Endret av Drittsekken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...