Gå til innhold

luft i systemet?


Anbefalte innlegg

har lest maaaange guider og tester nå,, og skal snart til å bestille vannkjølingsdeler :D

En ting jeg ikke har funnet i noen guide, er hvordan man fyrer i gang vannkjølingen, skal man bare sette på slangene og blokkene, fylle opp tanken (helt full?) og sså funker alt?? da vil jo tanken tømmes ut i slangene ganske fort? skal man da etterfylle tanken?

Jeg vil ha tanken i bunnen av kabinettet, hvordan vil det bli med luft i systemet?? :)

 

hvordan foregår "lufting av systemet"? skal man da få ut all luften og erstatte den med vann? og skal man da prøve å fylle tanken 100% full?

 

huff, skulle kanskje redigert innlegget litt :D er litt fustrert :) men det går sikkert bra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel

Tanken bør være montert så høyt opp som mulig, helst øverst i vannkjølingsystemet ditt. Grunnen til dette er at luften da vil stige oppover og inn i tanken.

 

Når du skal fyre opp for første gang bør du egentlig ha tilpasset slanger og alt sånn nogenlunde og teste systemet utenfor maskinen. Dette er for å sjekke at alt er tett og at ingen av blokkene lekker. Etter at du har montert det inn i maskinen fyller du på i tanken og lar alt renne inn i slanger og blokker osv. (IKKE SLÅ PÅ MASKINEN) Om du ikke skal toppmontere tanken bør du holde tanken i hånda så høyt som slangene tilatter det mens du gjør dette slik at hele systemet fylles med vann. Når det ikke renner noe mere vann inn i systemet, så fyller du tanken nesten helt full tar en siste sjekk før du slå på maskinen. Ta fingern rundt på slangene og ved alle nipplene for å sjekke at det ikke piper ut noen vanndråper. Nå kan du slå på pumpa...

 

Vanlighvis vil det komme litt ekstra luft ut av systemet som bobler opp i tanken. Denne bør da være åpen under "innkjøringen". Fyll deretter på mer vann og begynn å klemme litt på slanger og evt slå litt på radiatoren da dette er det samlingsted for luft. Mange velger å snu pcen på hodet eller vippe litt på den.

 

Fylle tanken helt full er bare tull. Fyll til rett oppunder kanten åså er du ferdig. Bare sørg for at den er tett. Hvis du har en plastikkkork på tanken, anbefaler jeg deg ikke å vri og vrenge på slanger osv. Da tyter det litt luft ut av tanken din og når slangene rettes på igjen blir det vakum inni tanken. TRO MEG, korken blir et "#¤#" å få opp igjen... Iverste fall så sprekker korken om den er dårlig.

 

Selv har jeg tanken under midten av kabinettet, nesten helt i bunn. Den fungerer, men er ikke å anbefales. Jeg har tanken 10cm over pumpa, slik at pumpa hele tiden får rikelig med vann. Det er det viktigste.

 

Om du ikke har kjøprt deg pumpe enga, sørg for at den står riktig til vannkjølingen din og høyden på det. Altså, har du et kabinett på 60-70cm høyt og skal ha radiator i topp o.l. vil pumpa kanskje få problemer med å pumpe vannet helt opp. Den vil bare så å surkle i vannet uten å flytte vannet som mye som en cm. Jeg anbefaler deg enheim og aquabee pumper på 4-500l eller mer om du skal ha flere blokker og evt en stor radiator i systemet.

 

Edit: endret litt på innlegget. Klokka var 4 om natta da jeg laget det og det ble litt hullete

 

Noe mer du lurte på?

Endret av Radeon9700
Lenke til kommentar

Det anbefales at du starter pumpa først, slik at du får testkjørt systemet først. Da kan du sjekke for lekkasjer og få ut luften. Når du har skrudd lokket på tanken, kan du snu hele maskina på hodet slik at luften får stige opp. Deretter er det bare å fylle på med vann slik at tanken er full. Jeg bruker alltid å la pumpen få gå i et par timer / over natta for å sikre at alt er som det skal være. Den lille energien du bruker ekstra på dette kan fort lønne seg om det er en feil et sted...

 

Har du 12V -pumpe, kan du jumpstarte PSU'en. Men husk: da må du ikke koble til noe annet enn pumpa!

Her kan du se hvordan du jumpstarter en PSU:

http://www.overklokking.no/diverse/stromforsyninger.html

Lenke til kommentar
hei, takk for ett flott svar :thumbs:

 

blir vanskelig med høytstående tank :( er det ikke noen andre utluftningsting som kan monteres i toppen av kjølesystemet? mener jeg leste om det ett sted :)

tror 3dfxcool selger noen tanker som settes inn samme plassen som du setter cdspilleren, dette vil jo bli ganske høyt?

Lenke til kommentar
Vel

Tanken bør være montert så høyt opp som mulig, helst øverst i vannkjølingsystemet ditt. Grunnen til dette er at luften da vil stige oppover og inn i tanken.

Kan diskuteres uber kraftig!!! teite innlegg som det der er litt mongo.. Om luften stiger har jo selfølgelig ALT å si på pumpen! jeg har den minste pumpen på mp (tror det er 46) og den klarer å pumpe luften gjennom slangene uansett om strømmen går nedover. jeg har pumpa nederst i kabinettet og ALL luften samler seg der.. Jeg har 240 radiator, cpu blokk og den ac tanken som festes på pumpa..

 

btw hvis pumpen er for svak så bare snurr litt på kabinettet..

Lenke til kommentar
Vel

Tanken bør være montert så høyt opp som mulig, helst øverst i vannkjølingsystemet ditt. Grunnen til dette er at luften da vil stige oppover og inn i tanken.

Kan diskuteres uber kraftig!!! teite innlegg som det der er litt mongo.. Om luften stiger har jo selfølgelig ALT å si på pumpen! jeg har den minste pumpen på mp (tror det er 46) og den klarer å pumpe luften gjennom slangene uansett om strømmen går nedover. jeg har pumpa nederst i kabinettet og ALL luften samler seg der.. Jeg har 240 radiator, cpu blokk og den ac tanken som festes på pumpa..

 

btw hvis pumpen er for svak så bare snurr litt på kabinettet..

Hm, hvem sa "teite innlegg som det der er litt mongo"?

 

Det singler vel litt i glass her nå, Jonas? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hm, hvem sa "teite innlegg som det der er litt mongo"?

 

Det singler vel litt i glass her nå, Jonas? :thumbdown:

Jeg sa det! Men hva mener du med "singler i glass"?

Hm... Jeg syns jeg ser denne oppførselen din gå igjen i de fleste innleggene. Les retningslinjene igjen du, så kanskje du slipper litt ferie? :thumbdown:

 

Du har hørt uttrykket kaste stein i glasshus? (generelt ikke særlig lurt...)

Lenke til kommentar
Vel

Tanken bør være montert så høyt opp som mulig, helst øverst i vannkjølingsystemet ditt. Grunnen til dette er at luften da vil stige oppover og inn i tanken.

Ikke helt enig med deg her. Slangene er såpass tynne at vannet vil føre med seg lufta gjennom systemet og til det første store åpenrommet som finnes (vanligvis radiatoren) uavhengig av hvor tanken står plassert. Hvis du rister litt på kassa mens vannsystemet kjører (IKKE mens pc'en kjører, harddisker er ikke glade i mekanisk belastning) vil luften gå ut av radiatoren, gjennom blokkene og til tanken der lufta stiger opp i toppen, og ut gjennom påfyllingshullet. Merk også at man da må ha plassert returslangen fra systemet litt unna pumpa slik at ikke lufta blir sugd inn i systemet igjen.

 

Ellers har du mange gode poenger i innlegget ditt (jeg lurte som pokker på hvorfor i %¤#%&¤# jeg ikke fikk av korka på den første tanken jeg laga sånn helt plutselig). ;)

Lenke til kommentar

Ehh.. Har du hatt vannkjøling noen gang så vet du at med en gang du har fått det sammen og fyller på vann så får man luft i systemet på begynnelsen.Jeg hadde pumpe og tank i bunnen av kabinettet før men etter at jeg byttet tank og satte denne i toppen av kabinettet så har jeg IKKE EN D.... med luft i systemet! :thumbup:

Endret av -Pondus-
Lenke til kommentar
Vel

Tanken bør være montert så høyt opp som mulig, helst øverst i vannkjølingsystemet ditt. Grunnen til dette er at luften da vil stige oppover og inn i tanken.

Ikke helt enig med deg her. Slangene er såpass tynne at vannet vil føre med seg lufta gjennom systemet og til det første store åpenrommet som finnes (vanligvis radiatoren) uavhengig av hvor tanken står plassert. Hvis du rister litt på kassa mens vannsystemet kjører (IKKE mens pc'en kjører, harddisker er ikke glade i mekanisk belastning) vil luften gå ut av radiatoren, gjennom blokkene og til tanken der lufta stiger opp i toppen, og ut gjennom påfyllingshullet. Merk også at man da må ha plassert returslangen fra systemet litt unna pumpa slik at ikke lufta blir sugd inn i systemet igjen.

 

Ellers har du mange gode poenger i innlegget ditt (jeg lurte som pokker på hvorfor i %¤#%&¤# jeg ikke fikk av korka på den første tanken jeg laga sånn helt plutselig). ;)

"returslangen fra systemet litt unna pumpa" :blush: en rask liten forklaring på hva "returslangen" er please. :blush:

Lenke til kommentar
"returslangen fra systemet litt unna pumpa"  :blush:  en rask liten forklaring på hva "returslangen" er please.  :blush:

Slangen der vannet går tilbake i tanken. Teit ordbruk på en enkel ting, min feil. ;)

 

Edit: Og for å presisere mitt forrige innlegg; pumpa eller INNTAKET til pumpa. Har du en tank med to slangenipler og separat pumpe, kan det lønne seg å finne en måte å separere inn og ut slik at lufta går en annen vei. I mitt system har jeg foreløpig pumpa nedsenket og da holder jeg alltid slangen litt opp fra vannet for å forhindre at lufta som kommer ut skal suges inn igjen når jeg fyller systemet. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Det er ikke så viktig å ha tanken i toppen, jeg har den i bunnen sammen med pumpa.

 

Det jeg gjør er at jeg fyller tanken nesten full, starter pumpa, venter et par minutt til det tilsynelatende ikke er mer luft i systemet, stenger tanken (ganske viktig), deretter snur jeg PCen alle muligens retninger slik at lufta kommer ut.

 

Husk at lufta setter seg ikke fast i slangene, det er i vannblokkene, radiator og insnevringer (som ventiler, skjøter, osv.) lufta setter seg fast. Dette vil den også gjøre om tanken står øverst i kabinettet. Derfor er det ganske viktig å snu på PCen etter fylling, men pass på at du ikke snur PCen slik at lufta som er i tanken kommer inn i pumpa. Da pumper man luft inn i systemet og man må begynne på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å ha tanken øverst i kabinettet en gang, og det gikk heller dårlig..

Pumpen klarte ikke å dra vannet opp igjen, så den stod bare surklet med vann inni pumpa.

Alle waterchill-sett leveres jo med tanken helt intill pumpen, og dette fungerer jo helt ok.

 

Ventil er noe du strengt tatt ikke har bruk for, med mindre du driver og flytter på tank og pumpe veldig ofte..

Endret av v0id
Lenke til kommentar

Altså, når alt er montert og du har tanken i topp, så er det som regel bare å fylle på, så renner alt vannet NED i vannkjølingen og luften forsvinner som regel opp i tanken. Da er det bare å fylle på til settet og tanken blir full. Om du derimot har den i bunn, må du støtt og statig mate pumpen med vann. Dette fungerer, har selv hatt den nederst i systemet og radiatoren øverst. Det jeg gjorde for å få ut lufta var bare å klemme litt på slangene og slå litt på radiatoren. Jeg har ikke noe særlig for å herje og snu pcen på hodet altså, men løfte den oipp og gjynge den litt fungerer. Det er ikke noe problem å få ut lufta av blokkene og radiatoren.

 

For de som har pumper som ikke klarer mer enn 300l/t så bør du sjekke hvor mye de klarer å pumpe i høyden om du skal ha tank i topp og pumpen nederst.

Pumper som feks aquabee og enheim klarer fint en meter, halvannen...

 

Vanntanken bør også stå over pumpa, det mener jeg er viktig. Pumpa skal hele tiden får rikelig med vann. Om pumpa står over tanken vil det bli en slags sugeeffekt som ikke fungerer spesielt bra. Har du en dårlig pumpa, så fungerer det ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Det er ikke så viktig å ha tanken i toppen, jeg har den i bunnen sammen med pumpa.

 

Det jeg gjør er at jeg fyller tanken nesten full, starter pumpa, venter et par minutt til det tilsynelatende ikke er mer luft i systemet, stenger tanken (ganske viktig), deretter snur jeg PCen alle muligens retninger slik at lufta kommer ut.

 

Husk at lufta setter seg ikke fast i slangene, det er i vannblokkene, radiator og insnevringer (som ventiler, skjøter, osv.) lufta setter seg fast. Dette vil den også gjøre om tanken står øverst i kabinettet. Derfor er det ganske viktig å snu på PCen etter fylling, men pass på at du ikke snur PCen slik at lufta som er i tanken kommer inn i pumpa. Da pumper man luft inn i systemet og man må begynne på nytt.

Har du hatt tanken øverst i systemet noen gang?, åså fylt opp vannkjølingen med vann? Mesteparten av lufta forsvinner opp i tanken... Noe vil det bli igjen litt her og der, spess i radiatoren. Men når du slå på pumpa så kommer det meste ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...