Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai i30 Diesel (2009), ødelagt turbocharger - vrake eller reparere?


Anbefalte innlegg

Hei!

Kan så og si ingenting om bil. Samboeren sin bil (slik beskrevet i overskriften) har vært inne på verksted pga. ulyder, og de avdekket at en trenger helt ny turbocharger. I følge verkstedet koster delene 30 694 kr, pluss de vil ha betalt rundt 10 000 kr for selve reparasjonen. 

For å være helt ærlig, aner jeg ikke hva verdien på denne type bil og årsmodell er. Den er kjørt en del (72 853 km) og derfor har vi gjort oss opp noen tanker:

- Selv om vi reparerer nå, hva er risikoen for at noe nytt like dyrt skjer i nær fremtid, gitt dens nåværende alder (12 år)?

- Får vi i det hele tatt mer igjen for å selge bilen etter reparasjon, enn det selve reparasjonen koster?

- Hva bør vi eventuelt kjøpe i stedet? Trenger ikke være fancy eller helt ny, bare god driftsøkonomi. Vi trenger en trygg bil som tar oss fra A til Å, og that's it. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis så er det store muligheter for at turboen kan skaffes mye rimeligere enn det. 

En turbo behøver ikke koste så mye som 30 tusen selv om den kommer fra et anerkjent merke. 

Hadde undersøkt med andre frittstående verksteder om hva de kan få til. 

Høres veldig ut som den prisen du har fått stammer fra et merkeverksted. 

Sjelden du får igjen pengene for det du har kostet på bilen, da du ikke kan plusse på den summen pluss hva bilen egentlig er verdt på bruktmarkedet. 

Er heller ingen garanti for at det ikke skjer noe annet med bilen da den trossalt er 12 år gammel. Hva den er verdt må du nesten sjekke på finn.no før du vurderer om den er verdt å koste på. 

Lenke til kommentar

Sjekk diverse bilopphuggere og Mekonomen om det finnes en brukt turbo et sted. Når du er sikker på at du har riktig del, så kjøper du den, får den levert til deg i posten (nærmeste postkontor) om den er langt unna, så betaler du et verksted for å bytte den ut. Når bilen er i orden, så kan du selge den og kjøpe en Toyota som holder seg bedre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Opelduude said:

Sannsynligvis så er det store muligheter for at turboen kan skaffes mye rimeligere enn det. 

En turbo behøver ikke koste så mye som 30 tusen selv om den kommer fra et anerkjent merke. 

Hadde undersøkt med andre frittstående verksteder om hva de kan få til. 

Høres veldig ut som den prisen du har fått stammer fra et merkeverksted. 

Sjelden du får igjen pengene for det du har kostet på bilen, da du ikke kan plusse på den summen pluss hva bilen egentlig er verdt på bruktmarkedet. 

Er heller ingen garanti for at det ikke skjer noe annet med bilen da den trossalt er 12 år gammel. Hva den er verdt må du nesten sjekke på finn.no før du vurderer om den er verdt å koste på. 

Litt det jeg også tenker. Sett tilsvarende bil som er gått litt lenger og 2018-modell, lagt ut for rundt 70 000 kr. Da snakker vi jo en stor andel av kostnaden med å reparere. Men klart, om alternativet er å vrake bilen, så vil det jo være verdt det. Kanskje er det også et marked for bilen, ved å legge den ut for salg ureparert? Finnes vel noen som er flinke til å mekke og har tilgang på rimelige deler, som trives med slike kjøp. 

1 hour ago, FrihetensRegn said:

Sjekk diverse bilopphuggere og Mekonomen om det finnes en brukt turbo et sted. Når du er sikker på at du har riktig del, så kjøper du den, får den levert til deg i posten (nærmeste postkontor) om den er langt unna, så betaler du et verksted for å bytte den ut. Når bilen er i orden, så kan du selge den og kjøpe en Toyota som holder seg bedre.

Godt tips! Kanskje det finnes rimeligere plattformer for turboer enn merkeverksted ja. :)

Hvorfor Toyota? Har hørt at 2015-modell av VW Golf f. eks. er noe av det beste du kan kjøpte utifra et økonomisk perspektiv. Ligger en del ute for sånn 120 000 kr kanskje. 

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (På 29.5.2021 den 17.34):

 

Hvorfor Toyota? Har hørt at 2015-modell av VW Golf f. eks. er noe av det beste du kan kjøpte utifra et økonomisk perspektiv. Ligger en del ute for sånn 120 000 kr kanskje. 

Det er en grei bil det også, men jeg vil påstå at sweet spot for bil er ~3 år gammel. Da er det største verdifallet ferdig og du har en relativt ny bil som mest sannsynlig vil gi få problemer de neste årene. Men om du skal ha en eldre bil, ville jeg gått for Toyota da de har et rykte på seg for å være slitesterke biler med få problemer.

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (På 29.5.2021 den 15.26):

Hei!

Kan så og si ingenting om bil. Samboeren sin bil (slik beskrevet i overskriften) har vært inne på verksted pga. ulyder, og de avdekket at en trenger helt ny turbocharger. I følge verkstedet koster delene 30 694 kr, pluss de vil ha betalt rundt 10 000 kr for selve reparasjonen. 

For å være helt ærlig, aner jeg ikke hva verdien på denne type bil og årsmodell er. Den er kjørt en del (72 853 km) og derfor har vi gjort oss opp noen tanker:

- Selv om vi reparerer nå, hva er risikoen for at noe nytt like dyrt skjer i nær fremtid, gitt dens nåværende alder (12 år)?

- Får vi i det hele tatt mer igjen for å selge bilen etter reparasjon, enn det selve reparasjonen koster?

- Hva bør vi eventuelt kjøpe i stedet? Trenger ikke være fancy eller helt ny, bare god driftsøkonomi. Vi trenger en trygg bil som tar oss fra A til Å, og that's it. 

Selv om du ikke kan så mye om bil kan du sikkert sjekke prisene på nett, merkeverksted bruker merkedeler/deler fra leverandør de har avtale med, kan du sjekke oppp prisene selv kan du spare MANGE penger 🙂 

 

Du skriver ikke om bilen har 1.6 eller 2.0 l motor........komplett turbo til denne bilen får man fra 4046,78 nkr til 4416,70 nkr avhengig av motorstørrelse.Dette er fabrikkoverhalt turbo med full garanti og om du returnerer din gamle turbo får du i overkant av 1000 nkr i pant.

Selve monteringen koster ikke mer enn noen få tusenlapper på ett IKKE merkeverksted overalt i landet 😉 

Sjekk prisene selv på autodoc.co.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må se hele bilen under ett. Om den er rusten og trenger andre typer reparasjoner i nær fremtid må dette tas med i beregningen. Skal man kjøpe ny bruktbil så vet man ikke hva man får, og det kan bli kostnader.

Man kan høre med et turboverksted om hva de skal ha for å fikse.

Ser man prisene i førsteinnlegget ville jeg vraket bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...