Gå til innhold

Anbefalinger til billig PC

bert

Anbefalte innlegg

Hei :)

Hei

Skal kjøpe en PC til faren min i deler, som jeg har tenkt litt på.

Det største problemet er å finnet stabilt og billig hovedkort til en AMD XP2500 Barton prosessor. Noen anbefalinger?

I tillegg trenger jeg 512MB RAM, som skal være billig...

Skjermkort tenkte jeg at jeg skulle kjøpe et Radeon 9600 128 MB RAM... Skal så godt som ikke spille på den i det hele tatt, men kanskje et PRO/XT kort er bedre på andre ting?

Husk: PRISEN ER VELDIG VIKTIG.

Har tenkt til å kjøpe alt på komplett...

Hva med ukens tilbud? Er det brukbart?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=5&p=34444&s=fp

Skal handle hele PC'en der, med 17" CRT skjerm og alt, så kanskje noen andre oppsett er aktuelt også? Skal ha alt som trengs til vanlig (inkludert diskettstasjon), + CD-brenner. Gjerne svart kabinett og enheter som syns :yes:

Ikke over 7000,- inkl. frakt.

Trenger noen gode forslag :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen :)

Greit med ferdig bygde PC'er, men liker å velge de enheter man vil. For eksempel hvilket merke CD-brenner, hvor stor harddisk, hvor mye RAM osv... Dessuten er det jo gøy å sette sammen en PC, og få det til å virke også :)

Så ferdig PC'er er ikke et alternativ... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri satt sammen en pc, og siden jeg har blitt helt pc-frelst, så må jeg jo være med på å bygge den :roll: Lærer utrolig mye bare av å bestemme seg for komponenter. Dessuten har jeg ny skjerm, mus, tastatur, høytalere og operativsystem. Pluss at de ferdige pc'ne ofte er mindre pene. Og så er det litt for dårlige skjermkort i dem, hvis man er litt spillegal. Jeg har også hørt at minnebrikker og harddisker i ferdig-pc'er er av litt dårlig kvalitet, men det har jeg null peiling på selv, da

:yes:

Lenke til kommentar
Da får du ta utgangspunkt i en oppgraderingspakke da..........

Mulig at du ga meg en idè :idea:

Nå må jeg sjekke litt priser her, for å se om det lønner seg å kjøpe en slik oppdateringspakke istedet for å kjøpe delene hver for seg. Det lignet jo ganske mye på de komponentene jeg hadde bestemt meg for :)

*tar fram kalkulatoren for tusende gang på to uker*

Lenke til kommentar

Så grei nok ut den pakken, men er det lurt med 2* 256 brikker? utnytter man dual channel eller hva det heter? Eller er det ikke støtte for det på det hovedkortet?

Ellers, noen anbefaling på skjermkort?

EDIT:

La alle de enhetene til i handlekurven manuelt, og da ble prisen lavere... Ganske rart eller skal det være sånn? Faktisk 120,- billigere :thumbs:

Endret av bert
Lenke til kommentar

Det har et lag til at når man skal komponere selv blit kvaliteten dårleg. Man kommer under prispress, og man glemmer at ting skal passe sammen. Derfor får man så mange rop om hjelp på forumet. Og husk: man har to år reklamasjon på enkeltdeler, men hele tre års garanti på ferdigbygget. Hva er kvalitet?

Men det koster å lære enten man kjøper en bok, eller enkeltdeler så sett igang! :green:

Jeg anbefaler et ASUS hovedkort A7N8--ett eller annet. Eller som nr 2 Abit NF7S v2

Og ram, vifte og CPU som i oppgraderingspakken (så man vet det passer) :cool:

EDIT: Når jeg anbefaler ASUS først så er det fordi den er påDENNE LISTA (Kompatibel med 2500+ Barton)

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Så grei nok ut den pakken, men er det lurt med 2* 256 brikker? utnytter man dual channel eller hva det heter? Eller er det ikke støtte for det på det hovedkortet?

Ellers, noen anbefaling på skjermkort?

Du må ha to brikker (moduler heter det egentlig) for å få dual channal. Men du kan spare ved å ta to tilsvarende mindre. Men det blir da flaskehalsen for den CPU. :cool:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Spørsmålet var egentlig, dårlig formulert fra min side, om det var lurt med 2*256 eller 1*512...

Sorry for dårlig formulering...  :no:

Begge kortene støtter dual channal (doble minnekanaler) og for å få til det MÅ du ha to minnebrikker (moduler). :cool:

Edit: Jeg bruker tre, det virker da også.... 768...

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Her kommer et teit spørsmål fra en fersking, siden dere sitter og prater om minnebrikker. Det er vel plass til tre minnebrikker på hovedkortet.....hvis jeg velger 2x256, er det da mulig å plassere enda ett på 512 i den ledige, dersom jeg blir rik om et års tid?

EDIT: ehhh...jeg fikk vel egentlig svar i det forrige innlegget mens jeg satt og skrev :)

Endret av stine__
Lenke til kommentar

Ettersom PC'en ikke skal spilles noe særlig på, så er det ikke noe poeng i å køpe Radeon 9600 Pro eller XT...

Hva med Radeon 9200SE, suger det veldig, eller er det helt greit til andre ting enn spilling?

Lenke til kommentar
Hehe.. Om et års tid har du solgt dette prosjektet og er i gang med neste....

Du er blitt bitt av basillen........... :love::dribble::green:

Vet :roll:

Har allerede begynt å tenke på overklokking.....før jeg har bestilt min første pc. Drømmer om skjermkort på natta, og sitter og tenker på hovedkort på skolen :scared:

Lenke til kommentar
Hei :)Hva med Radeon 9200SE, suger det veldig, eller er det helt greit til andre ting enn spilling?

Enig sørg for å komme i havn med prosjektet...Utvid senere.. Det spilles mye på rimlegere kort. Spiller det noen rolle om kulespruten er stor eller liten? Og trynene på de figurene er så stygge alikevel.... Her spilles det på GeForce 2 GTS enda. Kostet over 2000 kroner det kortet også for et par år siden. Og det hverken lagger eller suger.

Lenke til kommentar

Si fra hvis det er dumt at jeg bruker tråden din, bert.

sveinsel.....kan du komme med to tips når det gjelder skjermkort? Ett kort til ca 1000 og ett til ca 1500. Det skal spilles en del, men jeg trenger heller ikke å se blodspruten så klart og tydelig. Bare det ikke lagger, så er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...