Dovendyr31 Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Hei! Hvordan er det å jobbe som maler? Er det mye stress med korte deadlines? Ekstremt fysisk tungt? Jeg vurderer sterkt å bli voksenlærling, men strever med avgjørelsen da jeg har huslån, mann og barn å ta hensyn til. Har en stabil kommunal jobb nå, men den sliter meg fullstendig ut både fysisk og psykisk. Ønsker å jobbe med noe praktisk hvor man ser resultater og har en variert hverdag. Ikke for mye folk og service-preget arbeid. Hadde blitt kjempeglad for svar! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Det er jo et veldig variert yrke. Alt fra finmaling innvendig i hus til å bruke kran og pensle over et svært murbygg. Tenkte du på å bli ansatt eller tilby tjenestene selv? Det er hovedsakelig 2 måter å få betalt, pr. time eller pr. oppdrag. Er det pr. oppdrag og du jobber alene så kan du ta det mer med ro siden det bare er du som "taper" på å jobbe saktere, men mange gjør motsatt og jobber veldig raskt så timesbetalingen blir høy når man får betalt en gitt sum for ferdig oppdrag. Lenke til kommentar
Dovendyr31 Skrevet 30. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2021 Takk for svar 😊 Først og fremst må jeg finne ut om jeg tør å ta steget til å bli voksenlærling i fire år, men liker ideen på å kunne ta oppdrag selv litt i eget tempo. Men kanskje greit å få arbeidserfaring fra å være ansatt i et firma først? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Arbeidskvardagen vil variere veldig mykje alt etter kva firma du er tilsett i, eventuelt kva slags strategi du legger deg på om du skal drive for deg sjølv. Enkelte firma legg opp til korte tidsfristar og høgt tempo for å ha høgast mulig inntening, ulempen med den strategien er at i tillegg til å slite ekstra på arbeidstakarane så er det større fare for at det blir gjort feil, at ein overstig tidsfristar eller at ein får reklamasjonar på for dårleg arbeid. Andre firma selg sine tenester litt dyrare og tek den tida som trengs for å gjere eit godt arbeid, men risikerer då å bli for dyre for enkelte oppdragsgivarar. Det er stort sett rom for begge strategiane i markedet. Enkelte leiger inn malar for å få jobben gjort raskt og billeg av reint praktiske og vedlikeholdsmessige årsaker, andre vil leige inn malar for å få jobben gjort skikkeleg og pent og er villige til å betale for at ein fagperson gjer skikkelig arbeid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå