Svein-Erik Hole Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Volvos nye politibiler tar overvåkning på veien til et nytt nivå Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 ANPR-system i politibilene, som automatisk scanner nummerskilt på møtende biler og andre biler i trafikkene, har Politiet i Storbritannia hatt i minst 5 år, så heeelt nytt er det i hvertfall ikke. Lenke til kommentar
molna Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 De skal altså ha utlevert fossilbiler så sent som i 2029?! 2 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Ja er det en ting Kina er god på så er det overvåkningsteknologi 1 Lenke til kommentar
En som undrer Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 ANPR-systemet er det som er avgjørende i denne saken...... Det "Bulvan" systemet som finnes i Sverige og alle organer har forsøkt å ta knekken på i alle år er den største drivkraften bak anskaffelsen. Bulvan går ut på at noen person har noen få til flere hundre biler registret på seg og betaler ikke noe bøter for parkering eller bompenger eller eller noe annet som trengs ikke å betale og bilkjører føler ikke å gjøre opp for seg med...... Bulvan systemet er en viss form for protest for skyhøye bilavgifter og det undrer at det ikke finnes i norgesland..... Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 molna skrev (6 timer siden): De skal altså ha utlevert fossilbiler så sent som i 2029?! Elbiler har jo ufattelig mye bedre kjøreegenskaper enn fossilbiler. De burde gå over til elbiler snarest mulig. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Elbilar har òg ein del ulemper som dei kanskje ikkje vil ha inn i utrykningskøyretøy. Lenke til kommentar
Solheim Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 hekomo skrev (11 timer siden): Elbiler har jo ufattelig mye bedre kjøreegenskaper enn fossilbiler. De burde gå over til elbiler snarest mulig. Rekkevidde og ladetid ødelegger nok en del. Bedre for politi å fylle tanken på minutter enn å lade. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Solheim skrev (13 minutter siden): Rekkevidde og ladetid ødelegger nok en del. Bedre for politi å fylle tanken på minutter enn å lade. Var min første refleksjon også. Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Meget interessant: "Vanlige" innbyggere blir nå konfrontert med en rekke EU-bestemte innebyggede begrensninger i bilene. Fartssperrer er bare en av disse, og EU-organene har allerede varslet at begrensningene skal gjøres "lette" til å begynne med og strengere når folk har vent seg til innebygde begrensinger i sine biler. Mens politiet får kjøre biler uten innebygde fartssperrer, og vil nok heller ikke i framtiden bli påtvunget selvkjørende biler. Hva vi ser på område etter område er dette: Det misforholdet i styrke mellom makthavere og borgere som teknologien gjør mulig, blir gradvis større. Borgerne får stadig flere begrensninger i sine liv, når myndigheter og maktapparat styrker sin kontroll med hva vi gjør i hverdagen. Det blir interessant å se hvor lenge befolkningen vil akseptere å bytte bort stadig mer av friheten for en illusorisk trygghet. Det gjennomgripende kontrollsamfunn er nemlig det motsatte av et trygt samfunn. Vi vil måtte lære dette på den "harde" måten, dessverre. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Zeph skrev (22 timer siden): Elbilar har òg ein del ulemper som dei kanskje ikkje vil ha inn i utrykningskøyretøy. Som hva da? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Solheim skrev (11 timer siden): Rekkevidde og ladetid ødelegger nok en del. Bedre for politi å fylle tanken på minutter enn å lade. Rekkevidde på flere hundre km bør være nok til det meste, og de kjører jo ikke rundt hver time hele døgnet. Hurtigladingstasjoner pluss vanlig lading på stasjon/tjenestesteder bør være tilstrekkelig. De har jo el-politibiler i andre land. 1 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 Teleskopos skrev (3 timer siden): Meget interessant: "Vanlige" innbyggere blir nå konfrontert med en rekke EU-bestemte innebyggede begrensninger i bilene. Fartssperrer er bare en av disse, og EU-organene har allerede varslet at begrensningene skal gjøres "lette" til å begynne med og strengere når folk har vent seg til innebygde begrensinger i sine biler. Mens politiet får kjøre biler uten innebygde fartssperrer, og vil nok heller ikke i framtiden bli påtvunget selvkjørende biler. Hva vi ser på område etter område er dette: Det misforholdet i styrke mellom makthavere og borgere som teknologien gjør mulig, blir gradvis større. Borgerne får stadig flere begrensninger i sine liv, når myndigheter og maktapparat styrker sin kontroll med hva vi gjør i hverdagen. Det blir interessant å se hvor lenge befolkningen vil akseptere å bytte bort stadig mer av friheten for en illusorisk trygghet. Det gjennomgripende kontrollsamfunn er nemlig det motsatte av et trygt samfunn. Vi vil måtte lære dette på den "harde" måten, dessverre. Eh, å gjøre trafikk tryggere og sikrere er ikke å "styrke maktapparatets kontroll". Fart dreper, og mennesker gjør alt mulig rart tåpelig bak rattet. 1 Lenke til kommentar
Solheim Skrevet 1. juni 2021 Del Skrevet 1. juni 2021 hekomo skrev (4 timer siden): Rekkevidde på flere hundre km bør være nok til det meste, og de kjører jo ikke rundt hver time hele døgnet. Hurtigladingstasjoner pluss vanlig lading på stasjon/tjenestesteder bør være tilstrekkelig. De har jo el-politibiler i andre land. De elektriske politi bilene i andre land er enten ikke rask nok til å ta igjen skurkene (BMW i3) eller blir eksklusivt brukt for langsomme nabolag patruljer i f.eks england (som har mye større budsjett enn norge). For norske forhold er nådagens elbiler for dårlig. Når tiden det tar å lade opp er på linje med tiden det tar å fylle en drivstoff tank, samt rekkevidden er like lang eller bedre kan vi snakke business. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. juni 2021 Del Skrevet 2. juni 2021 (endret) Tenker meg at nyttelast og rekkevidde er avgjørende ift el vs fossil med eller uten hybridteknologi. Nå har ikke jeg ekspertisen og innsikten til @hekomo her, men jeg kjenner litt til norske politiets anbudskrav og har en viss kjennskap til politibiler og anskaffelsen av disse. Rekkevidde. På tross av teoretisk rekkevidde kan man sikkert ta av en del prosent på rekkevidden på elbiler da politibiler lastes med utstyr på flere hundre kilo. Legg til en fin skandinavisk vinter og ytterlig redusert rekkevidde så snakker du katastrofe. Legg til usikkerheten rundt ladestasjoner, ventetid osv så har vi en risiko man i større grad kan unngå med valg av ikke-elektrisk. Nyttelast. Elbiler har som kjent svært lav nyttelast (en Tesla s har f.eks så imponerende lite som 395 kg hvilket i praksis er fire voksne og en toalettmappe), og dette er umulig å forholde seg til i en politihverdag. Hybrider har litt bedre nyttelast, og dette er vel akkurat innafor en lang kravspesifikasjon fra politiets side. XC60 B5 har ca 550kg nyttelast. Av elbilene jeg kjenner til er det bare Audi e-tron som har mer enn 500kg nyttelast. Og sånn generelt: I Sverige er det dårlig infrastruktur for lading av elbiler. Ikke så rart når elbilandelen er ca 5-6% pr år. De gir heller ikke bort masse insentiver slik vi gjør i Norge, så elbiler er nok også mer fremmed hos søta bror. Vi er bortskjemte med dette her til lands. Men fortvil ikke: disse Volvoene kommer nok ikke med norsk politidekor i nærmeste fremtid. En av anskaffelsesreglene for det norske politiet har historisk vært at bilen skal være en godkjent personbil som ombygges til en politibil. I Sverige kjøper de ferdige politibiler direkte fra fabrikken slik som mange andre land. Endret 2. juni 2021 av Retroman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå