Redaksjonen. Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Mye tregere prosessor med billige hovedkort 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 (endret) Sitat AMD oppgir også en TDP på sine prosessorer, men denne regnes ut på en annen måte, og kan ikke sammenlignes med Intels. Dette, sammen med at AMD har overtatt ytelsestronen, gjør at du kanskje bør vurdere å kjøpe en AMD-prosessor i stedet.Ikke kjøp billigste hovedkort. Skal du ha et hovedkort i B560-serien, se etter om det har kjøleribber rundt prosessorsokkelen, eller kjøp de som koster litt mer. Syns er rart dette ikke skal gjelde B550M og A520 og A320 samt B350 Kanskje ikke de gir dårligere cpu ytelse, men er rimlig sikker på hvis mn skal teste båndbredde og ha nyere SSD disk og flere enheter SLI og ligdene i pcen vil nok billigere chipset være dårligere en X370 og X470\X570 om det skal være bare kun overklokking som skiller de? Noen som har sjekket Ryzen 7 1700 og X570 vs Ryzen 7 3700 og X370 hvem som er raskest med: https://www.komplett.no/product/1173105/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn850-2tb-m2-ssd?q=m.2 ssd Om de er hovedkortet som gjør ytelsen faller eller cpu? Endret 29. mai 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 (endret) Kjøpte nylig AMD pc, og etter hva jeg fant ut, er hovedforskjellen når det gjelder ytelse at du må kjøpe B eller X serien for å få PCIe 4. Ellers kan billige hovedkort ha problemer med å levere stabil strøm til spesielt 16 kjernere, men har aldri hørt om et AM4 hovedkort som ikke leverer nok strøm til 6 eller 8 kjernere. Prisforskjellen er såpass liten at jeg ikke ser noen spesiell vits i å kjøpe et A-serie hovedkort fremfor et B-serie dog. X-serien er ment for spesielt interesserte, entusiaster og folk med behov for det beste. Endret 29. mai 2021 av likferd 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Det hadde vært fint om dere linket direkte til videoen, så vidt jeg klarer å skjønne så er det denne https://www.youtube.com/watch?v=g3AEj3x39vQ Der var det vel 3 hovedkort som ga dårligere ytelse siden de ikke klarte å holde "boost" stabilt på maks av det CPU'en er reklamert å kunne klare. Merk at dette var i syntetiske stresstester av CPU og at det var vesentlig mindre forskjeller når det kom til spillytelse, selvfølgelig fordi ikke alle spill krever maks av CPU'en. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 (endret) Jeg tipper dette ikke er noe problem med mindre en velger en meget strømkrevende (intel) prosessor og velger et billig hovedkort med dårlig kjøling på VRM. Edit: Jeg ser nå at dette handler om at de nye intel prosessorene (11. gen) ikke yter som de skal må mange hovedkort. Dette rammer spesielt prosessorer som er låst som i5-11400F, i7-11700. Så her må en undersøke om hovedkortet en vil kjøpe virker bra. Tryggere å velge AMD kanskje. Endret 29. mai 2021 av Svein M Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Sitat Merk at dette var i syntetiske stresstester av CPU og at det var vesentlig mindre forskjeller når det kom til spillytelse, selvfølgelig fordi ikke alle spill krever maks av CPU'en. Syns Dying Light er veldig krevende for ryzen 7 1700 og ligdene klarer fint å makse cpuen i perioder, så vil nok tro Dying Light 2 vil være hakke krevende for sli og de ekstra krevende. Om de er bug eller forbedring i platformen vites ikke. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Svein M skrev (1 minutt siden): Jeg tipper dette ikke er noe problem med mindre en velger en meget strømkrevende intel prosessor og velger et billig hovedkort med dårlig kjøling på VRM. Helt enig. Handler man en dyr strømkrevende prosessor så er det enten til spill eller tyngre arbeidsoppgaver og da er det sjelden man går for de billigste hovedkortene. Jeg har hvertfall aldri vært med på at det billigste hovedkortet er det naturlige valget når jeg har kjøpt arbeidsmaskin eller spillmaskin. Det jeg lurer mest på nå i denne sammenhengen er hvordan ferdigmaskiner med prosessorene som ble testet i videoen oppfører seg, de er jo ikke akkurat kjent for å ha de dyreste hovedkortene. Lenke til kommentar
Bjarne Nilsson Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Hovedkort er vel dessverre det folk "sparer" på, av en eller anna grunn. Men ok det er jo ikke akkurad den mest "sexy" komponenten da. Det er jo gjerne cpu, gpu ram og lagting det blir skrevet mest om, men mindre man skal ha no veldig eksotisk. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 29. mai 2021 Del Skrevet 29. mai 2021 Ser på finn at mange velger de rimeligste hovedkorta, slik var det ikke før.. men er vel pga at prisene i Norge har skutt i været de siste 5 åra. Men så lenge man ikke skal overklokke og har en ekstern DAC så er det vel lite å hente ytelsesmessig. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Aldri kjøp de billigste deler/PC’er for å spare penger. Man vil angre etter kun et år. Kjøp heller aldri det dyreste. Det er rent spill av penger. Gå for det i midten. Du får ikke en ‘supermaskin’, men du unngår å kjøpe en ny alt for tidlig. 3 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Nøkkelen her er nok ikke kjøleribber på VRM. Det handler mer om selve VRM-designet og komponentene i seg selv. Her kan man nok greit finne komponenter som klarer dette uten kjøleribber eller spesielt tilrettelagt kjøling. Evt. potensielt en fordel i forbindelse med overklokking, som da generelt handler om å gå utenfor grunnspesifikasjonene for komponentene. Slik sett kan det være at man har spart pengene på VRM. Kjøleribber eller ei. Interessant å se at arbeidsstasjons-hovedkort for prosessorene eller Xeon-varianter gjerne ikke har kjøleribber på VRM. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå